Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v utorok o 17:30 na STV2, v stredu o 5:30 na STV1 a v sobotu o 10:50 na STV2
Hyundai SANTA FE
 
 
Aktuálna súťažná otázka

Musí mať zimná pneumatika dezén minimálne 3 mm?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 
Zobraziť iba značku:

Kia Sorento 2,2 CRDi - Dynamický komfort

2.9.2015

Po prvej verzii Sorenta nasledovala druhá, ktorá sa prekvapujúco zbavila rámovej koncepcie podvozka, no to sa negatívne prejavilo v podobe slabšej torznej tuhosti karosérie. Konštruktéri karosériu teda prepracovali po tretí krát. Do skeletu pridali o celú tretinu viac vysokopevnostnej ocele, a tak sme v novinke už ani pri prejazde ťažkých priečnych nerovnosti nezaznamenali žiaden akustický náznak jej krútenia (určite tomu nenapomáhali iba kvalitnejšie zvukovoizolačné materiály). Výsledok je chvályhodný o to viac, že nová karoséria je oproti svojej predchodkyni dlhšia (4780 mm), širšia (1890) a auto dostalo aj väčší rázvor (2780). Jediné, v čom je oproti svojmu predchodcovi nové Sorento „horšie“ je svetlá výška podvozka, ktorá sa zmenšila o desať milimetrov (175).

Pohodlný interiér

Páčila sa nám minimalistická palubná doska, ktorej dominoval 8-palcový dotykový displej s postrannými prieduchmi klimatizácie a pod ním zopár ovládačov na vnútornú distribúciu vzduchu. Dosiahnuť takéto riešenie sa dizajnérom podarilo aj vďaka tomu, že všetky dôležité ovládače informačných technológií, tempomatu a palubného počítača osadili do ramien volantu, s príjemne hrubším vencom. Zaujala nás aj praktická dvojica 12-voltových zásuviek umiestnená medzi vodičom a spolujazdcom. Každý z pasažierov sediacich vpredu má k dispozícii vlastnú a to je príjemné...

Po posadení sa majiteľa predchádzajúcich verzií okamžite zistia, že poloha sedenia je nižšia. Tým zostáva dostatok priestoru nad hlavami aj v prípade, že auto má veľkoplošné strešné okno (otvára sa iba polovica) a tým znížené čalúnenie stropu. Zaujímavosťou je i zachovanie priestoru v oblasti kolien pre zadného pasažiera v prípade, že vodič vypne zapaľovanie a vystupuje z auta. Vtedy sa totiž sedadlo vodiča automaticky posúva dozadu (aby mohol komfortnejšie vystupovať a nastupovať). Sedadlá v oboch radoch majú veľkorysé rozmery. V prednom rade sú vyhrievané a aj ventilované. V zadnom „iba“ vyhrievané, s nastaviteľným sklonom operadiel. Nástup a výstup pri oboch radoch sedadiel je vďaka širokým a doširoka sa otvárajúcim dverám pohodlný.

Naším pozitívnym zistením po jazde v teréne bolo, že nik z posádky si neušpiní nohavice a ani dlhšiu sukňu od nástupných hrán. Tie sú totiž dôkladne prekryté plastovými lištami, a tak sa ani v blatistom teréne nezašpinia.

Batožiny sa nebojí

Sorento ponúka verzie s dvoma (5-miestna) a troma (7-miestna) radmi sedadiel. V testovanej verzii boli rady dva, a tak objem batožinového priestoru reprezentoval údaj: 660 litrov. Ak by niekomu táto hodnota náhodou nestačila, tak po podlahou sú ukryté veľké odkladacie schránky a priestor možno zväčšiť posunutím zadných sedadiel smerom dopredu. Po sklopení zadných sedadiel má dvojčlenná posádka k dispozícii pre náklad až 1 732 litrov priestoru s rovnou podlahou. Príjemné je, že ak tento objem naplníte až po strechu a náhodou dostanete defekt, tak rezervné koleso nemusíte prácne „dolovať“ spod kopca batožiny. Je totiž namontované priamo na podvozku, vkusne ukryté zadným nárazníkom.

Elektrické otváranie a zatváranie veka batožinového priestoru je príjemné. Škoda len, že pri tlačidle na jeho zatváranie nie je aj funkcia na celkové uzamknutie auta. Zaujímavosťou je, že ak pri veku stojíte dlhšie ako tri sekundy otvára sa samé, takže si síce neušpiníte ruky, no veľakrát sa nám stalo, že sa otvorilo zbytočne, iba kvôli tomu, že sme okolo neho prechádzali príliš pomaly. Na to si treba dávať pozor najmä v stiesnených priestoroch podzemných garáží.

Pohľad vodiča

Komfortné nastupovanie sme už spomínali, no dovolíme si spomenúť aj to, že automaticky odsúvané sedadlo má pamäť samostatného nastavenia polôh pre dvoch vodičov. Potešili nás veľkorozmerné zrkadlá a naozaj dobrý výhľad z kabíny do všetkých strán. Pri parkovaní s veľkým autom v podzemných garážach sme často využívali „vtáčí pohľad“, pri ktorom kamery spoľahlivo monitorovali okolie celého vozidla.

Agregát pod kapotou má štyri valce, konzumuje naftu a je označený ako 2,2 CRDi. Je to vlastne iba upravená predchádzajúca verzia, ktorá dostala nové piesty, hlavu valcov, odľahčený blok a aj vďaka systému štart-stop sa zaradila do emisnej triedy Euro 6.  Výkon sa zvýšil na 147 kW, narástol aj najvyšší krútiaci moment, ktorý teraz dosahuje hodnotu 440 Nm pri 1 750 otáčkach. Motor je spriahnutý so 6-stupňovou automatickou prevodovkou.

Neľahké auto (pohotovostná hmotnosť 1800 kg) sa dokáže k 100 kilometrovej rýchlosti dostať za menej ako desať sekúnd (9,6). Radenie prevodových stupňov prebieha komfortne a dostatočne rýchlo. Z križovatiek sme (aj napriek veľkým rozmerom auta) nikdy neodchádzali medzi poslednými. Pri dynamickej jazde nám napomáhal aj vylepšený elektrický posilňovač riadenia, ktorý komunikoval s nastavovanými režimami jazdy. Pri športovom režime (pri ktorom sa mení iba charakteristika automatickej prevodovky) nám vyhovovalo jeho tuhšie nastavenie, vďaka ktorému sme sa v zákrutách cítili aj napriek vyššej hmotnosti vozidla istejšie.

Cesta po rovnej diaľnici je komfortná aj vďaka adaptívnemu tempomatu. Pri jazde po rozbitých mestských komunikáciách sme nezaznamenali horšie filtrovanie nerovností aj napriek absencii pneumatického pruženia, ktoré v tomto segmente za príplatok ponúka konkurencia.

Vďaka upravenej podvozkovej platforme (vpredu mcpherson a vzadu multilink) sa auto prekvapujúco málo nakláňa. Pohon všetkých kolies (výkon je prenášaný najmä na prednú nápravu a na zadnú sa pripája až v prípade potreby cez elektrohydraulicky ovládanú lamelovú spojku) úspešne eliminuje akýkoľvek náznak nedotáčavosti. ktorá je pri veľkorozmerných SUV s motorom vpredu častá. Pri jazde v ťažšom teréne je k dispozícii tlačidlo, ktoré zabezpečí pevné rozdelenie výkonu medzi nápravami v pomere 50:50.

Motor sa pri 90-kilometrovej rýchlosti točí do 1 900 otáčok, pri diaľničnom limite 130 km/h sa podľa profilu vozovky pohybuje v okolí 2 200 otáčok. Pri prevažnej jazde po meste s jednou dlhšou trasou po diaľnici (440 km) sme neprekročili priemernú spotrebu 9 litrov na 100 kilometrov.

Resumé

Kia Sorento ostatnej generácie je v segmente veľkých SUV autom, na ktoré sa v showroome oplatí pozrieť. Vonkajšími rozmermi, vnútorným priestorom a vybavením podľa nás zdatne konkuruje napríklad VW Touareg. Ak si nepotrpíte na honosné európske značky stojí za úvahu i kvôli tomu, že jeho cena vo verzii Platinum (v ktorej máte naozaj prémiové vybavenie a množstvo asistenčných systémov) je  ešte stále pod hranicou 45 000 eur.

Foto: Andrej Brtáň

 

PLUSY

+ motor

+ vnútorný priestor a pohodlie

+ dynamika radenia prevodových stupňov

+ podvozok

+ exteriér

+ odhlučnenie interiéru

 

 

MÍNUSY

-  automatické otváranie batožinového priestoru

-  absencia páčok radenia prevodových stupňov pod volantom

 

 

Technické údaje:

Motor

2,2 CRDi 4/16 DOHC Turbo

 

Zdvihový objem (cm3)
2 199


Výkon (kW/ot/min)
147/3 800


Krútiaci moment (Nm/ot/min)

440/1 750 – 2 750


Pohon

všetkých kolies


Prevodovka

6-stupňový automat


Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
9,6

 

Maximálna rýchlosť (km/h)
203

 

Spotreba (kombinácia l/100 km)
6,7


Dĺžka x šírka x výška (mm)
4 780 x 1 890 x 1 690


Rázvor (mm)
2 780


Objem nádrže (l)

71

 

Objem batožinového priestoru (l)
660 – 1 732


Pohotovostná hmotnosť (kg)
1 917


Celková hmotnosť (kg)
2 510


Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové

 

Emisie CO2 (g/km)
174 EURO 6


Cena vozidla od (€)

36 000

 

Cena testovaného vozidla (€)

42 500

© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén