Dnes je utorok, 3 december 2024
|
Exteriér
Už štvrtá generácia modelu, ktorý má pevné miesto v strednej triede automobilov prišla tentoraz s exteriérom, ktorý je zdatným konkurentom aj pre modely z vyšších segmentov. Označenie Sportswagon si podľa nášho názoru zaslúži naozaj oprávnene. Predná časť dostala tentoraz ostrejšie tvarované črty, ktorých submisívnu agresivitu podčiarkujú veľké prieduchy pre chladenie predných brzdových kotúčov.
Bočné línie sú príkladnou štúdiou aerodynamiky, čo podčiarkuje mierne klesajúca strecha, ohraničená výrazným spojlerom. Klesajúcu líniu siluety zvýrazňuje aj spodná línia zadných okien, ktorá bočný priestor opticky zužuje tým, že naopak, stúpa nahor a tým ju vlastne zužuje.
Na zadnej časti sa nám páčilo, že hoci jej hornú časť ohraničuje sebavedomý spojler a spodnú dvojica agresívne pôsobiacich výfukových koncoviek umiestnená na okrajoch difúzora, tak v strede je príjemne jednoduchá. Štíhla grafika zadných svetiel nezaberá veľkú plochu, a tak jej dodáva elegantnú jednoduchosť. Nakoniec, agresivity vo výraze viac netreba, veď v prvom rade je Kia Optima rodinne naladené, komfortné kombi...
GT interiér
Interiér vozidla kopíruje celý súčasný modelový rad značky Kia, sú v ňom použité kvalitné materiály a posádke vozidla poskytuje v každom z modelov veľmi slušný existenčný priestor. Vo verzii GT zaujmú priestranné, dobre tvarované sedadlá v prednom i v zadnom rade. V snahe výrobcu, o čo najväčšie navodenie „géténálady“ majú sedadlá vpredu výrazne bočne opory trupu (ozdobené červeným prešívaním). Páčilo sa nám členené prešívanie sedacej a operadlovej časti. Samozrejme: na volante nesmie chýbať výrazne označenie GT, ktoré je v kolmej chromovanej priečke trojramenného volantu a opäť - výrazné červené zošitie jeho koženého poťahu.
Chvályhodná je jednoduchá a prehľadná grafika palubných prístrojov. Farebne na nej sú zvýraznené iba pohyblivé ručičky prístrojov. Ostatné informácie sú k dispozícii v prehľadnej čierno-bielej kombinácii. Menu stredového displeja je rovnako bez zbytočných grafických príkras, funkčné a príjemne zrozumiteľné.
Ergonomicky vhodne boli umiestnené aj ovládače vyhrievania volantu, voliča jazdných módov, ohrevu a vetrania sedadiel, elektronickej parkovacej brzdy a parkovacích asistentov. Nachádzali sa na stredovom tuneli za ovládačom automatickej prevodovky. Určite to je vhodnejšie umiestnenie, ako pri iných značkách, kde ich neraz hľadáte na spodnej hrane prístrojovej dosky, skryté za vencom volantu...
S batožinou si poradí
V úvode sme spomínali, že súčasné verzie kombi vozidiel už nemusia mať priveľký objem batožinového priestoru. Tak to je i pri Optime, kde síce objem batožinového priestoru oproti predchádzajúcej verzii narástol, no hodnotou 553 litrov stále nepatrí na vrchol segmentu. Ale to nám počas testovacích jázd určite neprekážalo, pretože pozitívne nás ovplyvnili tri veci: prvou bol systém zabezpečenia nákladu proti posúvaniu sa – ten reprezentovala variabilná priečka, ktorá sa pohybovala v hliníkových koľajničkách a spoľahlivo držala i plne naložený kufor. Druhým pozitívnym zistením bolo, že po sklopení operadiel zadného radu sedadiel sme získali priestor pre náklad s objemom 1686 litrov. A to nám na prevoz aj rozmernejších vecí už naozaj stačilo. Škoda len, operadlá sa nedali sklopiť do ideálnej roviny a teda zaujímavú hodnotu objemu batožinového priestoru zbytočne znižovali. Tretím pozitívnym zistením bolo, že nakladacia hrana bola nízka a ťažké veci sme nielen nakladali ale aj vyberali bez zbytočnej námahy....
Jazdenie s automatom 1,7 CRDi
Pod kapotou vozidla s plným označením Kia Optima SW 1,7 CRDi GT-line DCT 7P, bol naftový štvorvalec s označením 1.7 CRDi VGT, ktorý dosahuje maximálny výkon 104 (141 k). Kia ho kombinuje so šesťstupňovým manuálom i dvojspojkou disponujúcou siedmimi stupňami. Automatická prevodovka, s ktorou sme jazdili pracovala štandardne, bola porovnateľná s konkurenciou. Hoci výrobca udáva zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 11,1 sekundy nemali sme pocit, že by bolo väčšie kombi lenivým.
Neradi, no pri spotrebe opätovne musíme konštatovať, že výrobca ním sľubované údaje zrejme dosiahol iba na trasách, ktoré sú bez vetra, premávky a nie je na nich zrnitý asfalt, ale vyhladený sklovitý povrch. My sme v meste jazdili namiesto výrobcom sľúbenej spotreby 5,2 l za 7,5 – 8,0 l, na diaľnici sme spotrebovali 6,5 – 6,7 l/100 km a po „okreskách“ sme spotrebovali 5,2 – 5,5 litra nafty na 100 kilometrov.
Odporúčaním je: príťažlivý exteriér
Model Optima vo verzii kombi by sme si bez problémov zaparkovali v našej garáži. Páči sa nám jeho exteriér s príplatkovými prvkami GT line. Trocha by sme však zauvažovali nad jeho motorizáciou a pred kúpou by sme si vyskúšali i jeho lacnejšiu benzínovú verziu s manuálnou prevodovkou.
foto a text: stellacentrum.sk
PLUSY
+ image
+ priestrannosť interiéru
+ nízka nakladacia hrana batožinového priestoru
+ naladenie podvozka
+ 7-ročná záruka
MÍNUSY
- občasné vibrácie v kabíne
Technické údaje:
Motor
vznetový 4-valec
Zdvihový objem (cm3)
1685
Výkon (kW/ot/min)
104/3800
Krútiaci moment (Nm/ot/min)
340/1750 - 2500
Pohon
prednej nápravy
Prevodovka
7-stupňová dvojspojková automatická prevodovka
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
11,1
Maximálna rýchlosť (km/h)
200
Spotreba (kombinácia l/100 km)
4.6
Dĺžka x šírka x výška (mm)
4855 x 1860 x 1470
Rázvor (mm)
2805
Objem batožinového priestoru (l)
552/1686
Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1695
Celková hmotnosť (kg)
2150
Cena vozidla od (€)
26190
Cena testovaného vozidla (€)
39 780
MG HS 1.5T28.11.2024 |
JEEP GRAND CHEROKEE28.11.2024 |
CITROEN C3 TURBO 100 S&S28.11.2024 |
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |