Dnes je nedeľa, 24 november 2024
|
O tom, že podľa vzhľadu zaručená „štvorkolka“ môže byť vydarená aj v prípade, že má pohon iba prednej nápravy sme už písali. Kia Sportage je k dispozícii s viacerými pohonnými agregátmi. Benzínový agregát sme vám už predstavili. Tentoraz sme vyskúšali verziu s najmenším vznetovým motorom...
Zvonka veľká, vnútri menšia...
Zvonka je to rozmernejšie SUV, s dravým výrazom prednej časti a vzadu s dizajnom pripomínajúcim talianske ľudové športiaky. K luxusnému segmentu ho približuje primeraná a veľmi vkusne rozdelená porcia „chrómu“.
To, že vo vnútri patrí táto Kia k menším autám, si posádka uvedomí pri pohľade cez menšie zadné okná , ktoré kopírujú skosenú líniu strechy. Vodič sa však vo vnútri obmedzovaný necíti, pretože sedadlá vpredu sú priestranné (dokonca majú príjemné bočné vedenie) a v dvoch smeroch nastaviteľný multifunkčný volant (s tempomatom, ovládaním médií a aj telefónu) má slušný priemer. Dobre je umiestnená aj radiaca páka prevodovky, ktorá má presné, no dlhšie dráhy. Pri výhľade zo sedadla vodiča nám prekážali masívne stĺpiky karosérie, ktoré obmedzujú výhľad v niektorých uhloch do strán a pri cúvaní menšie zadné okno.
Objem batožinového priestoru je 465 litrov, to ho zaraďuje len k priemeru. To je však čiastočne zapríčinené aj tým, že pod jeho dnom sa ukrýva plnohodnotné koleso, ktoré pri tomto type auta považujeme za rozumnejšie vybavenie ako lepiacu a tesniacu súpravu, s ktorou vodič bočný prieraz pneumatiky na ceste nevyrieši. Priestor sa zväčšuje na 1 353 l sklopením zadných operadiel v pomere 40:60, no škoda, že sa nedajú sklopiť do úplnej roviny. Pri zadných dverách by sme pri zatváraní privítali menší odpor vzpier, pretože nám kládli odpor, ktorý by ženám mohol prekážať. Možno to však bolo zapríčinené tým, že testované vozidlo bolo úplne nové a postupom času „povolia“...
„Prednokolka“ v praxi
Marketingoví pracovníci všetkých automobiliek, ktoré zareagovali na módnu vlnu SUV rýchlo zistili, že drvivá väčšina majiteľov týchto vozidiel v živote nielenže nebude jazdiť v teréne, ale nikdy neprejde ani cez vyšší obrubník. Stačí im, že ich auto ako „off-road“ vyzerá a že im poskytuje pocit bezpečia a vyšší posed nad vozovkou. Pre podporu predaja preto prišli aj s verziami iba s predným pohonom, ktoré sú lacnejšie. A práve tie teraz u viacerých automobiliek patria medzi najžiadanejšie.
Na to, aby systém pohonu iba predných kolies u SUV spoľahlivo fungoval by mala dohliadať spoľahlivá elektronika. V prípade testovaného modelu pracovala skutočne agilne (ten, kto nešetrí pneumatiky ju môže aj vypnúť). Aj najmenší náznak prekĺznutia poháňanej nápravy eliminovala (na pevnom podklade) už v samom počiatku. Rovnako strážila dostatočnú adhéziu prednej nápravy pri výjazdoch zo zákrut. Páčila sa nám koncepcia podvozka, ktorá spoľahlivo odfiltruje aj väčšie priečne nerovnosti. Pochváliť musíme i minimálne náklony karosérie v zákrutách.
Absencia pohonu 4x4 sa výraznejšie prejavovala najmä pri razantnom spôsobe jazdy. Vtedy elektronika v zákrutách výrazne spomaľovala a snažila sa eliminovať už vopred očakávanú nedotáčavosť. Štvorkolesový pohon nám niekedy chýbal aj pri strmých výjazdoch po zaprášenom, alebo nedostatočne pevnom povrchu. Pre tých, ktorí majú chaty, alebo domy na kopcoch, ku ktorým vedú poľné cesty táto verzia vhodnou voľbou určite byť nemôže.
V meste je hlučnejší...
Vznetový motor so zdvihovým objemom 1685 cm3 a s výkonom 85 kW dosahuje krútiaci moment 260 Nm. Po prvom naštartovaní sme zistili, že ho je v kabíne dosť počuť. Najmä pri pomalej jazde v mestskom režime sme neustále vnímali jeho hrubší prejav. Očakávali sme, že po zahriatí agregátu sa „hrkotanie naftiaka“ stratí, no nestalo sa... To, čo sme si však po prvom rozjazde ihneď uvedomili bolo, že oproti predchodcovi (1,6 CRDi) tento motor lepšie reaguje na plynový pedál a zrýchlenie ponúka podstatne skôr - už od 1 500 otáčok. Pocit kontinuálne silného ťahu končí za hranicou 4 000 otáčok.
Ak sme už začali túto časť hlučnosťou musíme napísať i to, že po výjazde za hranice mesta a následne pri jazde po diaľnici zvuková kulisa akoby záhadne zmizla. Pri vyšších rýchlostiach sa Sportage premenil na komfortný a veľmi tichý automobil. Jazdu v tichu nám spríjemňovala aj nízka spotreba, ku ktorej prispievala aj presná 6-stupňová manuálna prevodovka. U tej by sme mohli namietať len to, že by mohla mať o čosi kratšie dráhy...
Na diaľnici s výraznejším výškovým profilom sme jazdili so spotrebou 7,5 – 8,2 l/100 km. V meste sme sa dlhodobo a bez problémov „triafali“ do spotreby medzi 6,0 - 7,1 l/100 km. Kým v meste sa nám zdal agregát mimoriadne pružný, na diaľnici sa s pribúdajúcou rýchlosťou jeho dynamika vytrácala...
Pri vyšších rýchlostiach by sme ocenili výraznejšiu odozvu riadenia, ktoré považujeme za slabinu testovaného vozidla. Brzdy sa nám páčili, ich nástup je vždy razantný, výraznejšie nevädnú ani po viacnásobnom radikálnom použití. Pri ich krízovom použití však treba počítať – vzhľadom na ťažší motor - s výrazným „ponáraním“ prednej časti.
Zhrnutie
Vznetová pohonná jednotka patrí medzi tie, ktoré môžu zaujať dobrou spotrebou a aj nižším objemom, ktorý sľubuje priaznivejšie sadzby poistného. Agregát je však určite sebavedomejší v mestskej prevádzke, ako plne naložený na diaľnici.
Veľkým bonusom, bez ohľadu na akúkoľvek motorizáciu, je exteriér, ktorý auto zaraďuje k tým, za ktoré sa netreba hanbiť. Výborná je i sedemročná záruka, pri ktorej výrobca sľubuje, že v sebe neskrýva žiadne „ale“...
Pred záverečným rozhodovaním sa pre kúpu treba však pamätať na to, že na zadnom rade nad hlavami dospelých pasažierov veľa miesta nezostane a že objem batožinového priestoru nepatrí k najväčším. A ešte raz zdôraznime náš subjektívny názor: sme presvedčení, že takto koncipovanému autu viac pristane pohon na všetky štyri kolesá. Kia však má pre priaznivcov značky, ktorí by pohon 4 x 4 nevyužili v ponuke aj iné celkom zaujímavé modely...
PLUSY
+ podvozok
+ prevodovka
+ exteriér a interiér
+ brzdy
+ spotreba
+ bezpečnostné vybavenie
+ rozsah príplatkového vybavenia
+ plnohodnotná rezerva
MÍNUSY
- batožinový priestor
- riadenie
Technické údaje:
Motor
vznetový štvorvalec
Zdvihový objem (cm3)
1 685
Výkon (kW/k/ot/min)
85/115/4 000
Krútiaci moment (Nm/ot/min)
255/2 000
Pohon
predná náprava
Prevodovka
6-stupňová manuál
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
12,3
Maximálna rýchlosť (km/h)
173
Spotreba (mesto/mimo/kombinácia l/100 km)
6,3/4,8/5,3
Dĺžka x šírka x výška (cm)
444 x 185,5 x 164,5
Rázvor (cm)
264
Objem batožinového priestoru (l)
465/1 353
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1 490
Celková hmotnosť (kg)
1 830
Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové
Emisie CO2 (g/km)
139
Cena vozidla od (€)
17 830 (vybavenie BASE)
Cena testovaného vozidla (€)
22 220 (vybavenie EX)
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |