Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v utorok o 17:30 na STV2, v stredu o 5:30 na STV1 a v sobotu o 10:50 na STV2
Hyundai SANTA FE
 
 
Aktuálna súťažná otázka

Pochádza značka SsangYong z Južnej Kórey?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 
Zobraziť iba značku:

KIA EV9: auto roka 2024

5.2.2024

Kia EV9 sa začiatkom tohto roka stala držiteľom titulu slovenské Auto roka 2024. My sme s ňou mali česť ešte koncom roka 2023. Vzali sme ju na výlet z Bratislavy do Tatier a späť. Vonku vládla neskorá jeseň a teploty klesli pod 10 stupňov. To boli ideálne podmienky na test dojazdu. Ak sme totiž chceli cestovať komfortne, museli sme si kúriť.

EXTERIÉR

KIA EV9 je neprehliadnuteľný automobil, a to z dvoch dôvodov. Jej výzor je natoľko iný, že v premávke je to vždy ona, za kým si ľudia idú vykrútiť krk. Predná časť pôsobí na prvý pohľad trocha neohrabane, po týždni spolunažívania s EV9 sme si však na ten kukuč s výraznými ledkami zvykli. Zboku vyzerá EV9 ako prerastené kombi, vďaka čomu nepôsobí podlaha s baterkou ako neprirodzená súčasť auta - čo pri niektorých elektrických sedanoch dizajnéri zatiaľ schovať nedokázali. Kórejskej automobilke sa podaril skvelý kúsok. Poslala do sveta neopozerané vozidlo, ktoré je síce svojské, ale to ho možno spraví nadčasovým.

Ten druhý dôvod je jednoznačne veľkosť. V záplave veľkých SUV až tak nevytŕča z radu, ale na parkovisku, kde parkujú „obyčajné“ autá je EV9 ako ich väčší, trocha obéznejší súrodenec. Ako sa však počas testu ukázalo, z veľkosti auta ťažia pasažieri.

INTERIÉR

Posádka si v automobile nájde 7 miest na sedenie. Skúšali sme nastaviť jednotlivé rady tak, aby mal každý pasažier dostatok miesta na nohy a v každom rade sa usadil dospelý človek bez straty komfortu. Základný batožinový priestor pri plnom obsadení už nedokázal plniť výletnícke nároky, no na strechu je možné primontovať box, takže viacpočetné rodiny o nič neprídu. Interiér je vyskladaný veľmi rozumne a oba zadné rady sedadiel je možné zložiť do vodorovnej polohy, čím vznikne takmer 2 400 litrov priestoru. Pre milovníkov častého sťahovania ideálne.

Palubná doska je prehľadná, jej architektúra je pochopiteľná a jednotlivé ovládače sú dobre umiestnené. Nič nie je nelogicky situované, za čo patrí smerom do automobilky pochvala. Palubnej doske dominuje sústava dotykových displejov infotainmentu. Interiér ulahodí každému cestujúcemu a dlhé trasy nie sú únavné. Aj vďaka elektrickému pohonu je na palube ticho.

JAZDA

Na cestu sme si zobrali to najlepšie z ponuky modelu. Verzia s dvoma motormi má pohon všetkých kolies a výkon 283 kW. V podlahe schovaný akumulátor s kapacitou 100 kWh nám mohol teoreticky vystačiť na viac ako 500 kilometrov. Teória však nie je prax a plne nabité auto nám ukazovalo dojazd 440 km. Stále dosť na výlet do Tatranskej Lomnice. Cestu sme naplánovali po diaľnici smer Nitra, Banská Bystrica a cez Čertovicu do náručia Vysokých Tatier. Veľká porcia kilometrov diaľničnou rýchlosťou mohla naše snahy o absolvovanie celej cesty na jedno nabitie rozdupať, no ako sa ukázalo, báli sme sa síce zbytočne, vlastnému strachu sme však podľahli. Tma, ktorá spadla na Banskú Bystricu a dojazd zbrúsený na 100 kilometrov našu posádku obrali o pôvodné odhodlanie a na Čertovicu sme šli cez Brezno, kde sme sa zastavili na kávu, aby sme pre istotu „dotankovali“ trocha elektriny. Nikto z našej posádky nechcel večerať s medveďmi na vrchole horského prechodu. Pol hodina stačila na kávu a drobné ťahanice s iným nabíjaným autom, ktoré znižovalo výkon nabíjania EV9.

Pri dojazde do Tatranskej Lomnice sme zistili, že obavy boli zbytočné. Boli by sme došli, aj keď trocha so stresom.

KIA EV9 potrebuje na plné nabitie z AC nabíjačky cez ICCB kábel dlhých 40 hodín. Z 11 kW wallboxu je dobitá za 9 hodín. Z 50 kW rýchlonabíjačky si z 10 na 80 percent kapacity pomôže za 83 minút, z 210 kW nabíjačky za 24 minút.

 

Na návrat sme sa vyzbrojili pevnejšími nervami a cestu sme zvládli na jedno nabitie. Na pokoj v duši podobný šoférovaniu auta s termickým agregátom to v elektrická EV9 ešte nedotiahla, ale v oblasti akustického či dynamického komfortu určite svojich spaľovacích konkurentov môže školiť. Pohodlie za volantom a jazdné vlastnosti sú tiež silnou stránkou EV9. Čo nedokáže skryť, sú proporcie. KIA EV9 je jednoducho kus auta a uvedomíte si to pri brzdení. Pohotovostná hmotnosť bezmála 2,7 tony zápasí s fyzikou a pri dynamickej jazde či brzdení na tento neduh treba myslieť - o to viac, keď pri zrýchľovaní váhu nie je cítiť. Na 100 km/h vyšprintuje za 5,3 sekundy. Brzdy síce svoju prácu odvádzajú veľmi dobre a s odhodlaním, fyzika je však veľká čarodejnica.

 

KIA EV9 je vynikajúci elektromobil a treba dúfať, že pokrok nájde toľko očakávané odpovede. EV9 je komfortná, výborne vybavená, inovatívna a dáva elektromobilite nový rozmer. Chce byť cestovateľským hltačom kilometrov s rodinným charakterom. K úplnému úspechu zatiaľ EV9 chýba dobudovaná infraštruktúra - za jej nedostatky však auto nemôže.

 

Plusy

+ vnútorný priestor

+ spracovanie

+ schopnosti elektrického pohonu

+ variabilita interiéru

 

 

Mínusy

- váha a rozmery

 

Technické údaje

Motor - elektromotor

Kapacita akumulátora  – 99,8 kWh

výkon /kW/k/ot/min/ - 282,6/384,3/-

krútiaci moment /Nm/ot/min/ - 700/-

prevodovka – 1-stupňová automatická

zrýchlenie z 0 na 100 km /s/ – 8,3

max. rýchlosť - /km/h/ - 200

kombinovaná spotreba kWh/100 km/ - 22,8

dĺžka x šírka x výška /cm/ - 501,5/198,0/178,0

rázvor /cm/ - 310,0

pohotovostná hmotnosť /kg/ - 2 648

batožinový priestor /základný/sklopené sedačky /l/ - 333/828/2 393

základná cena vozidla od /€/ - 82 990,- €

cena testovaného vozidla /€/ 82 990,- €

 

 

Text: Samuel Vanko

Foto: autor

 
 
 
 
 
 
 
© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén