Dnes je štvrtok, 21 november 2024
|
Segment kompaktných mestských krosoverov je preplnený. Stačí sa pohrabať v katalógoch a vyberie si každý. Automobilky tlačia na výnimočný a neopozeraný dizajn alebo svoje zbrane stavia na konzervativizmus. Z priehrštia áut sme si vybrali model Stonic, ktorý nepatrí medzi horúce novinky, no zaujme ponukou výbav, je dizajnovo vydarený a podvozkom poteší aj dynamických vodičov. Spomedzi ponúkaných agregátov sa nám do redakcie dostal jednolitrový trojvalec s výkonom 73,6 kW.
V portfóliu má KIA ešte jeden jednoliter, no s výkonom 88 kW. Nás zaujímalo, či slabší variant autu postačuje. Silnejší je kombinovaný so šesťrýchlostnou manuálnou prevodovkou alebo sedemrýchlostným automatom. Ten slabší motor vo výkonových krivkách prevyšuje len mierne. Šprint na 100 km/h zvládne o 0,5 sekundy skôr a pri maximálnej rýchlosti je len o 6 km/h zdatnejší. V priemernej spotrebe sú na tom veľmi podobne. O to viac sme boli na výkony trojvalca zvedaví.
Exteriér
Dizajn exteriéru neprináša aktuálne do portfólia automobilky žiadne nóvum. Do rodiny KIA zapadá so všetkým – od svetiel až po energiu, ktorú vyžaruje. Nijako nevytŕča – to sa v súčasnosti z ponuky automobilky darí len výraznému modelu e-Soul. Zaujme vyššia svetlá výška, ktorá predznamenáva schopnosť auta zvládať aj nespevnený terén. Vyvážený dizajn je podčiarknutý vyspelým rukopisom dizajnérskeho centra automobilky. Navzdory mestskému zameraniu Stonic nepôsobí zženštile. Má odvážny vizuálny prejav, čo mu dodáva na dôveryhodnosti.
KIA pre Stonic ponúka strešné lyžiny. Vyzerajú nenútene, mohutne a celkovo zapadajú do dizajnu automobilu. Budú sa hodiť, lebo batožinový priestor zvládne nároky dvojčlennej výpravy. Ak by ste sa chceli vydať na odvážnejšiu dovolenku, pre štyroch je kufor malý. Na strechu sa teda zmestí pekná dizajnová „truhla“, bicykle alebo lyže. Batožinový priestor má základný objem 332 litrov, čo nepatrí k tým najväčším hodnotám segmentu. Ak by ste sa vo štvorici vybrali na rodinnú dovolenku, bude vám to málo. Na druhej strane, 1 135 litrov pri zložených sedadlách je dobre využiteľné priestor.
Interiér
Žiadne prekvapenie sa nekoná ani v interiéri. Ak ste už niekedy sedeli v KII, zistíte, že vlastne má interiér celkom zhodný so svojimi súrodencami. Je pomerne dobre spracovaný a priestranný. Na zadné sedadlá sa zmestia vedľa seba len dve detské sedačky, no na druhej strane pohodlne sa tam usadia aj vyšší pasažieri, ktorí sa nebudú sťažovať na nedostatok miesta na kolená. Naše testovacie auto malo druhú z trojice výbav. Počas testu sme neprišli na nič, čo by nám chýbalo. Telefón sa dá spárovať z audiosystémom a to relatívne jednoducho. Infotainment je prehľadný, jeho grafika je slušná. Klimatizácia a vyhrievané sedadlá sú veľmi praktickými a výbornými pomocníkmi na dlhých cestách.
Na ergonómiu modelu Stonic sa zvyká rýchlo. Všetko je poruke, nič netreba hľadať. to blahodárne pôsobí na vodiča. Pomalšie sa unaví a v rýchlosti dokáže nájsť každý potrebný prepínač. Interiér je relatívne dobre odhlučnený. Škoda prenikajúceho zvuku motora do priestoru pre posádku.
Jazda
Nepristupovali sme k jednolitrovému Stonicu so žiadnymi veľkými očakávaniami. Papierovo ide o „obyčajné“ auto, ktoré je v spektre výkonov modelu v strednej línii. Auto dobre vyzerá, dobre sa v ňom šoféruje. Ale bude motor vozidlu stačiť? Ako si s testom poradilo 73,6 kW?
V nízkych otáčkach je motor kultivovaný, tichý a ochotný. Ak si budete od neho pýtať viac dynamiky, povolá do služby turbodúchadlo. Jednou zo slabín motora je jeho zvukový prejav. V otáčkach prenikne do interiéru nelichotivý zvuk trojvalca, čo je škoda. Lebo v konečnom zúčtovaní mu v každodennom kolobehu motoristického života nič nechýba.
Druhou slabinou je spotreba. V kombinovanom režime oscilovala od 6,6 do 6,2 litra – v závislosti od vodiča a zaťaženia. Papierovo by sme sa mali dostať jemne pod šesť litrov, no vzhľadom na litráž a váhu auta sme tipovali lepší výsledok. Optimisticky pod päť litrov. To sa nám však ani pri ľahkej nohe nepodarilo dosiahnuť. Motor spolupracuje výhradne s päťrýchlostnou manuálnou prevodovkou. Absenciu šestky sme cítili len v diaľničnom tempe. Ak však nejazdíte často na dlhé trate, šestka by v tomto prípade zrejme spotrebu znížiť nepomohla.
V konečnom zúčtovaní treba povedať, že ide o vydarenú verziu. Za silnejší motor si priplatíte niekoľko stoviek eur, no ich minutie je otázne. Motor má dosť sily a poradí si aj s plne naloženým autom. Nestráca dych v stúpaniach a vzhľadom na zameranie Stonicu je skutočne postačujúci.
Plusy
+ spracovanie
+ vyšší podvozok
+ rozumná výbava
+ nastavenie podvozka
Mínusy
- očakávali sme lepšiu spotrebu
- zvukový prejav trojvalca
Technické údaje
Motor - zážihový 3-valec
zdvihový objem – 998 cm3
výkon /kW/k/ot/min/ - 76,3/103,7/4 500
krútiaci moment /Nm/ot/min/ - 213/4 000
prevodovka – 5-stupňová manuálna
zrýchlenie z 0 na 100 km /s/ – 10,8
max. rýchlosť - /km/h/ - 179
spotreba /mesto/mimo/kombinácia l/100 km/ - 7,1 – 7,3/4,9 – 5,4/5,8 – 6,2
dĺžka x výška x šírka /cm/ - 414,0/152,0/176,0
rázvor /cm/ - 258,0
celková hmotnosť /kg/ - 1 640
batožinový priestor /základný/sklopené sedačky /l/ - 332/1 135
objem palivovej nádrže /l/ - 45
základná cena vozidla od /€/ - 13 690,- €
cena testovaného vozidla /€/ 16 590,- €
Text a foto: Samuel Vanko
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |