Dnes je sobota, 23 november 2024
|
Kia zásobuje trh čoraz lepšie urobenými modelmi. Automobilka, ktorá bola spočiatku chápaná ako exotický samorast sa stáva veľmi vážnym súperom už aj renomovaným a tradičným európskym značkám. Model Rio šikovne kamufluje, že patrí do triedy priestorovo skromnejších áut. A preto môže konkurentom v triede sebavedomo konkurovať. Vyskúšali sme naraz a netradične dve aktuálne alternatívy pohonu: na benzín a na naftu...
Rio: exteriér
Rio na svojich rozmeroch nešetrí a rozhodlo sa stať najväčším v triede menších vozidiel. Rázvor 2570 milimetrov a dĺžka 4045 mm je už z kategórie, ktorá sa zvykne označovať ako: nižšia stredná. Oproti svojmu, azda najväčšiemu konkurentovi – Fabii – je o 12 cm dlhšie. Nehovoriac o dizajne z dielne tímu Petra Schreyera, ktorý je predsa len príťažlivejší.
Auto je veľmi zaujímavé najmä pri pohľade zboku, pri ktorom vyniknú jeho netradičné predné trojuholníkové okienka vpredu a svetlomety, ktoré pokračujú až do polovice hornej hrany blatníkov. A preto je v nich aj zboku vidno linku denného svietenia s technológiou led. Zadná časť s menším oknom pôsobí robustne a športovo.
Rio: interiér
Väčšie vonkajšie rozmery nám už dopredu prezrádzali, že aj vo vnútri bude viac miesta. Vpredu sme nezaznamenali žiadne priestorové ani ergonomické obmedzenia. Predné sedadlá sú výraznejšie tvarované, a tak dobre držia sedaciu aj hornú časť trupu. Vzadu je výhoda väčšieho rázvoru zjavná - pred kolenami a nad hlavami cestujúcich s výškou okolo 180 cm je miesta naozaj dosť. Na zadnom rade by sme však predsa len – pri dlhšej ceste – sedeli radšej iba dvaja.
Priestor na batožinu je 288 litrov, po sklopení zadných operadiel dosahuje hodnotu 923 litrov. Škoda, že operadlá sa nesklápajú do úplnej roviny a že nakladanie ťažšej batožiny mierne komplikuje nakladacia hrana, ktorá je vyššie ako dno „kufra“. Dobré je, že pod jeho dnom sa skrýva namiesto lepiacej sady(žiaľ pre výrobcov veľmi „populárnej“ najmä kvôli zníženiu ich výrobných nákladov) praktickejšia dojazdová rezerva.
Ako vodiči sme ocenili dobré tvarovanie štvorramenného multifunkčného volantu (s dvojosovým nastavovaním), s ergonomicky vhodne umiestnenou pozíciou výčnelkov na jeho správne držanie. Osvetlenie prístrojového panela s firemným označením Supervision je dobre čitateľné a v noci nevyrušuje. Zamrzelo nás, že ovládače palubného počítača nie sú umiestnené tak, aby vodič nemusel púšťať volant, keď si chce overiť údaje o dojazde, alebo spotrebe. Keď to chce urobiť, tak pravou rukou musí hmatať po pravej spodnej priečke volantu, čo nie je vôbec bezpečné...
Na stredovej konzole sme si všimli praktické kruhové ovládače audia, s ktorými sa manipuluje lepšie ako s malými tlačidlami. Dobre fungujú, tentoraz tlačidlové, ovládače funkcií klimatizácie, ktoré sú podobné ako v konkurenčnej Toyote Yaris. No najdôležitejšie je, že stredová konzola neprekáža kolenu vodiča, čo u konkurentov v triede ešte stále nie je samozrejmosťou...
Výhľad vodiča dopredu, do strán a aj uhlopriečne dopredu je - aj vďaka tým malým trojuholníkovým okienkam - vyhovujúci. Mierne obmedzenie je pri pohľade dozadu, kde športový profil vozidla výraznejšie znížil zadnú časť strechy a okno je dosť úzke.
Najskôr benzín
Z dvojice porovnávaných modelov vám ako prvé sprostredkujeme naše pocity z modelu označeného ako 1,4 CVVT.
Štvorvalcový agregát je zaujímavý kultúrnosťou svojho chodu. Na voľnobeh sme ho v kabíne absolútne nepočuli. Na križovatkách sme počas prvých dni testovania neraz „brnkli“ do plynového pedála, aby sme sa ubezpečili, že ostatných nebudeme zdržiavať opätovným štartovaním. Svojím zvukovým prejavom nás nerušil ani pri razantnom prekonávaní hornej polovice otáčkového spektra. Pri diaľničnej 130-ke sa motor točil v okolí 3500 otáčok.
Motor spriahnutý s presnou a kratšou 6-stupňovou manuálnou prevodovkou dokáže pri jazde po meste priemerne spotrebovať menej ako sedem litrov. Mimo mesta je (samozrejme) ešte skromnejší, tam si vystačí pri dodržiavaní 90-ky so spotrebou 5,1 – 5,6 l/100 km. Pôsobivé je, že takúto spotrebu dosahuje aj pri obsadení štvoricou dospelých pasažierov s bežným nákladom príručnej batožiny.
Jazdné vlastnosti
Model s benzínovým agregátom aj napriek absencii turbodúchadla zrýchľuje slušne. Hodnota 11,5 s z 0 na 100 km/h je v tejto cenovej a objemovej triede štandardná. Pri rýchlom vjazde do zákruty má auto tendencie k pretáčavosti. Pri prudkom zošliapnutí plynového pedála ho vodič v zákrute dokáže vyprovokovať aj k miernej nedotáčavosti. Tá však naozaj nie je dramatická, pretože motor výrazne krotí už spomenutá absencia turba. V snahe o športovejšiu jazdu a hlavne pri problematickejšom predbiehaní sa treba pripraviť na to, že bez výrazného podraďovania rýchlostných stupňov to jednoducho nedokážete. Výkonová krivka je najefektívnejšia v oblasti ktorá sa začína nad 4200 otáčkami.
Zadná náprava by mohla byť o čosi pokojnejšia, rovnako ako by mohlo by lepšie aj odhlučnenie podvozka. Ako celok však môžeme podvozok ohodnotiť ako prekvapujúco komfortný.
Pokračujeme s naftou
Pod kapotou naftovej verzie bol agregát označený ako 1.4 CRDi. Začnime hmotnosťou. Tá je, samozrejme vyššia ako u benzínovej verzie (o 93 kilogramov). Zákonite sme preto očakávali o čosi ťažšiu manévrovateľnosť s viac zaťaženu prednou nápravou najmä v meste. Nestalo sa. Riadenie je rovnako komunikatívne ako u benzínovej verzie, elektrický posilňovač odvádza dobrú prácu. Zaujímavé je, že napríklad oproti naftovému trojvalcu z dielne Kia (1.1 CRDi) je štvorvalec iba o nezanedbateľných 48 kilogramov ťažší.
Naftový agregát sa začína ochotne prebúdzať od hranice 1 400 otáčok. Vyladenie so 6-stupňovou prevodovkou je veľmi dobré. K ideálnej spotrebe napomáha indikátor radenia rýchlostných stupňov.
Táto verzia sa nám pri prejazde priečnych nerovností zdá byť o čosi komfortnejšia, prekvapujúco je správanie auta v zákrutách rovnaké ako u benzínovej verzie.
Pri diaľničnej 130-ke sa motor drží na hranici 2500 otáčok, pri 110-ke klesá na 2100 otáčok. Vďaka turbodúchadlu má aj pri tejto rýchlosti (ak vodič podradí) výraznú výkonovú rezervu. Vibrácie motora sme v kabíne zaznamenali iba pod hranicou 1 400 otáčok, pri vyšších sme ich už nevnímali.
Spotreba počas testu bola pri diaľničných úsekoch pri rýchlosti 110 km/h zaujímavých 3,8 l/100 km. Pri rýchlosti 130 km/h bola stále veľmi dobrá: 5,6 – 6,1 (podľa profilu trate). V meste sme sa dokázali s týmto pružným dieselom zabávať rýchlymi štartami z križovatiek so spotrebou 4,9 – 5,9 l/100 km.
Čo si vybrať: benzín, naftu?
Voľba nie je jednoduchá. Atmosférický benzínový agregát s výkonom 80 kW má nadanie pre svižnejšiu jazdu, no za cenu vyššieho vytáčania. Jeho výhodou je nižšia hmotnosť, veľmi tichý chod a menšie náklady na prípadné opravy, čo však v prípade 7-ročnej záruky Kia nemusí byť dôležitým argumentom. Neodškriepiteľnou výhodou pre tých, ktorí často jazdia krátke úseky po meste je výrazne rýchlejšie zahriatie agregátu v zime a tým aj rýchlejší nábeh kúrenia.
Naftový agregát ponúka pocit veľmi svižného zrýchľovania, no za cenu častejšieho radenia prevodových stupňov. Boduje svojou výnimočnou úspornosťou v spotrebe pohonných hmôt. Nie je problém jazdiť mimo mesta aj so spotrebou 4,0 l/100 km a kochať sa pohľadom na okolitú krajinu. Páčilo sa nám, že je vo vnútri tiež spoľahlivo odhlučnený.
Čo by sme si vybrali v Stellacentre?
Ako chlapi: technickú lahôdku, teda naftovú verziu. S excelentnou spotrebou a slušnou dynamikou. Ale na zimu by musela byť aj s vyhrievaním sedadiel a volantu, ktoré v testovanej verzii nechýbali. Pre priateľky a manželky by sme zvolili skôr ten benzín. S decentnou nôžkou na plyne sa totiž tá spotreba až tak veľmi odlišovať nebude a našim dievčatám by v zime predsa len chladno byť nemalo...
Foto: Andrej Brtáň
PLUSY- BENZÍN
+ kvalita interiéru
+ vnútorný priestor
+ riadenie
+ odhlučnenie motora
PLUSY – NAFTA
+ dynamika motora
+ spotreba
+ práca prevodovky
+ komfort jazdy
MÍNUSY – BENZÍN/NAFTA
- výhľad dozadu
- lepšie vybavenie za príplatok
- tlačidlo palubného počítača
Technické údaje benzín
nafta:
Motor
zážihový štvorvalec 4/16 DOHC
vznetový štvorvalec 4/16 DOHC
Zdvihový objem (cm3)
1 396
Výkon (kW/k/ot/min)
80/107/6 300
66/88/4 000
Krútiaci moment (Nm/ot/min)
137/4 200
220/1 750 – 2 750
Pohon
predných kolies
Prevodovka
6-stupňová manuál
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
11,5
14,2
Maximálna rýchlosť (km/h)
183
172
Spotreba (mesto/mimo/kombinácia l/100 km)
7,0/4,3/5,3
4,9/3,7/4,1
Dĺžka x šírka x výška (cm)
404,5 x 172 x145,5
Rázvor (cm)
257
Objem batožinového priestoru (l)
288/923
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1 248
1 341
Celková hmotnosť (kg)
1 600
1 690
Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové
Emisie CO2 (g/km)
124
109
Cena vozidla od (€)
11 360
12 560
Cena testovaného vozidla (€)
12 390
13 590
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |