Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v utorok o 17:30 na STV2, v stredu o 5:30 na STV1 a v sobotu o 10:50 na STV2
Hyundai SANTA FE
 
 
Aktuálna súťažná otázka

Pochádza značka SsangYong z Južnej Kórey?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 
Zobraziť iba značku:

Kia cee’d 1.4 CVVT - Proeurópsky Kórejčan...

23.1.2013

Hoci niekto to už bude považovať za klišé, musíme neoriginálne začať aj tentoraz: hodnotením exteriéru. No neobávajte sa – bude naozaj iba stručne.

Na ostatnej verzii modelu Kia cee´d je ihneď vidno, že si vzala niečo z Ria, Sportage a požičala si dosť aj z dizajnovo mimoriadne vydarenej Optimy. Tím vedený prezidentom ale súčasne aj hlavným dizajnérom spoločnosti Kia, Petrom Schreyerom, sa už naučil robiť pekné autá a inak tomu nie je ani v tomto prípade. Je to jasný príklad toho, ako môže aj cenovo skromnejší model svojím dobre vyzerajúcim zovňajškom urobiť každému jeho majiteľovi radosť...

Interiér

Na prístrojových doskách nových modelov Kia je chvályhodné, že sa začali cielene orientovať výlučne na vodiča. Aj v tomto prípade sa kokpit podriadil funkčnosti a za ergonómiu si zaslúži naozaj pozitívne hodnotenie. Navyše: ak si uvedomíme, že tento model sa k prémiovému segmentu ani nehlási, tak ho musíme pochváliť aj za to, že v interiéri má plno presne zostavených kvalitných materiálov a spoľahlivo fungujúcich ovládacích prvkov.

Prístroje pred vodičom sú ukážkovo prehľadné, páčilo sa nám, že ukazovateľ úrovne paliva v nádrži je tak veľký, že vodič iba veľmi ťažko prehliadne to, kedy bude musieť zabočiť k najbližšej čerpacej stanici. Pri ovládačoch elektrického spúšťania okien sme si všimli, že všetky štyri tlačidlá sú vybavené funkciou automatického sťahovania i vyťahovania, na ktoré stačí ich jediné stlačenie (na rozdiel od iných ázijských značiek v ktorých sú takto vybavené iba tlačidlá vodiča a spolujazdca).

Predné sedadlá ponúkajú slušnú bočnú oporu v oblasti stehien i trupu, dostatočný je i rozsah ich nastavenia. Použitý materiál vo výplní sedákov sľubuje dostatočnú tvarovú stálosť aj po prejazdení niekoľkých desiatok tisíc kilometrov. Sedenie vzadu je dostatočne priestranné, na zadnom rade sa odvezú aj traja dospelí pasažieri, no za cenu očakávaných priestorových kompromisov pre toho, kto sa posadí doprostred.  V prípadoch, že sa vzadu povezú iba dvaja – a to bude určite častejšie – je k dispozícii aj komfortná lakťová opierka s otvormi pre nápoje.

Kam s batožinou?

Do batožinového priestoru môže posádka vložiť  náklad v celkovom objeme 380 litrov. Po sklopení zadných sedadiel ( pri ktorých sa nám, mimochodom, nepáčilo, že ich treba skladať na dvakrát) narastie obsah nákladného priestoru na 1 318 litrov. Zaujímavý je bonus -systém odkladacích priečinkov na drobnejšie ploché predmety, ktorý je ukrytý pod dvojitou podlahou. Miernou chybou je, že nakladanie slušného množstva batožiny a tovaru komplikuje vyššia hrana, kvôli ktorej je treba zdvíhať aj ťažšie predmety až do zhruba 70 centimetrovej výšky...

V praxi

Vodiča poteší príjemný rozmer volantu, ktorý bol v testovacej verzii (za príplatok) potiahnutý kvalitnou a príjemnou kožou. Jeho multifunkčnosť tvorili tlačidlá pre ovládanie tempomatu, palubného počítača, audiosústavy a telefónu. O prehľadnosti a umiestnení ovládacích prvkov na palubnej doske sme už písali. Spomenúť musíme ešte dobré umiestnenie vstupov Aux, USB a i-Pod, ktoré sú v odkladacom priestore na stredovom paneli umiestnené tak, že pred ne bez problémov položíte i zariadenie, ktoré budete do nich chcieť pripojiť. Navyše hneď vedľa nich je aj dvojica 12-voltových zásuviek (jedna je určená hlavne pre zapaľovač).

Motor má príjemný akustický prejav a v kabíne ho takmer nepočuť. Jeho dynamika sa prenáša na prednú nápravu prostredníctvom 6-stupňovej manuálnej prevodovky. Ten 6. stupeň nás zaujal, pretože v tejto triede vozidiel ho ostatní výrobcovia k 1,4-litrovému motoru bežne neinštalujú. Dráhy prevodovky sú príjemne kratšie a čo je hlavné - sú presné...

 „Jednaštvorka“ je zdanlivo rovnakou pohonnou jednotkou aká bola aj u predchádzajúcej generácie modelu cee´d. Nie je to celkom tak, pretože konštruktéri jeho výkon 66 kW zdvihli na 73,2 kW a zmenili aj krivku priebehu krútiaceho momentu. Výsledkom týchto úprav je ochotnejší ťah už od spektra nízkych obrátok. Samozrejme, pri plnom naložení v režime vyšších rýchlostí nemôžete očakávať dych vyrážajúce zrýchľovanie. Najmä na diaľnici nie. Tam sa nájdu podstatne živší konkurenti, ktorí majú neraz aj nižší objem motorov (najmä tí z nemeckej produkcie). Kto však oželie istú absenciu dynamiky pod kapotou, tomu sa toto auto odmení veľmi priaznivou spotrebou. Pri jazde mimo mesta sme pri rýchlostiach 90 – 100 km/h dokázali jazdiť so spotrebou 4,9 l/100 km. Na diaľnici sme sa pri 130 km/h dostávali na spotrebu 6,7 – 6,9 l/100 km.

Na nerovnosti je citlivý...

Na podvozku nás najskôr upútal systém Flex Steer s troma režimami účinku posilňovača riadenia. Najľahšie sa samozrejme krútilo volantom v režime Komfort, „normálne“ v režime Normál  a najväčší odpor kládol volant v režime  Šport.  Až po dôkladnom skúšaní podvozkovej platformy sme si uvedomili, že pod sebou máme aj veľmi slušne pracujúcu koncepciu – vpredu s pružením MacPherson, vzadu s viacprvkovým odpružením. Tá nám robila radosť pri jazde po kvalitnom povrchu. Horšie to však bolo pri prejazde výraznejších priečnych nerovností, ktoré sa na slovenských cestách stávajú už štandardom. Vtedy sa do kabíny od náprav dostávali nepríjemné zvuky, ktorými sa cee´d prezrádzal, že je autom s predsa len kratším rázvorom a s akoby mierne poddimenzovanými tlmičmi.

Zhrnutie

Cee´d aktuálnej generácie patrí k naozaj slušným ponukám na európskom trhu. Motor s objemom 1 396 centimetrov kubických, spriahnutý so 6-stupňovou prevodovkou je vyhovujúcou alternatívou najmä vďaka priaznivej spotrebe. Auto vo vnútri prekvapí dobrou kvalitou spracovania, materiálmi i priestorom. Je zaujímavou alternatívou nielen vďaka 7-ročnej záruke ale aj kvôli tomu, že i pri plnom príplatkovom vybavení ho možno získať za cenu, ktorú možno považovať ešte za slušnú...

Foto: Andrej Brtáň

 

PLUSY

+ dizajn exteriéru aj interiéru

+ 6-stupňová prevodovka

+ pružnosť motora

+ spotreba

 

 

 

MÍNUSY

- hluk pri prejazde priečnych nerovností

- vyššia nakladacia hrana

 

 

 

 

 

Technické údaje:

Motor

1,4 CVVT zážihový štvorvalec

 

Zdvihový objem (cm3)
1 396


Výkon (kW/k/ot/min)
73,2/100/5 500


Krútiaci moment (Nm/ot/min)

137/4200

Pohon

predných kolies


Prevodovka

6-stupňová manuálna

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
12,8

 

Maximálna rýchlosť (km/h)
182

 

Spotreba (mesto/mimo/kombinácia l/100 km)
7,9/4,9/6,0

 


Dĺžka x šírka x výška (mm)
4310/1780/1470

Rázvor (mm)
2 650

Objem nádrže (l)

53

 

Objem batožinového priestoru (l)
380-1 318

Pohotovostná hmotnosť (kg)
1 258 – 1 382

Celková hmotnosť (kg)
1 820

Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové

 

Emisie CO2 (g/km)
139

Cena vozidla od (€)

13 290

 

Cena testovaného vozidla (€)

14 890

© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén