Dnes je štvrtok, 21 november 2024
|
Soul je už na prvý pohľad príťažlivé auto. Ak sa radi predvádzate, tak si ho už vo výrobe dajte ozvláštniť čierno-červenou farebnou kombináciou a postavte ho na 18-palcové kolesá. Zaujmete. Mladších majiteľov vodičských oprávnení stopercentne...
Hranatý, no príjemný...
Tento automobil nás zaujal hneď. Najmä svojou „neázijskou“ podobou. Hranaté tvary sú momentálne v móde, a tak sa dostali na rad i pri značke, ktorá už aj pred modelom Soul začala robiť pekné autá (Ceed a Proceed). Na prvý pohľad nám auto pripomenulo aj ešte hranatejší Mercedes-Benz GLK, čímsi dokonca aj Dodge Nitro, ba trocha „zavoňalo“ aj Hummerom...
Takmer „SUV“
Spredu i zozadu by ste boli schopní uveriť, že to je čistokrvné, hoci menšie SUV. Nedajte sa oklamať, Soul bude vždy iba „dvojkolkou“. Zboka je to tiež zaujímavé auto a znova vyzerá ako SUV... Kus, ktorý sme testovali bol navyše aj na veľmi pekných diskoch, ktoré z auta robili vysoký „tuningovo-off-roadový cukrík“. Ani po mnohonásobnom obzeraní exteriéru sme nezapochybovali o tom, že zisk ocenenia za najlepší dizajn „reddot“ nemohlo dostať toto auto nejakým omylom...
Vysoko a pohodlne
Pri nasadaní potešia výškovo nastaviteľné sedadlá, ktoré sú už aj v najnižšej polohe umiestnené tak, že vodič má dokonalý prehľad a aj nadhľad (o tom čo sa na ceste priamo pred ním - a dokonca aj pred autami, ktoré ešte len predbieha - deje). Volant je osadený trocha strmšie, ale sedieť sa vďaka vyššej streche dá príjemne vzpriamene, a tak jeho strmosť neprekáža. Trocha lepšie by mohlo byť bočné držanie operadiel. Nie však kvôli náklonom auta, ale kvôli odstredivým silám v zákrutách, do ktorých sa aj s týmto vyšším autom dá ísť naozaj svižne. Potešila lakťová, horizontálne nastaviteľná opierka, o ktorú sa vodič môže deliť so spolujazdcom, no v takom prípade čoskoro zistí, že je priúzka. No ak je vodič „lakomý a má sebecky ostrý lakeť“ tak je dostatočne pohodlná...
Vzhľadom na cenovú hladinu, od ktorej sa Soul odráža sme očakávali vo vnútri oveľa menej priestoru. Auto má v oblasti ramien vodiča šírku cca 1450 mm a to je už údaj, ktorý ho z kategórie malých vozidiel posúva na hranicu nižšej strednej triedy. Samozrejme menší priestor majú pred kolenami cestujúci vzadu, no v oblasti ramien a hlavy sme na zadnom rade neregistrovali podstatné priestorové obmedzenia.
A ak už hovoríme o prijateľnej cene, tak za ňu môže vodič získať aj dizajnový vnútrajšok (viď foto), ktorý je rovnako dvojfarebný a plný najrozmanitejších odkladacích a veľmi rozumne rozmiestnených odkladacích priestorov.
Zákruty mu chutia
Soul vyzerá vysoký a aj je - napríklad oproti Fabii má navyše 11 cm... Preto sme sa do prvej ostrej zákruty vydali so zapretými nohami. Prišlo však prekvapenie. Osemnásťpalcové nízkoprofilové gumy (umiestnené ideálne do každého z rohov karosérie) dodali autu motokárové vlastnosti. Pri vyšších nájazdových rýchlostiach sa na klzkejšom povrchu prejavuje vozidlo očakávane nedotáčavo, no vzhľadom na svoju hmotnosť a rozmery sa aj v takýchto situáciách ovláda ľahko. Riadenie dobre reaguje aj na ostrejšie vodičove pokyny, v niektorých situáciách mimo mesta sa nám však zdalo trocha preposilňované. Päťstupňová prevodovka má relatívne presné dráhy radenia, mierne lepšia by mohla byť pri prekonávaní polohy neutrálu, najmä pri radení smerom nadol. Toto nám však prekážalo iba pri mimoriadne dynamickej jazde. Pri bežnej jazde, pre ktorú konštruktéri Soul vlastne vyladili, nám to už nevadilo.
Benzínový agregát s výkonom 93 kilowattov sa v nižšom spektre otáčok javí ako pokojnejšia a najmä tichšia alternatíva pohonu. Športovejšie ambície začína prejavovať po prekonaní hranice 4000 otáčok a vtedy začína mať i dravejší a ešte stále príjemný zvuk. Vtedy však treba počítať, že pri spotrebe určite prekročíte výrobcom deklarovanú spotrebu (7,9 l) pre jazdu po meste.
Zhrnutie...
Kia Soul je výborne vyzerajúce auto, so skvelou cenou. Má prekvapujúci a naozaj veľkorysý priestor pre posádku. Skromnejší batožinový priestor s objemom 222 litrov (pri verzii s dvojitou podlahou, ktorá však tiež skrýva množstvo priečinkov na menšie predmety) sa dá zväčšiť jednoduchým sklopením delených zadných operadiel a potom vznikne rovná plocha, ktorá z neho urobí aj praktické auto...
Testovaný benzínový motor s objemom 1 592 cm3 sa v nižších a stredných obrátkach prejavuje ako komótnejší agregát, k dynamike sme ho však poľahky vyprovokovali razantnejším šliapnutím na plynový pedál. Pri voľbe tohto auta by sme však určite obetovali vynikajúco vyzerajúce 18-palcové kolesá a nahradili ich menšími. Nekvalitné slovenské cesty sú pre nich priveľkým sústom, a tak ak našu radu nezoberiete, budete veľmi pravdepodobne po cestovaní Slovenskom nepríjemne vytrasení (ale aby sme nenahnevali motoristických lokálpatriotov - plomby zo zubov vám môžu vypadnúť aj pri ceste po diaľničnej betónke z Břeclavy do Brna)...
autor: www.stellacentrum.sk
PLUSY
- exteriér a image
- priestor vo vnútri
- odkladacie priestory
- audio a prípojky pre externé audio
MÍNUSY
- chýba palubný počítač
- tvrdý podvozok
Technické parametre
Motor
1,6 CVVT zážihový 4-valec, DOHC
Zdvihový objem cm3
1591
Max. výkon kW/k/ot. min
93/126/6 300
Max. krútiaci moment Nm/ot. min
156/4 200
Max. rýchlosť km/h
177
Zrýchlenie 0 – 100 km/h s
11,0
Spotreba mesto/mimo/kombinácia l/100 km
7,9/5,7,/6,5
Prevodovka
5-stupňová, manuálna
Pohotovostná/celková hmotnosť kg
1 170/1 680
Objem palivovej nádrže l
48
Rozmery d/š/v mm
4 105/1 785/1 610-61
Cena testovaného modelu 1,6 CVVT EX
13 490.- €
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |