Dnes je utorok, 3 december 2024
|
Hyundai má svoje portfólio odvážne plné. Od schopných SUV, cez mestských špecialistov, ľahké športové náčinie, až po elektrifikované modely – a práve tie sa za ostatné roky dostali do hľadáčika vývojárov. Výsledkom ich práce sú modely, ktoré narobili vrásky aj tým najsilnejším „elektro“ konkurentom.
Vyskúšali sme si model IONIQ Electric+ - najelektrizujúcejšiu verziu z trojice IONIQ. Základom je hybridný variant, ktorý býva pre mnohých motoristov vstupnou bránou do sveta elektromobilov. Elektromotor slúži ako pomocník a v celom ústrojenstve hrá prím spaľovací motor. Nadstavbou je plug-in-hybridná verzia, ktorú je možné dobíjať z elektrickej siete a prejsť pár desiatok kilometrov čisto na elektriku. Variant Electric sa spolieha už len na elektriku a ak vám spôsob, akým využívate automobilovú dopravu umožňuje prevádzkovať elektromobil, v Hyundai nájdete skvelého partnera.
Exteriér
Dizajn Hyundai IONIQ Electric+ pripomína prvé hybridy. Tvar karosérie liftback s plynulo klesajúcou zadnou časťou tak vonia overeným receptom. Krivky karosérie pôsobia umiernene, do exteriéru nevyskakujú žiadnymi extravagantnými excesmi. Najnápadnejším elementom je predná maska. Pochopiteľne je z aerodynamických dôvodov uzatvorená. Jej farebná odlišnosť na testovanom aute spôsobovala, že to bolo prvé, čo si človek na modeli IONIQ všimol. Zaujmú aj dravé svetlomety využívajúce technológiu LED.
Ak má byť elektrické auto úspešné, musí veľmi citlivo pracovať s aerodynamikou, aby čo najefektívnejšie využilo každý spálený kilowat. Špeciálne navrhnuté disky, tvar karosérie, linky jemne vedúce obtekajúci vzduch okolo auta majú na svedomí úcty hodný údaj koeficientu aerodynamického odporu na úrovni 0,24 cx.
Rozmery karosérie napovedajú, že IONIQ nie je skúpy krpec. Pod veľkým vekom batožinového priestoru, ktoré sa zdvíha dohora aj so sklom je priemerne veľký batožinový priestor, vďaka sklopeným sedadlám však presťahujete aj svoju kanceláriu. IONIQ sa tak pokojne môže zhostiť úlohy rodinného auta, ktoré sa postará o tichú a ekologickú dopravu z prímestských častí do útrob mesta.
Interiér
Ani vo vnútri nečakajte závan vesmírnych lietajúcich lodí. Konvenčný dizajn palubnej dosky, rozumná ergonómia a prítomnosť výbavových prvkov, na aké je motorista zvyknutý aj pri automobiloch so spaľovacím motorom, preto nespôsobia u nikoho kultúrny šok. Prístrojový panel je plný informácií, ktoré súvisia s prevádzkou elektrického pohonu. Ich zobrazenie má na starosti displej, ten je čitateľný a po krátkom navyknutí si aj prehľadný.
V strede palubnej dosky je umiestnený väčší displej infotainmentu, ktorý má 26 cm (10,25 palca). Je dotykový, rýchly, prehľadný a má vydarenú grafiku. Systém ponúka plnú konektivitu s múdrymi telefónmi. Na displeji je možné zobraziť viacero „okien“ naraz, preto sa pri správnej konfigurácii dá sledovať viacero informácii v jednom čase. Pri cúvaní zobrazí pohľad z kamery a vďaka skvelému kontrastu je dostatočne čitateľný aj pri silnom slnku.
Dostatok odkladacích priestorov poteší tých, ktorí potrebujú zo seba odhodiť po vstupe do auta všetky drobnosti. Telefón si nájde miesto vedľa ovládača automatickej prevodovky, kde je pripravená hlboká priehradka s indukčnou nabíjačkou. Spomenutý ovládač prevodovky je dizajnovo najzaujímavejším prvkom interiéru. Kto by čakal do interiéru vystupujúcu páku, bude sklamaný. Aj keď zbytočne – tlačidlá vyzerajú efektne a rýchlo si na ne zvyknete. Na povely prevodovka reaguje relatívne rýchlo. Viac aj tak vodič nebude potrebovať. Jednorýchlostná prevodovka si nevyžaduje viac práce než zvoliť smer – dopredu alebo dozadu.
Spracovanie spojov medzi jednotlivými materiálmi je na veľmi dobrej úrovni. Určite adekvátne k cene auta. Sedenie za volantom je pohodlné a dá sa tam zvládnuť ďaleko viac kilometrov než je dojazd elektrického auta. Pohodlie poteší aj posádku na zadných sedadlách.
Výborne odhlučnený interiér oceníte nielen pri rýchlych presunoch, ale aj v meste. Do vnútra nepreniká zbytočne veľa ruchov, čo je vzhľadom na celkovo tichú prevádzku pôsobivé.
Jazda
IONIQ Electric+ je skvelým spoločníkom aj počas jazdy. Vo sfére dynamiky vie hrať na cestách dôležité husle. Na stokilometrovú rýchlosť sa dostane za 10 sekúnd a z nulovej rýchlosti sa zbiera pôsobivým štýlom. Pružnosť elektrického pohonu je návykovo príjemná.
Vodič má k dispozícii trojicu režimov, ktorými si prispôsobí základné nastavenie systému. Režim normal sa snaží skĺbiť efektivitu prevádzky s komfortom a nárokmi na bežnú dynamiku. Tlačidlo s nápisom sport znie pri elektrických autách trocha smiešne, no svoju funkciu so športovým prísľubom si plní. IONIQ ide ochotnejšie za vodičovými pokynmi a systém zo seba vydoluje ďalších 30 Nm krútiaceho momentu. Funkciu sport sme využili len na zistenie, čo všetko Hyundai dokáže. Jeho prítomnosť sme počas testu viac nepotrebovali. Pre mladých vodičov, ktorí si chcú vyskúšať, aký schopný vie byť elektromobil však zmysel bude mať. Hyundai totiž má schopný podvozok, veľmi ochotne tlmiaci nepríjemnosti našich rozbitých ciest. V zákrutách je stabilný, so stoickým pokojom zvláda prudké zmeny smeru a v spolupráci s dobre vyladeným riadením skutočne umne potláča váhu auta.
Režim eco citeľne utlmí reakcie na plyn. Pritom však IONIQ nestratí zo svojich príjemných vlastností ani milimeter. Snaží sa krotiť vášeň pravej nohy, čím šetrí elektriku a blahodarne pôsobí na dojazd. Hyundai udáva teoretických 311 kilometrov. Pri správnom využívaní rekuperácie to nie je nedosiahnuteľný údaj.
Rekuperácia je neoddeliteľnou súčasťou života s elektromobilom. IONIQ má štyri stupne rekuperácie, ktoré sú ovládané dvojicou pádiel pod volantom – pri autách s automatickou prevodovkou tam bývajú meniče rýchlostí. Stupeň nula umožní rolovanie auta a využitie nazbieranej kinetickej energie v najväčšej možnej miere. Stupeň tri už po ubraní plynu výrazne brzdí a je možné ho využívať pri dojazdoch do križovatky. Systém je výborne a efektívne naladený. Pri správnom profile cesty s dlhými klesaniami je schopný pridať k dojazdu desiatky kilometrov.
Počas ostatnej modernizácie Hyundai prerobil systém nabíjania. Akumulátor s kapacitou 38,3 kW/h je teraz možné nabíjať aj na rýchlonabíjačke s výkonom 100 kW. Použiteľných 80% je k dispozícii po 54 minútach. Pri využití 50 kW nabíjačky sa akumulátor na 80 % nabije za 57 minút. Palubná nabíjačka má výkon 7,2 kW. Na nabitie z domácej siete bude potrebná celá noc.
Modernizácia Hyundai IONIQ priniesla viacero drobných, no zaujímavých noviniek. Lepší dojazd, vynovený infotainment, výkonnejšiu palubnú nabíjačku, možnosť pripojiť sa na 100 kW nabíjací prístroj. Celkové kvality vozidla to však posúva vpred len nepatrne. Vzhľadom na fakt, že IONIQ bol aj doteraz veľmi schopným elektromobilom to z neho robí ešte o kúsok lepším.
Plusy
+ nízky aerodynamický hluk
+ výborné dielenské spracovanie
+ bohatá výbava
+ jazdné vlastnosti
Mínusy
- horší výhľad v spätnom zrkadle
Technické údaje
Motor - Synchrónny elektromotor
Kapacita akumulátora /kw/h/– 38,3
Maximálny výkon kW/k/ot/min/ - 100/136/-
krútiaci moment /Nm/ot/min/ - 295/-
prevodovka –automatická s fixným prevodom
zrýchlenie z 0 na 100 km /s/ – 10,2
max. rýchlosť /km/h/ - 165
spotreba kombinovaná kW/h/100 km/ - 13,8
dĺžka x výška x šírka /cm/ - 447,0/147,5/182,0
rázvor /cm/ - 270,0
celková hmotnosť /kg/ - 1 970
batožinový priestor /základný/sklopené sedačky /l/ - 357/1417
základná cena vozidla od /€/ - 35 990,- €
cena testovaného vozidla /€/ 41 080,- €
Text a foto: Samuel Vanko
MG HS 1.5T28.11.2024 |
JEEP GRAND CHEROKEE28.11.2024 |
CITROEN C3 TURBO 100 S&S28.11.2024 |
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |