Dnes je sobota, 23 november 2024
|
Témou dňa je bez pochýb elektromobilita. Trúfli by ste si žiť každodennú realitu s čistým elektromobilom? Možno v meste áno, ale čo ak pravidelne jazdíte dlhšie trasy? Vtedy najviac pocítite oklieštenosť elektromobilov. Čo takto hybrid? Hyundai ponúka celkom rozumnú alternatívu.
Počas druhej polovice tohto roka nám redakciu doslova zaplavili elektromobily či hybridy pochádzajúce z rôznych segmentov. Vlastne, niekedy už bežný človek možno ani nezistí, či náhodou jeho auto nie je aspoň trocha šmrncnuté elektrikou. Veď o existencii mild hybridného ústrojenstva v aute viackrát ani neviete. Ak vo vás bije trocha ekologického srdiečka a radi by ste sa k elektrickej vlne pripojili, no rešpekt pred životom s elektromobilom vám v tom bráni, skúste hybrid. My sme si vyskúšali spolunažívanie s Konou, ktorej benzínovému agregátu v existencii pomáha elektromotor a boli sme milo prekvapení.
Exteriér
Od konvenčnej Kony so spaľovacím agregátom hybrid nerozoznáte. Zvedavec to zistí podľa nápisu vzadu, ale to je všetko. Dizajn súčasných modelov značky Hyundai je vydarený, dravý, s jasným výrazom a podriadený chuti európskeho zákazníka. V tejto oblasti si skutočne kórejská automobilka zaslúži veľkú pochvalu. Na druhej strane, bodaj by nie. Veď preto urobila všetko. Najmä: nakúpila skvelých dizajnérov, pochádzajúcich z dizajnérskej školy starého kontinentu.
Hyundai Kona je módnym autom. Už na prvý pohľad je zrejmé, že ide o mestský krosover, so všetkým, čo k tomu patrí. Vyššia svetlá výška, ochranné plasty okolo celého auta a robustný zjav spolu tvoria dôveryhodný celok. A k tomu tie prižmúrené predné svetlomety, rešpektujúce dynamické línie karosérie – Kona vo vás jednoznačne vyvolá emócie bez toho, aby ste sa v nej stihli odviezť.
Interiér
Interiér je solídne spracovaný. Hyundai si dal pozor pri dopasovaní jednotlivých častí, a tak sa ani rôzne materiály od seba neodliepajú, pri jazde nič nevŕzga a to ani, keď Konu budete pokúšať v teréne, či pri výjazdoch na vysoké obrubníky. Posed za volantom je vyšší, vďaka čomu je výhľad z vozidla primeraný triede. Ani hrubé stĺpiky nevyrušujú a nevytvárajú zbytočne veľké mŕtve uhly. Nájsť si vhodnú pozíciu za volantom je otázkou jednej jazdy. Nenájdete si ju okamžite na prvé sadnutie, no po prvých kilometroch si ju vyšperkujete a Kona sa stane príjemným spoločníkom aj na dlhšie trasy.
Už základná výbava je celkom slušná. Ak však siahnete po vyššej výbave, neochudobníte sa o nič, čo je aktuálne v trendoch – a to ani o asistenčné systémy. Tie sú nastavené dobre a pri jazde po preplnených diaľniciach si ich vychutnáte naplno. Adaptívny tempomat, udržiavanie jazdného pruhu, sledovanie chodcov, asistent pre odvrátenie kolízie a veľa ďalších. Kona vás bude rozmaznávať. Popri ozdobným lištám, elektricky nastaviteľným sedadlám a ich vyhrievaniu (dokonca aj pre pasažierov vzadu) má Kona k dispozícii napríklad aj vyhrievanie volantu. Multimediálny systém, ktorého najviditeľnejšou časťou je displej s veľkosťou 10,25 palca, je prehľadný a zvuková aparatúra v žiadnom prípade neurazí.
Batožinový priestor je dobre využiteľný, aj keď nie najväčší. Skromných 361 litrov sa dá po sklopení zadných sedadiel zväčšiť na 1 143 litrov. Vzhľadom na dosť priestoru na zadných sedadlách by Kona zvládla rodinné výlety. Na dovolenky však budete potrebovať strešný box.
Jazdné vlastnosti
Na čo budete určite najviac zvedaví je, ako hybridná Kona jazdí a či sa z hľadiska spotreby vyplatí. Jej existencia má zmysel, ak dokáže útočiť na hodnoty spotreby, aké dosahujú naftové agregáty. Srdcom hybridnej Kony je 1,6 litrový benzínový štvorvalec . V ponuke Hyundai majú naftové motory rovnaký objem, ich výkon je na úrovní 85 – 100 kW. Benzín v hybride vrcholí pri hodnote 77 kW. Má však povolený doping v podobe elektromotora a ten pridáva do hry ďalších 32 kW. Maximálny výkon hybridnej sústavy je 104 kW a krútiaci moment 265 Nm.
Výkonnostne naftovým agregátom teda hybridná Kona stačí. Motor vybavený turbodúchadlom a vypumpovaný elektromotorom má príjemnú dynamiku. Postačuje aj plne naloženému autu. Navyše, ak sa naučíte využívať všetky pozitíva hybridnej sústavy, dokážete doslova čarovať so spotrebou. Kona zvládne jazdiť v obmedzenom režime len na elektriku. Pri jazde v dlhých dedinách, kde je maximálna povolená rýchlosť 50 km/h, viete „rolovať“ a spotreba je vtedy nula litrov. Vďaka tomu je možné priemernú spotrebu Kony umne korigovať.
Naftové motory vstupujú do boja s hybridom hodnotami 5,1 – 5,5 litra. Pri testovacom okruhu sme dbali na to, aby sme čo najviac imitovali bežné jazdné zvyklosti vodiča. Z jednej tretiny sme jazdili v meste, druhú tretinu sme vyjazdili mimo mesta a tretiu tretinu benzínu sme spálili na diaľnici. V meste sa s hojným využívaním rozjazdu na elektriku podarilo ustáliť apetít na 5 litroch, mimo mesta sme dosiahli čarovnú spotrebu 4,1 litra. Náš konečný výsledok nám pokazila diaľnica a vytlačila nám dlhodobú spotrebu na hodnotu 5,3 litra. Podarilo sa nám teda dosiahnuť spotreby, aké majú dieselové motory a teda prítomnosť hybridnej Kony v portfóliu automobilky Hyundai má zmysel.
Hybridný systém Hyundai Kona využíva vypínanie motora vždy keď je to možné. Tento proces je relatívne nehlučný a autom nijako nezatrasie. Pri štarte motora si však uvedomíte, že v tichu sa žije o niečo komfortnejšie. Benzínová 1,6 má totiž trocha drsnejší prejav – to je škoda, pretože to miestami kazilo inak skvelý dojem z celého auta.
Plusy
+ kompaktné rozmery
+ dielenské spracovanie
+ robustný podvozok
+ dizajn
+ rozumná spotreba
Mínusy
- drsný prejav benzínového motora
- priemerný batožinový priestor
Technické údaje
Motor - zážihový 4-valec s turbodúchadlom
zdvihový objem – 1 580 cm3
výkon /kW/k/ot/min/ - 104/141,4/5 700
krútiaci moment /Nm/ot/min/ - 265/4 000
prevodovka – 6-stupňová automatická
zrýchlenie z 0 na 100 km /s/ – 11,2
max. rýchlosť - /km/h/ - 160
spotreba /mesto/mimo/kombinácia l/100 km/ - 5,5,9/4,1/5,3
dĺžka x výška x šírka /cm/ - 416,5/155,0/180,0
rázvor /cm/ - 260,0
pohotovostná hmotnosť /kg/ - 1 453
batožinový priestor /základný/sklopené sedačky /l/ - 361/1 143
objem palivovej nádrže /l/ - 50
základná cena vozidla od /€/ - 23 490,- €
cena testovaného vozidla /€/ - 25 990,- €
text a foto: Samuel Vanko Autosalón
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |