Dnes je štvrtok, 21 november 2024
|
Kia Rio zaujme ostrejšími hranami, dravým výrazom prednej časti, ktorej dominuje dvojica veľkorozmerných svietidiel prepojených úzkou maskou. Spodnú časť dynamizuje dizajnovo zaujímavo zvládnutý spojler, do ktorého sa dostal veľkorozmerný gril a dobre vyzerajúce „kaplnky“ pre hmlové svetlá. Karoséria zboku prezrádza minimum aerodynamického odporu. Presklenie čelných i bočných častí je dostatočne veľké, menej skla sa však dostalo na piate dvere ukrývajúce batožinový priestor. Testovaný model bol v krikľavo žltej farbe, na ktorej výborne vynikli všetky čierne a chromované akcenty.
Vnútorný komfort
Vo vnútri na vodiča čaká slušný priestor, čo nás však príliš neprekvapuje a možno by sme ho ani nemuseli spomínať, pretože na tom si už dáva záležať aj ostatná konkurencia v triede. Ale zdôrazňujeme ho, pretože nie každý si môže dovoliť kúpu veľkej limuzíny a preto: ak sa rozhoduje medzi menšími autami, tak vás ubezpečujeme, že v Riu sa cestovania v „sardinkovej polohe“ obávať určite nemusíte.
Pre celú posádku je najdôležitejšie to, aby sa komfortne cítil najmä jej vodič. Jeho pracovisko je zvládnuté štandardne. Sedadlo ponúka dostatok polôh nastavenia, veniec nastaviteľného volantu je príjemne hrubší a potiahnutý kožou. Na jeho troch ramenách sú tlačidlá na ovládanie tempomatu, telefónu a audia. Páčili sa nám tri hlboko zapustené tubusy pred volantom, v ktorých boli údaje otáčkomera, rýchlomera, teplomera a o množstve paliva v nádrži čitateľné aj vtedy keď svietilo ostré slnko. Dôležité údaje z palubného počítača sa zobrazovali na veľkom displeji v strednom z tubusov.
Dosah na ovládače klimatizácie je z miesta vodiča výborný, a tak opätovne (ako už vo viacerých testoch súčasných modelov Kia) chválime koncepciu veľkých „klapiek“ na jej ovládanie.
Sedenie na zadnom rade sedadiel zvládnu aj vyšší pasažieri, ale - ako to tvrdíme pri tomto segmente vždy - najkomfortnejšie vtedy, ak budú vzadu sedieť len dvaja... Za nimi zostane batožinový priestor, ktorý má v základe 288 litrov. Ak v aute pocestujú iba dvaja, tak po sklopení zadných operadiel je pre náklad k dispozícii 923 litrový objem.
Jazda
Motor s výkonom 80 kW a s maximálnym krútiacim momentom 137 Nm pri 4200 otáčkach sľubuje zrýchlenie na 100-kilometrovú rýchlosť za 11,4 sekundy. Veľmi rýchlo sme zistili, že šprintérske ambície z neho možno vydolovať iba vtedy, ak sa na plynový pedál šliape razantne a zároveň vodič svižne strieda 6 rýchlostných stupňov manuálnej prevodovky. Agregát a jeho softvér je totiž zjavne nastavený tak, aby sa darilo dodržiavať emisné limity a v predajnom letáku sľubovanú maximálnu spotrebu...
Pri jazde po diaľnici sme ocenili 6. prevodový stupeň. Pri dodržiavaní rýchlostného limitu 130 km/h spod prednej kapoty preniká do kabíny iba minimum motorového zvuku a aerodynamický hluk karosérie je minimálny. Spotrebu na diaľnici sme v priemere dosiahli maximálne 5,5 litra.
Na neudržiavaných mestských komunikáciách sme ocenili kvalitu podvozkovej platformy. Tá slušne filtruje priečne nerovnosti, do kabíny sa dostávajú zvuky výraznejších rázov iba pri prejazde väčších výtlkov.
Nájazdy do zákrut uľahčuje predná náprava s nezávislým zavesením McPherson s vinutými pružinami, vďaka ktorej sa vozidlo správa neutrálne. Zadná náprava s vlečenými ramenami spojenými torznou priečkou má tendenciu mierne odskakovať až pri extrémnejšom prejazde ostrých zákrut a aj to iba v prípade, že sú na nej nerovnosti... Pri jazde po meste a po prímestských komunikáciách naša spotreba dosiahla hodnotu 7,7 l/100 km.
Môže zaujať vybavením
Testovali sme verziu Kia Rio Platinum. Producent dokázal pre menšie vozidlo pripraviť také príplatkové vybavenie, že ním spôsobuje konkurencii vrásky. Vyhrievané sú nielen sedadlá, ale aj veniec volantu. Príjemné je bezkľúčové odomykanie i štartovanie. K dispozícii pre ľahšie parkovanie sú cúvacie senzory. Jazdu po diaľnici plnej radarov uľahčí tempomat. Benefitom sú aj dve 12-voltové zásuvky pre pasažierov sediacich vpredu a všetky aktuálne konektory pre pripojenie externých audio zariadení. A je toho ešte o čosi viac, čo z tohto auta robí premianta v segmente, no nechcem zbytočne zdržiavať...
Kia Rio s motorom s objemom valcov 1 396 cm3 nie je žiadnym trhačom asfaltu. Na bežné a pokojné jazdenie – najlepšie dvoch dospelých a dvoch detí – však vyhovuje. Benefitom pri rozhodovaní môžu byť: 6-stupňová prevodovka, sedemročná záruka, široká možnosť vybavenia (za príplatok) a príťažlivý exteriér.
Foto: Andrej Brtáň
PLUSY
+ podvozok
+ široké príplatkové vybavenie
+ ergonómia pracoviska vodiča
+ 6-stupňová prevodovka
MÍNUSY
- pružnosť motora
Technické údaje:
Motor
4-valcový, zážihový, DOHC
Zdvihový objem (cm3)
1396
Výkon (kW/k/ot/min)
80/109/6300
Krútiaci moment (Nm/ot/min)
137/4200
Pohon
predných kolies
Prevodovka
6-stupňová, manuálna
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
11,4
Maximálna rýchlosť (km/h)
185
Spotreba (mesto/mimo/kombinácia l/100 km)
6,5/4,2/5,0
Dĺžka x šírka x výška (mm)
4050x1720x1455
Rázvor (mm)
2570
Objem nádrže benzín (l)
43
Objem batožinového priestoru (l)
288/923
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1263
Celková hmotnosť (kg)
1600
Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové
Emisie CO2 (g/km)
127 EURO 6
Cena vozidla od (€)
9990.-
Cena testovaného vozidla (€)
14970.-
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |