Dnes je utorok, 3 december 2024
|
Je príjemné dostávať sa pri testovaní pod kožu aj autám, ktoré magnetizujú pohľady okoloidúcich a cítiť sa pri tom príjemne extravagantne. Tak akosi by sme mohli zhrnúť naše pocity zo stretnutí s modelom, ktorý vznikol odvážne a rýchlo v dielni automobilky Kia. Pri prvých nákresoch sa zdalo, že Stinger v realite nikto neuvidí. No v koncerne opäť raz prekvapili a na trh mimoriadne rýchlo uviedli auto, ktoré je naozaj príťažlivé a skutočne aj dobre jazdí...
Exteriér
Na rozdiel od iných testov sa rozpisovať priveľmi nemusíme, Stinger je neprehliadnuteľný a nám, ako aj mnohým kolegom z médií, sa podaril vynikajúco nafotografovať ( kompletný album nájdete na www.stellacentrum.sk ). A tak iba – ako sami vidíte: vo vybavení GT sú k dispozícii 19-palcové disky, klavírny lak na čelnej maske a matný chróm na zrkadlách.
Mimoriadne sa nám páčila bočná silueta vozidla, v ktorej auto pôsobí naozaj prémiovo. Ocenili sme aj naozajstné prieduchy v blatníkoch na chladenie kotúčov predných bŕzd a poctivú dvojitú koncovka výfukov.
Interiér
Po usadení sa dovnútra sa vodič naozaj cíti ako v rýdzo športovom kupé. A neprispievajú k tomu len sympaticky zachované „analógové ciferníky“, ale aj výškové umiestnenie radiacej páky (na vrchnej časti robustného tunela), ktorá sa akoby sama ponúkala do dlane. Vodičovi bude najskôr chvíľu trvať, kým si uvedomí, že okrem sedadla pre spolujazdca vedľa seba má za sebou ešte aj plnohodnotný priestor pre ďalších dvoch pasažierov...
K interiéru treba azda už dodať len to, že je naozaj nabitý luxusom. Ten reprezentujú vo vybavení GT Line nielen elektricky ovládané kožené sedadlá s vyhrievaním a s ventilátormi, ale aj elektricky ovládané nastavenie volantu, dvojzónová klimatizácia, vyhrievané čelné sklo, vyhrievaný volant, vyhrievané zadné sedadlá, cúvacia kamera, head-up displej a hlavne: Harman/Kardon s pätnástimi reproduktormi.
Ako sa nám jazdilo...
Riadenie a radenie prevodovky plnia do písmena to, čo svojím exteriérom vozidlo sľubuje. Riadenie je v športovom režime agilnejšie ale veľmi presné, prevodovka radí spoľahlivo podľa režimu, ktorý si vodič zvolí, manuálne spoľahlivo podraďuje a navodzuje tak celkom uveriteľný pocit, že vodič je jediným vládcom nad celou elektronikou...
Keď sme otvorili prednú kapotu zistili sme, že stabilitu karosérie okrem 55-tich percent vysokopevnostnej ocele podporujú i uhlopriečne - v smere jazdy nainštalované - vzpery. Tie by možno vo verzii s naftovým agregátom ani nebolo treba, no netreba zabúdať, že karoséria je jednotná aj pre verziu s benzínovým šesťvalcom, ktorý má výkon až 272 kW. A ten už dokáže skelet vozidla v zákrutách riadne otestovať...
Podvozok s nezávislým zavesením kolies drží vozidlo na ceste ako pribité. A hoci v naftovej verzii nie je vybavený adaptívnymi tlmičmi, tak dokonca ani 19-palcové kolesá s nízkym profilom nerobia jazdu nekomfortnou. Pohon AWD je naladený veľmi dobre, potešil nás, že aj pri zapnutých bezpečnostných systémoch ponúka možnosť čiastočného „driftu“.
Štvorvalcový diesel 2,2 CRDi je skôr racionálnou voľbou, určenou pre ekonomicky citlivejšieho európskeho zákazníka. Nie, určite ju nemôžeme úplne zatratiť, hoci takéto auto je podľa nás jednoznačným adeptom na silnejšiu pohonnú jednotku (na našom trhu je v ponuke). Výkon 147 kW a 440 Nm krútiaceho momentu určite nie sú hodnoty, ktoré patria k tým menším, no trocha nás mrzelo, že aj po poriadnom prišliapnutí plynového pedála sa cez dvojicu koncoviek nedostával von zvuk, ktorý by všetkých už vopred upozornil na to, v akom exkluzívnom aute prichádzame...
Zrýchlenie na stovku za 7,6 sekundy je v spektre športovejších vozidiel, priemerná spotreba 7,2 litra nafty na 100 km je pri disciplinovanej jazde vynikajúca – veď ešte raz musíme pripomenúť, že nejde o malú „štvorkolku“. Ak si trocha „prišliapnete“ tiež to nebudete ľutovať – vždy totiž zostanete pod hranicou priemernej spotreby 9 litrov.
Resumé
Stinger vyzerá mimoriadne dobre, no dá si za to aj zaplatiť, technikou a vybavením však útočí na prémiových konkurentov naozaj zdatne. Ak v budúcnosti popracuje na občas vŕzgajúcich plastoch v zadnej časti interiéru a pridá na piate zadné dvere aj tlačidlo pre zamknutie celého vozidla nebude to určite na závadu. O tom, ako sme si v Stellacentre vyskúšali a nadchla nás jeho najsilnejšia benzínová verzia napíšeme už čoskoro nielen na stránke stellacentrum.sk ale zážitky spotredkujeme aj priaznivcom webového portálu Autosalónu...
Foto a text: www.stellacentrum.sk
PLUSY
+ atraktívny exteriér
+ kvalita spracovania interiéru
+ naladenie a komfort podvozka
+ spotreba
+ batožinový priestor
+ plnohodnotné rezervné koleso
MÍNUSY
- absencia možnosti zamknutia vozidla tlačidlom vzadu
Technické údaje:
Motor
R4-valec, nafta
Zdvihový objem (cm3)
2199
Výkon (kW/k/ot/min)
147/200/3800
Krútiaci moment (Nm/ot/min)
440/1750 - 2750
Pohon
štyroch kolies
Prevodovka
8-stupňová automatická
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
7,6
Maximálna rýchlosť (km/h)
230
Spotreba podľa výrobcu (mesto/mimo/kombinovaná l/100 km)
7,9/5,6/6,4
Dĺžka x šírka x výška (mm)
4830 x 1870 x 1400
Rázvor (mm)
2905
Objem batožinového priestoru (l)
406
Objem palivovej nádrže (l)
60
Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové
Celková hmotnosť (kg)
1774 - 1873
Cena vozidla od (€)
40 900
Cena testovaného vozidla (€)
50 900
MG HS 1.5T28.11.2024 |
JEEP GRAND CHEROKEE28.11.2024 |
CITROEN C3 TURBO 100 S&S28.11.2024 |
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |