Dnes je sobota, 23 november 2024
|
Hyundai ix20 sme od jeho príchodu na slovenský trh považovali za auto, ktoré je vhodnejšie skôr pre jazdenie po meste. Ak máte chuť prečítajte si, či sme sa nemýlili...
Skromnejší, ale praktický
Hoci neradi u áut opisujeme to, aké plasty boli použité vo vnútri a ako sa vlastne podarila dizajnérom vymyslieť vzletná krivka zadného blatníka pripomínajúca (iba podľa ich tvrdenia) napríklad labutiu šiju u tohto auta musíme (chtiac-nechtiac) začať opisom interiéru. Jednoducho preto, aby sme vysvetlili: že tvrdé plasty sú v ňom nielen kvôli udržaniu nízkej ceny, ale aj preto aby sa ľahko čistili, že sedadlá nemajú výrazné anatomické tvarovanie preto, lebo také vzhľadom na skôr úsporný ako výkonný motor jednoducho netreba. Že to malé auto je vo vnútri veľké tak akurát, aby ste na všetko a na všetky deti vzadu v prípade potreby rýchlo dosiahli. A že ho treba pochváliť aj za to, že hoci luxusným určite nie je zostalo – vkusným. Spomeňme aj viacero odkladacích priestorov, z ktorých nás hnevá iba jeden. Ten, ktorý je vo dverách vodiča, lebo sa do neho nezmestí väčšia fľaša minerálky...
Kúzlenie s priestorom
Vpredu je aj pre vyššieho vodiča miesta dosť. Rovnako aj pre spolujazdca. Zadný rad je pre dvoch tiež dostatočne široký a prekvapujúco veľa priestoru je v ňom aj nad hlavami pasažierov. Príjemným zistením bolo to, že priestor pod prednými sedadlami bol naozaj vysoký, a tak sme nemali problém ani s majiteľmi väčších čísel zimných topánok, ktorí sedávali za nami.
Vzadu sa dajú sedadlá posúvať aj v horizontálnom smere, a tak ak práve nikoho vzadu neveziete môžete zväčšiť batožinový priestor, ktorý má v základe 440 litrov, posunutím sedadiel dopredu a znížením jeho dna až na 570 litrov. Ak by vám to nestačilo, tak zadný rad sedadiel sklopíte úplne do roviny a získate objem 1 390 litrov.
Prekvapil podvozkom
O tomto aute si niektorí neprávom myslia, že ak je menšie, tak musí byť aj „skackavé“. Teda také v akom cítite nielen každú priečnu nerovnosť, ale aj každý kamienok na ceste. V prípade ix20 to nie je pravda. Teda aspoň u testovanej benzínovej verzie (teda s ľahším motorom) určite nie. Podvozok je oproti Venge naladený podstatne mäkšie, no nie je vôbec „hojdavý“. Mäkkosť sme pociťovali iba pri ráznom zabočení. Vtedy sa auto dosť nakláňalo a rázne upozorňovalo na to, že pre takéto zaobchádzanie nie je určené a vzadu má iba jednoduchú nápravu. Najkritickejšie sme to pociťovali pri plne obsadenom vozidle. Všimli sme si, že volant pri razantom spôsobe jazdy nie je príliš komunikatívny a tak sme zvolili kompromis. Pred zákrutami sme uberali z plynu a pri jazde v priamom smere sme si bez stresu vychutnávali príjemné filtrovanie nerovností vozovky.
Lepšie do mesta...
Agregát s objemom 1 396 cm3 so šestnásť ventilovou technikou má výkon 66 kW. V kombinácii s ľahšou karosériou je to rozumná voľba pre bežné spotrebiteľské jazdenie najmä po meste. Tu nás motor absolútne uspokojoval. Dynamika bola pri dodržiavaní predpísanej päťdesiatky pocitovo dostačujúca, pozdávala sa nám aj spotreba, ktorá sa pohybovala tam kde to udáva výrobca - v medziach 7 – 7,5 l/100 km.
Pri jazde za mestom nám výrazne chýbal šiesty stupeň, pretože k tomuto motoru sa montuje iba 5-stupňová prevodovka. Na diaľnici sme však odhalili, že okrem pridania šestky by autíčku neuškodil ani výkonnejší motor. Keď sme nechceli zdržiavať a udržiavali sme na päťke tvrdohlavo diaľničnú maximálku spotreba stúpla na 8,2 l/100 km.
Ako si vybrať...
Hyundai v súčasnosti ponúka aj väčší model Hyundai i30. Je pravdou, že ix20 vo verzii Style má veľa praktického vybavenia (vyhrievanie sedadiel, parkovací senzor, palubný počítač, hill holder...) a cenovo je výhodnejší ako sesterská Kia Venga. Ale i30, ktorý je vo vnútri väčší a môže mať aj výkonnejší motor (93 kW/126 k) je momentálne v akcii za nižšiu cenu ako ix20. Dokonca aj keď je v rovnako vyššom stupni vybavenia Style...
Ak by ste vám náhodou spôsobili dilemu pri rozhodovaní, tak si dovolíme poradiť: Hyundai ix20 je určite lepšia voľba pre tých, ktorí jazdia najmä po meste. V ňom je živší a vďaka rozmerom aj praktickejší napríklad pri parkovaní.
Hyundai i30 je lepšou voľbou pre tých, ktorí častejšie jazdia dlhšie trasy mimo mesta. Tam boduje šesťstupňovou prevodovkou, vyšším výkonom, prepracovanejšou viacprvkovou zadnou nápravou a priestorom, do ktorého sa zmestí viac batožiny...
PLUSY
+ vnútorný priestor a jeho variabilita
+ komfort podvozka
+ spotreba v meste
MÍNUSY
- spotreba mimo mesta
- absencia 6. prevodového stupňa
Technické údaje:
Motor
4/16 DOHC viacbodové vstrekovanie
Zdvihový objem (cm3)
1 396
Výkon (kW/k/ot/min)
66,2/90/6 000
Krútiaci moment (Nm/ot/min)
137,3/4 000
Pohon
prednej nápravy
Prevodovka
5-stupňová mechanická
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
12,9
Maximálna rýchlosť (km/h)
167
Spotreba (mesto/mimo/kombinácia l/100 km)
7,2/5,3/6,0
Dĺžka x šírka x výška (cm)
410 x 176,5 x 160
Rázvor (cm)
261,5
Objem batožinového priestoru (l)
440/570/1 390
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1 253
Celková hmotnosť (kg)
1 710
Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové s chladením/kotúčové
Emisie CO2 (g/km)
167
Cena vozidla od (€)
11 898 s DPH
Cena testovaného vozidla (€)
13 915 s DPH
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |