Dnes je štvrtok, 21 november 2024
|
Keď začal klesať záujem o trojdverové hatchbacky a kórejská automobilka chcela podľa svojho európskeho riaditeľa dizajnu Gregora Guillauma zachovať verziu Proceed, prišla na trh so svojim „naj“ modelom. Aj keď mnohým tento automobil pripomína Mercedes-Benz CLA Shooting Brake, nám skôr, a hlavne pri pohľade zozadu, pripomína Porsche Panorama. Automobil je situovaný medzi päťdverový hatchback a rodinné kombi. Mal by byť určený predovšetkým pre rodinne založených vodičov, ale aby popritom vyzeral dynamicky a mal ešte aj veľký batožinový priestor. K dispozícii je výlučne len v dvoch verziách – GT a GT line.
Exteriér
Nádherná karoséria Shooting Brake – to je vlastne spojenie elegantného kupé so športovým kombi. ProCeed pri pohľade z boku pôsobí extrémne plocho, ale to je to, čo mu pridáva na jeho dynamike. Zvažujúca sa línia strechy a aerodynamické kontúry mohutne tvarovanej karosérie navodzujú dojem nízkeho, štíhleho a svižného auta. A verzia GT, ktorú sme mali k dispozícii, je ešte doplnená červenou lištou okolo celej karosérie vozidla. Mriežka chladiča v tvare tigrieho nosa a široký spodný nasávací otvor tiež zvýrazňujú športový charakter vozidla. Nové sú tiež aj 18“ zliatinové disky kolies.
Interiér
Pohľadom do interiéru sa ľahko presvedčíme o tom, že lacnejšie plasty v predchádzajúcich generáciách nahradili nové a hlavne kvalitnejšie. Výborná ergonómia ovládacích prvkov, dobré sedenie za volantom a to bez ohľadu nato, či máte nižšiu, alebo vyššiu postavu. Kvalitné spracovanie interiéru dopĺňa množstvo hliníkových prvkov a vo verzii GT kontrastujú s červeným prešívaním, ktoré pôsobí veľmi esteticky. No a keď sme už spomenuli dobré sedenie vpredu bez ohľadu na výšku postavy, to isté sa o sedení vzadu nedá vôbec povedať. Tí vyšší budú mať vzadu väčšie problémy a to z dôvodu klesajúcej strechy.
V strede prístrojovej dosky je zasadený informačno-zábavný systém Kia so 7,0-palcovou „plávajúcou“ dotykovou obrazovkou. Pod ňou sa nachádzajú ovládacie prvky audiosystému, kúrenia a vetrania. Všetky ovládače sú mechanické a k ich ovládaniu sa netreba „preklikávať“ cez dotykovú obrazovku. To oceňujeme hlavne z bezpečnostného dôvodu. Celý audiosystém dopĺňa vynikajúci zvuk od JBL.
Základný objem zadného kufra je 544 litrov a jednoduchým sklopením zadných sedadiel páčkami vo vnútri sa batožinový priestor ešte zväčší, ale výrobca nikde neuvádza na aký, ale je fakt obrovský. Priestor má dvojité dno a celkovo má ďalších osem priečinkov na odloženie menších častí batožiny, dokonca sa sem dá uložiť aj roletka. A za príplatok sa dajú dokúpiť aj kolajnice na rozdelenie priestoru na menšie časti. Kotviacie oká a háčik na zavesenie tašky sú samozrejmosťou.
Jazdné vlastnosti
Procced má vysoké športové ambície. Tie sa však dajú splniť len pri benzínovom motore 1.6T-GDi s výkonom 204 koní a krútiacim momentom 265 Nm. A aj ten v nízkych otáčkach nie je vysloveným silákom, ale akonáhle ručička otáčkomeru prekoná hranicu 3000 otáčok, jeho výkon rapídne stúpne a to aj napriek jeho 1,9 tonovej váhe. Ale s týmto výkonom aj prudko začne stúpať spotreba. Výrobca síce uvádza priemernú spotrebu 7,2 až 7,5 litra, ale nám sa pod 8,5 litra nepodarilo dostať. Do verzie GT, ktorú sme mali k dispozícii, sa štandartne dodáva športovný výfuk s aktívnou klapkou - to aby zvuk dodával automobilu svoju športovnosť. Nie každému sa však tento zvuk bude páčiť, aj pri nízkych otáčkach dosť preniká do kabíny. Veľmi dobre je „vyladený“ podvozok, ktorý napriek tomu, že je pomerne tvrdý, je príjemne stabilný a ktorý poskytuje okamžitú odozvu pri manévrovaní.
Záverom treba povedať, že Proceed nie je typickým „ostrým“ športovým automobilom, skôr to je taký „kombík“, s ktorým sa dá aj ostrejšie jazdiť. Automobil je doslovne „nabitý“ mnohými bezpečnostnými prvkami, akými sú napríklad inteligetný tempomat, systém na udržovanie vozidla v jazdnom pruhu a taktiež systém ovládania stability vozidla, ktorý zabezpečuje stabilitu pri brzdení a zatáčaní ovládaním elektronického stabilizačného systému v prípade, že zaznamená stratu trakcie. A v zimných mesiacoch bude vysoko oceňované aj vyhrievanie čelného skla pomocou jemných drôtov.
Plusy
+ nádehrný dizajn
+ veľký batožinový priestor
+ kvalitne spracovaný interiér
+ kvalitné brzdy
+ vyhrievanie predného skla pomocou drôtov
Mínusy
- pomerne vysoká spotreba
- tvrdý podvozok
- pri vyšších otáčkach motora hlučný
- vyššia hrana nakladania
- vzadu menej miesta pre hlavu
Technické údaje
Motor - zážihový 4 valec
zdvihový objem – 1.591 cm3
výkon /kW/k/ot/min/ - 150/204/5500
krútiaci moment /Nm/ot/min/ - 265/1750
prevodovka – 7 stupňový automat DCT
zrýchlenie z 0 na 100 km /s/ – 7,6
max. rýchlosť - /km/h/ - 225
spotreba-kombinácia l/100 km/ - 7,2 - 7,5 l
dĺžka x výška x šírka /cm/ - 460,5/142,2/180,0
rázvor /cm/ - 265,0
celková hmotnosť /kg/ - 1900
batožinový priestor /základný/sklopené sedačky /l/ - 544/?
objem palivovej nádrže /l/ - 50
základná cena vozidla od /€/ - 26.590,- €
cena testovaného vozidla /€/ - 28.390,- €
text a foto: Autosalón
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |