Dnes je štvrtok, 21 november 2024
|
V súčasnosti sú autá čím ďalej sofistikovanejšie, preplnené výbavou, ktorú nepotrebujete a preto komplikovanejšie a samozrejme drahšie. Nájsť v ponuke novinárskych vozidiel model, ktorý je moderný a pritom rozumne nakonfigurovaný je stále ťažšie, no sem-tam sa taký objaví… a často prekvapí.
Hyundai nám poslal praktické kombi nižšej strednej triedy, kde lovia aj takí matadori ako Škoda Octavia, VW Golf a ďalší. Je to segment, ktorý oslovuje rodiny s deťmi, cestovateľov, ale aj obchodných cestujúcich a fleetových klientov. Niet sa čomu čudovať. Veľkostne, komfortnom a cenovo sa tu pohybujeme v racionálnych vodách. Teda, ak konfigurujete triezvo. Hyundai i30, ktorý sa nám objavil v teste je presne podľa môjho gusta. Netrápil ma “hodinkami s vodotryskom” a pritom bol veľmi príjemne moderný, súčasný a rodinne založený.
EXTERIÉR
Dôvod, prečo sme si zobrali do redakcie Hyundai i30 bol jeho nedávny facelift. Je to druhá modernizácia modelu, čo pri ázijských výrobcoch nie je nič nezvyčajné. Viacerými faceliftami udržujú svoje modely pri živote a s generačnou výmenou sa neponáhľajú. Model i30 je stále dostupný v troch karosárskych verziách - hatchback, kombi a sportback. Zmeny na karosérii sú nenápadné a Hyundai v tomto prípade len vylepšoval. Nová je mriežka v prednom nárazníku, o osvetlenie sa starajú LED svetlá, nové sú plastové kryty okolo hmloviek a tiež lišta v zadnom nárazníku. Pribudlo sedem nových farieb karosérie.
Dizajnovo je i30 kombi vydarené auto, vyvážené a pôsobí dynamicky. Kresličom sa podarilo vytvoriť ľúbivý dizajn, ktorý je šitý Európanom na mieru.
INTERIÉR
Menšie vizuálne zmeny sa udiali aj v interiéri. Polepšila si prístrojová doska a Hyundai prepracoval, vylepšil a upravil prácu bezpečnostných asistentov - túto úpravu si vyžiadala prísnejšia legislatíva. Pridal inteligentné prispôsobenie rýchlosti. Model i30 po novom vizuálne rozpoznáva dopravné značky a o zmene rýchlosti upozorní vodiča zvukovým signálom. Štandardom pre i30 sa stala digitálna prístrojová doska s rozmerom displeja 4,2-palca a posádka má k dispozícii tri nabíjacie porty typu USB-C. Interiér je tiež dizajnovo vydarený, prehľadný a jediné s čím som sa kde-tu trocha potrápil bola dotyková obrazovka, čo je však prolém všetkých dotkových infotainmentov.
Prijal by som dlhší podsedák. Batožinový priestor rodine s dvoma deťmi bohate stačí a priestor si nájdu dospelí pasažieri vpredu, aj vzadu.
JAZDA
V ponuke nesvieti ostrý variant i30N, no to je len informácia na okraj. Vodiči, hľadajúci rodinné kombi len výnimočne hľadajú ostré kombíky. Pri pohľade do predchádzajúceho cenníka a terajšieho je jasné, že i30 trocha vymäkla a prišla o výkon. Trojvalcové turbo 1,0 T-GDi malo pôvodne 88 kW (120 koní), po modernizácii 74 kW (100 koní). Taktiež pri 1,5-litrovom štvorvalcovom turbodúchadlom preplňovanom motore už nebude výkon 118 kW (160 koní) ale len 103 kW (140 koní). Tieto zmeny si vypýtal tlak na znižovanie emisií. Naftové motory, označované ako CRDi žiaľ v ponuke i30 nehľadajte.
Hyundai i30 je ostrieľaný harcovník a žije sa s ním príjemne. Podvozok je neutrálny, nie je ani tvrdý, ani mäkký. Komfortu prispievalo aj zvolené obutie. Na dlhých presunoch je pohodlný, uspokojí pri rýchlych jazdách medzi dedinami, na pokrútených okreskách, ale aj pri prepletaní sa mestom. Model i30 s ruksakom, teda kombi, pôsobí veľmi dospelo.
Pod prednou kapotou červeného exemplára spoľahlivo fungoval 1,5 litrový agregát s výkonom 103 kW a mild hybridnou technikou. V spojení s automatickou 7-stupňovou prevodovkou ide o príjemnú kombináciu. Počas týždňového pobytu v redakcii bola i30 na pracovnom výlete na severe Slovenska, teda jej spotrebu otestovala rýchla diaľnica, vozili sme balíky z redakcie do skladu, prešli cez obľúbené malokarpatské okresné cesty a približne 300 kilometrov sme najazdili v meste. Kombinovaná spotreba sa po dvoch vyjazdených nádržiach ustálila na hodnote 6,4 l/100 km. To je vzhľadom na nároky, zaťaženie a náročné mestské podmienky veľmi dobrý výsledok.
Hyundai i30 Combi má výletnícky charakter. Zodpovedá tomu priestorová ponuka, komfort a pohodlný podvozok. Na dlhé trasy by mu pasovala naftová motorizácia, no tá v ponuke nie je. Dobrou správou je, že aj benzínový agregát s mildhybridnou technológiou, ktorá pracuje nenápadne, ale efektívne, dokáže svoju spotrebu udržať na rozumnej úrovni.
Plusy
+ dielenské spracovanie interiéru a karosérie
+ vnútorný priestor
+ veľmi dobre zvolená špecifikácia
+ pohodlné jazdné vlastnosti
+ pomer cena/výkon
Mínusy
- modelovému radu i30, zvlášť pri kombi pri pasovali aj naftové agregáty
- pomalšia automatické prevodovka v základnom a ECO režime
Technické údaje
Motor - zážihový 4-valec
zdvihový objem – 1 482 cm3
výkon /kW/k/ot/min/ - 103/140/ – ot/min
krútiaci moment /Nm/ot/min/ - 253/ – ot/min
prevodovka – 7-stupňová automatická
zrýchlenie z 0 na 100 km /s/ – 9,9
max. rýchlosť - /km/h/ - 197
spotreba /mesto/mimo/kombinácia l/100 km/ - 7,4 - 8,8/4,8 - 5,5/5,6 – 6,6
dĺžka x šírka x výška /cm/ - 458,5/179,5/147,5
rázvor /cm/ - 265,0
celková hmotnosť /kg/ - -
batožinový priestor /základný/sklopené sedačky /l/ - 602/1 650
objem palivovej nádrže /l/ - 50
základná cena vozidla od /€/ - 19 490,- €
cena testovaného vozidla /€/ 25 530,- €
Text a foto: Samuel Vanko
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |
nový NISSAN QASHQAI13.11.2024 |
HYUNDAI SANTA FE CALLIGRAPHY13.11.2024 |
HYUNDAI KONA 1.6 T GDi 7 DCT5.11.2024 |
LEXUS LBX5.11.2024 |