Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v utorok o 17:30 na STV2, v stredu o 5:30 na STV1 a v sobotu o 10:50 na STV2
Hyundai SANTA FE
 
 
Aktuálna súťažná otázka

Je Toyota Yaris Cross dostupná aj s pohonom všetkých kolies?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 
Zobraziť iba značku:

KIA Sorento 2.2 CRDi: športovo-úžitkový elegán

17.12.2020

Model Sorento je v porftóliu značky KIA známa firma. Vždy keď sa okolo neho niečo šuchne, tak klienti nastražia uši. Modelový rok 2020 sme si preto nenechali ujsť, navyše je hmatateľným dôkazom toho, kam sa dokáže automobilka posunúť, ak nezaspí na vavrínoch, počúva svojich klientov, dbá na vývoj a túži poraziť konkurenciu inak, než marketingom.

Exteriér

Zobral som Sorento do malokarpatských viníc, kde som si chcel vyskúšať jeho terénne schopnosti. Keď som ho postavil ku krásne upraveným radom viniča, dizajn sa rozihral v celej svojej pôsobivej majestátnosti. Hrany sú umne skombinované s oblinami, rovné plochy dávajú „macatému“ autu kus dramatickosti a sebavedomie z veľkého SUV doslova srší. Akoby to auto chcelo povedať, „viem o sebe, že som veľmi, veľmi schopné a nebojím sa to dokázať.“

Keď som videl Sorento na Slovensku prvý raz v jeho predsériovej verzii, zadné partie ma vizuálne neoslovili. Pre Sorento je zaoceánsky trh určite dôležitý a z tých zadných lámp to bolo cítiť. Vo farbe, v ktorej prišla KIA k nám na redakčný test, navyše doplnená a skombinovaná so všetkými drobnosťami sériového auta, sa tento môj pocit vytratil. Keď som si robil scenár do relácie Autosalón, zapísal som si, aby som sa chvíľu povenoval práve veľkému veku batožinového priestoru, ktoré sa mi predtým nepozdávalo. Na pľaci, uprostred tých viníc však všetko bolo inak a darmo som pátral, čo presne sa mi na tom nepáčilo.

Takže zovňajšok? KIA tu nenechala nič na náhodu a stvorila pekné, čo pekné, krásne auto. Majestátne a s puncom prémiovosti.

 

Interiér

Zosúladiť krásny exteriér s interiérom niekedy nie je jednoduché. Zvlášť, keď tie vonkajšie plechy vás pripravia na skvelý zážitok aj vo vnútri. Ale aj v tomto sa KIA nenechala zaskočiť. Za tie roky, čo pôsobí na európskom trhu a bublinkuje v predajných štatistikách smerom hore sa veľa naučila. Vie čo je rozmaznanému európskemu vodičovi po chuti a čo nie. A to všetko dokázala zúročiť vo veľmi dobre vyskladanom interiéri Sorenta. Je útulný, dielensky spracovaný tak, že ani cenovo menej dostupné automobilky by sa zaň nemuseli hanbiť. Mohli by sa ním pokojne hrdiť.

Samozrejme záleží na tom, koľko ste ochotní pri špecifikovaní auta pustiť zo svojej peňaženky a kde je váš prah bolesti, no do vnútra Sorenta si môžete dať kvalitnú muziku, príjemné materiály, aktívnych bezpečnostných asistentov od výmyslu sveta. Ale napríklad aj dvojicu sedadiel do batožinového priestoru. Ich využitie nie je zrovna najpohodlnejšie. Ide skôr o krátkodobé riešenie, ktoré však neurazí - ale poriadne scvrkne samotný batožinový priestor. V tomto nastavení teda nemôžete počítať s tým, že sa s veľkou rodinou a plným obsadením siedmich miest vyberiete na dovolenku bez použitia dodatočných úprav. Napríklad namontovania truhly na strechu.

 

S pohodlím sú na tom celkom inak ostatné miesta. Za vodičom je trojica pohodlných sedadiel. Pre dvoch rozšafných ľudí s dlhými nohami aj na výlet okolo Európy. Na takéto účely je Sorento pripravené. Má dostatok odkladacích priestorov, množstvo portov na dobíjanie telefónov či tabletov. Pre rodinu s deťmi určite skvelá voľba.

Jazda

 

Modré Sorento z obrázkov nie je prvé z modelového roku 2020, ktoré sa ukázalo v našom redakčnom pláne testov. Ešte pred ním sme mali hybridnú verziu, ktorá sa dokázala zaskvieť priemernou spotrebou 6,9 litra benzínu na 100 km. To na také veľké auto nie je zlé – to je fantastické. Navyše, testovacie kilometre nie sú vždy tým najľahším sústom. Pod veľkou kapotou modrého Sorenta tĺklo štvorvalcové naftové srdce s výkonom 148 kW a objemom 2,2 litra. Papierovo by mali byť obe verzie v priemerných spotrebách pomerne blízke. Hybridná KIA je na tom o pár decilitrov lepšie.

 

Mojim cieľom bolo skúsiť sa dotknúť výsledku z testu hybridu, a tak som zobral Sorento na dlhú okružnú jazdu, počas ktorej som vystriedal diaľnice, okresné cesty, mesto i ľahký terén, počas ktorého sa však auto nezapotilo. Pod hodnotu 7,1 l/100 km sa mi však nepodarilo dostať. Krátkodobo na medzimestských presunoch áno, ale s tým výsledkom sa v bežnom režime nedá počítať. Takže 7,1 litra som si do denníka testov zapísal ako definitívny priemer. Najviac moje výsledky ovplyvnili úseky v meste a na diaľnici. Možno to znie ako kritika, ale 7,1 litra je na také obrovské auto a s takým výkonným agregátom skvelá hodnota. Bojuje s hmotnosťou, pohonom všetkých kolies, v dynamike ho podporuje veľmi ochotný motor s mamutím záťahom od spodných otáčok a tomu sa nedá len tak vzdorovať.

 

Pri striedaní rôznych jazdných štýlov, povrchov či samotných jazdných podmienok príde vhod nastavenie rôznych režimov. Vďaka tomu vie elektronika prispôsobiť správanie asistentov, automatickej prevodovky i pohonu všetkých kolies podľa potrieb vodiča i možností cesty. Podrží motor v otáčkach, keď je to vhodné a naopak nechá ho len tak plávať krajinou, ak sú na to dobré podmienky. Režimy fungujú zodpovedne a bez výhrad.

Jazdné vlastnosti sú príjemné. Nemožno však od Sorenta očakávať, že bude vedieť skryť svoju veľkosť. Má obrovské pneumatiky, relatívne vysoko ťažisko a v prudkých zákrutách sa bude trocha ťahať nosom von. Nie sú to však veci, ktoré by sa mu dali vyčítať. Má na to všetky predispozície. KIA Sorento to však všetko vykompenzuje pohodlím, samozrejmosťou, s akou hltá kilometre a bez strachu sa vrhne do každej úlohy, ktorú autu pripravíte. Máte loď, chcete chodiť na bicykle do prírody, pravidelne ťaháte vozíky s ťažkých materiálom? Nič z toho nie je prekážka, napriek tomu, že Sorento vyzerá trocha navoňano a možno by sa mohlo zdať, že zahádzať ho blatom, prachom a trápiť ho ťahaním je proti srdiečku citlivého motoristu. Nie je - Sorento je pracant, ktorý si obliekol športovo elegantné sako.

Plusy

+ dielenské spracovanie

+ bohatá výbava

+ rozumná spotreba

+ robustný podvozok

+ pohodlie za volantom

 

Mínusy

- menší batožinový priestor pri 7 miestnej verzii

 

Technické údaje

Motor - vznetový 4-valec

zdvihový objem – 2 151 cm3

výkon /kW/k/ot/min/ - 148/201/ 3 800

krútiaci moment /Nm/ot/min/ - 440 / 1 750 - 2 750

prevodovka – 8-stupňová automatická

zrýchlenie z 0 na 100 km /s/ – 9,2

max. rýchlosť - /km/h/ - 202

spotreba /mesto/mimo/kombinácia l/100 km / 8,2 - 8,3/5,5 - 5,8/6,5  - 6,8

dĺžka x výška x šírka /cm/ - 481,0/170,0/190,0

rázvor /cm/ - 281,5

celková hmotnosť /kg/ - 2 600

batožinový priestor /základný/sklopené sedačky /l/ - 187/616/2 011

objem palivovej nádrže l/ - 67

základná cena vozidla od /€/ - 42 990,- €

cena testovaného vozidla /€/ - 49 990,- €

 

 
 
 
 
 
 
 
© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén