Dnes je nedeľa, 24 november 2024
|
Biela jej pristane. To sme skonštatovali ihneď po tom, ako sme zazreli testovací model pripravený pred bránou importéra. S mimoriadne odvážnym dizajnom 18-palcových kolies, s LED optikou umiestnenou pod strmo sa zvažujúcou prednou kapotou a s naozaj veľkými svetlami do hmly toto auto vyzerá spredu výborne. Zboka pôsobí ako skutočná dizajnová lahôdka najmä jeho trojuholníkový zadný stĺpik. Zadná časť zaujme dobre namiešaným mixom pripraveným zo správnych dávok veľkorozmerných svetiel, spojlerového nárazníka a veľkého zadného okna. Odvážne tvrdíme: zadok tohto auta vyzerá sexi, luxusne a draho...
Interiér
Atmosféra podporená mäkkčenými plastami, na prístrojovke s vydarenou imitáciou dreva a v kombinácii s kožou na sedadlách, dodáva autu strednej triedy takú dávku luxusu aká sa u iných producentov začína iba v cenovo podstatne vyšších triedach... To, že toto auto luxus iba nepredstiera dosvedčuje (okrem použitých materiálov) aj nádielka priestoru na zadných sedadlách. Porovnateľné pohodlie v segmente strednej triedy budete hľadať stále iba veľmi ťažko.
Pracovisko vodiča je dizajnovo i ergonomicky riešené dobre a dokonca aj originálne. Páčilo sa nám, že kokpit so stredovým panelom je orientovaný predovšetkým na toho, kto vozidlo riadi. K jeho pohodliu pri sedení slúži okrem vyhrievania sedadla aj jeho chladenie. Výhľad dozadu síce dosť komplikuje vyššia spodná hrana zadného okna, no cúvanie môže uľahčiť príplatkový objektív zadnej kamery...
Funkcie audiosystému sa ovládajú pohodlne a jednoducho cez plochu veľkého dotykového displeja. Ako vodičom sa nám ale nepáčilo, že lakťovú opierku vlastne iba supluje kryt stredového boxu, ktorý sa však nedá horizontálne a ani vertikálne nastavovať. Na rozdiel od nej to najdôležitejšie - analógové prístroje s optitrónovým podsvietením - boli vynikajúce čitateľné za každých podmienok. Musíme skritizovať umiestnenie tlačidla palubného počítača, ktorý je na pravom spodnom ramene volantu. Totiž: ak sme si chceli skontrolovať niektorý z údajov, museli sme sklopiť zrak smerom dole a na chvíľu sme tak nedokázali pozerať na to najdôležitejšie a síce: na to čo sa deje pred vozidlom...
Pohodlie, luxus a...
O to, aby sa vo vozidle (v stupni vybavenia označenom ako TX) cítil vodič komfortne sa starajú: štartovacie tlačidlo, elektrická parkovacia brzda a prídavné krídelká ovládania prevodovky pod volantom. K tomu sa pridáva ešte parkovací asistent pre pozdĺžne parkovanie, už spomínané ventilované a vyhrievané sedadlo a elektrochromatické zrkadlá, ktoré chránia vodičove oči pred oslepovaním zle nastavenými svetlami vodičov, ktorí idú v kolóne za ním. K pocitu úplného komfortu vodiča by ešte stačilo odstrániť automatické odsúvanie sedadla po vypnutí zapaľovania, pretože ak sa do auta po prestávke opätovne posadíte, tak aby sa vaše sedadlo vrátilo do požadovanej (v pamäti nastavenej) polohy najskôr musíte stlačiť štartovacie tlačidlo. A to je v tak priestrannom aute umiestnené dosť ďaleko a treba sa k nemu namáhavo nakláňať, čo najmä starším, alebo zdravotne hendikepovaným vodičom nemusí celkom vyhovovať.
V tomto aute sa nám naozaj veľmi páčil priestor určený pre batožinu. Do kufra s objemom 505 litrov sa toho vojde naozaj dosť (pohodlne aj dva golfové bagy) a pod jeho dnom sme (s potešením) našli ešte aj plnohodnotnú rezervu.
Jazda a spotreba: slušné...
Priznáme sa, že už pri preberaní vozidla sme dosť pochybovali o tom, či na takýto veľkorozmerný a nie celkom ľahký sedan bude stačiť iba 1,7-litrový diesel. Agregát so silou 136 koní by však pokojným a predvídavým jazdcom (predvídavým hlavne pred predbiehaním) mohol podľa nás vyhovovať. Ak sa totiž vodič ponáhľa a rozhodne sa pre manuálne radenie páčkami pod volantom ponúkne mu aj relatívne dynamický pohon. Športovejšie naladených vodičov určite pozitívne prekvapí dobre zvládnutá koncepcia podvozka. Jeho veľkorozmerná platforma so solídnym rázvorom a rozchodom zaručuje (aj napriek tomu, že je poháňaná iba predná náprava) spoľahlivú priľnavosť k vozovke aj vo veľmi ostrých zákrutách...
Pri použití plne automatického režimu prevodovky a pri aktivovanom režime ECO je jazda síce menej svižná no nesie sa v znamení prekvapujúco nízkej spotreby. Nám sa po meste darilo pokojným tempom jazdiť za 6,5 – 7,4 litra/100 km. Mimo mesta naša spotreba naozaj oscilovala okolo hodnoty, ktorú udáva výrobca: 6,0 l/100 km...
Optima môže byť dostatočne reprezentatívnou alternatívou voči niektorým prémiovým značkám, pretože aj pri plnom vybavení sa cenou dostáva tam, kde luxusné autá – hoci s porovnateľným priestorom, no bez vybavenia (doslovne iba s volantom, pedálmi a sedadlami) iba začínajú. Nás naftový relatívne maloobjemový motor nie celkom presvedčil. Pri našej náture (v ktorej je predovšetkým nadšenie pre dynamickú a športovú jazdu) by sme zvolili skôr benzínový veľkoobjemový agregát. Taký, ktorý pre toto „americky“ pôsobiace auto konštruktéri pôvodne pripravili. Nuž ale - americký trh je oproti tomu slovenskému predsa len o niečom úplne inom, benzín je tam lacnejší a Európa si pred definitívnym (?) nástupom elektriny ešte stále väčšmi žiada naftu...
Foto: Andrej Brtáň
PLUSY
+ exteriér
+ vnútorný priestor
+ spotreba
MÍNUSY
- slabší diesel
- iba priemerná dynamika
- zvukový prejav motora
Technické údaje:
Motor
4/16 DOHC, common-rail
Zdvihový objem (cm3)
1 685
Výkon (kW/k/ot/min)
100/136/4 000
Krútiaci moment (Nm/ot/min)
325/2 000
Pohon
predných kolies
Prevodovka
6-stupňový automat
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
11,6
Maximálna rýchlosť (km/h)
197
Spotreba (mesto/mimo/kombinácia l/100 km)
7,9/4,9/6,0
Dĺžka x šírka x výška (cm)
484,5 x 183 x 145,5
Rázvor (mm)
2 795
Objem batožinového priestoru (l)
505
Objem palivovej nádrže (l)
70
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1 581 – 1 659
Celková hmotnosť (kg)
2 050
Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové
Emisie CO2 (g/km)
158
Cena vozidla od (€)
23 990
Cena testovaného vozidla (€)
29 490
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |