Dnes je štvrtok, 21 november 2024
|
Možno nie ste ten typ, ktorý nutne potrebuje pod kapotou tristo konských síl, ani ten, ktorý páli gumy na križovatkách a trávi víkendy na okruhu… no pritom sa vám páčia športové autá. To však nie je dilema, pri takýchto preferenciách netreba robiť kompromisy. Je tu predsa Hyundai i30 fastback N-Line.
Ešte predtým, ako si prečítate túto recenziu, pozrite si fotografie. Je na nich auto, ktorého postoj je sebavedomý a má odvážne dizajnové prvky, ktoré si tykajú s aerodynamikou, nuž a vo vnútri je viacero doplnkov, ktoré by ste hľadali v čistokrvnom športovom vozidle. Nejde však o vyšperkovaný športiak, v tomto prípade je to totiž tak trocha póza. Báť sa jej však netreba.
EXTERIĚR
Hyundai povyberal dizajnové doplnky z modelov N a nalepil ich na racionálny variant, ktorý nezničí vašu peňaženku, bude si vás rozmaznávať rozumnou spotrebou a nebude potrebovať zvlášť servisný prístup. Pritom s pokojom dobre vychovaného auta zhltne obrovskú porciu kilometrov a ani na zlom asfalte z vás nevytrasie dušu.
N-Line robí skvelý vizuálny dojem a preto sme ho na fotenie zobrali na Slovakiaring. Lebo ten vizuál sa tam fantasticky hodí. Bojové sfarbenie asfaltu na pit-lane fastbacku tak pristane, že sme sa chvíľu pristihli pri myšlienke, že by sme predsa len i30 N-Line s okruhom zoznámili. Nakoniec sme odolali, fastback si totiž lepšie rozumie s okresnými cestami a svižným tempom na pokrútených vlásenkách, kde platia rýchlostné limity.
Hovorí sa, že kolesá robia auto. Pre 1,5 litrovú motorizáciu v Hyundai pripravili 18-palcové disky obuté do pneumatík s rozmerom 225/40 R18. Pre litrový agregát má výrobca nachystané o palec menšie disky. Nami testovaná verzia má pod prednou kapotou 1,5 liter, a tak môžeme povedať, že osemnástky vyzerajú výborne a pritom komfort neznižujú - a to ani na horšom asfalte.
Základom bodykitu je upravený predný a zadný nárazník, ktorý má ostrejší a športovejší výzor. Vzadu je namontovaný difúzor a dvojitá koncovka výfuku. Pri verzii N-Line si za príplatok 900 eur môžete dopriať full LED svetlomety s LED prisvecovaním do zákrut. Variant N-Line+ má tieto svetlomety už v základe. Zadné LEDky majú N-Line štandardne.
Náš testovaný kúsok je navyše ozvláštnený zaujímavou farbou Shadow Grey, ktorá dáva autu punc tajomna, pričom nezakryje výrazné športové črty.
INTERIÉR
Vo vnútri je Hyundai vo verzii N-Line výnimočným miestom. Prvé čo upúta je športový volant, ktorý je vďaka výškovo a hĺbokovo nastaviteľnému mechanizmu výborne prispôsobiteľný a vodič si nájde skvelú pozíciu na pohodlné, bezpečné a pritom športové sedenie. Rozsah nastavení je dostatočný a pozícia sa hľadá ľahko. Interiér je vybavený kovovými pedálmi, športovou hlavicou radiacej páky a hlavne skvelými sedadlami s výrazným bočným vedením tela. Na výber sú látkové alebo v kombinácii koža/alcantara. Ide o dokonalý doplnok, ktorý dáva fastbacku ten správny športový šmrnc. V sedadlách sa dá vydržať poriadna porcia kilometrov. Ide o príjemný kompromis medzi tvrdosťou a pohodlím, čo chrbát skúšaný dlhými jazdami ocení.
Ak si potrpíte na audio, i30 N-Line nesklame. Ponúknutá sústava hrá veľmi slušne a posádke sa prihovára 8-palcovým LCD displejom. Systém je prehľadný a je možné ho spojiť s telefónom - k dispozícii je Apple CarPlay a Android Auto. Verzia N-Line+ je vybavená 10,25-palcovým LCD displejom - systém má integrovanú navigáciu.
Karoséria typu fastback je dostatočne priestranná aj vo vnútri. Klesajúca strecha negatívne nezasahuje do priestoru na hlavy pasažierov, sediacich na zadných sedadlách. Auto si pritom zachováva aj slušný batožinový priestor, ktorý po zložení zadných operadiel má viac ako 1 300 litrov.
JAZDA
Na pohon sivého N-Line slúži 1,5 litrový benzínový štvorvalec s výkonom 118 kW, podporený mild hybridnou technikou. To je porcia, ktorá relatívne ľahkému autu stačí. S dynamikou si rozumie a najmä v športovom režime je auto aj zábavné. Na technických úsekoch ciest si vodič dokáže zákruty užiť naplno, jazdné vlastnosti sú totiž neutrálne a bez zlozvykov. Auto sa nenechá rozhodiť ani priečnymi nerovnosťami v zákrutách. Podvozok je pohodlný a akurát tuhý. Motor si môžete skombinovať so sedemstupňovou automatickou prevodovkou alebo šesť rýchlostným manuálom. Náš exemplár bol vybavený práve manuálom, ktorý sa podvedome do športovo ladeného auta pýta. Pri skúsenostiach s automatmi od Hyundai by sme však nepohrdli ani automatom.
Prevodovka je rozumne sprevodovaná a nebadali sme slabiny či zle sprevodovanie pri dynamickej a ani pohodovej jazde. Motor si nechá páčiť nízke, ale aj vysoké otáčky bez reptania. Dôležitou súčasťou N-Line sú jazdné režimy. Najlepšie chutilo auto v športovom nastavení, vozidlo je neustále pripravené počúvať na pokyny, reakcie na stlačenie plynu sú pohotové a rýchla jazda je zážitkom. Zaujímavou technickou lahôdkou je automatické „kopanie“ medziplynov, ktoré udržujú motor v otáčkach, čo pomáha ďalšiemu útoku na emócie, dynamiku a jazdné zážitky.
Obligátnou súčasťou aj tých najostrejších áut sa stal ekorežim a nechýba ani v N Line. Auto je však vláčne a na vodiča reaguje s menším oneskorením. Akúkoľvek snahu o agresivitu utlmuje. Paradoxne, v bežnom tempe v súlade so všetkými dopravnými predpismi sa nám v režimoch ECO, NORMAL a SPORT podarilo dosiahnuť rovnakú priemernú spotrebu na úrovni šiestich litrov.
Za podobné výstrelky sa samozrejme platí. Nákupná cena N-Line však oproti steroidovému eNku môže presvedčiť aj prísneho strážcu domáceho rozpočtu.
Plusy
+ kvalita spracovania
+ bohatá výbava
+ rozumné prevádzkové náklady
+ naladenie podvozka
+ schopnosť adaptovať sa rôznym jazdným štýlom
Mínusy
- mdlý eco režim (vychádza to však z jeho podstaty)
- chýbala nám možnosť trocha modifikovať zvukový prejav (aspoň do reproduktorov)
Technické údaje
Motor - zážihový 4-valec Mild hybrid
zdvihový objem – 1 482 cm3
výkon /kW/k/ot/min/ - 118/160/ 5 500
krútiaci moment /Nm/ot/min/ - 253/ 1 500 - 3 500
prevodovka – 6 rýchl. manuálna
zrýchlenie z 0 na 100 km /s/ – 8,6
max. rýchlosť - /km/h/ - 210
spotreba /mesto/mimo/kombinácia l/100 km / 4,8 - 5,7/5,8 - 6,7/5,4 - 6,3
dĺžka x výška x šírka /cm/ - 445,5/142,5/179,5
rázvor /cm/ - 265,0
celková hmotnosť /kg/ - 1 840
batožinový priestor /základný/sklopené sedačky /l/ - 450/1 351
objem palivovej nádrže l/ - 50
základná cena vozidla od /€/ - 22 290,- €
cena testovaného vozidla /€/ - 25 190,- €
Text a foto: Samuel Vanko
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |