Dnes je štvrtok, 21 november 2024
|
Trieda malých mestských vozidiel zdá sa byť ohrozená. Z kolotoča vypadli viacerí silní a tradiční hráči, ktorí si povedali, že slabé predaje im nestoja za námahu. Existujú však vytrvalci a tí sa ešte nevzdali. Na vlastnej koži sme si vyskúšali, aké je to žiť s malým Hyundai i10.
V neprospech triedy týchto krpcov hovorí nepomer ceny voči veľkosti - hodnota za peniaze tu ťahá za kratší koniec. Matematika nepustí a ak máte minúť z rodinného rozpočtu sumu, ktorá by vystačila na kúpu auta postaveného o triedu vyššie, potom je ponos klientely na mieste. Je tu však veľa plusov, ktoré stoja za pozornosť a tiež skupina vodičov, ktorí by mali nad takýmto malým autom porozmýšľať.
EXTERIÉR
Hyundai i10 nijako neskrýva, že je malý, a to zvlášť v záplave prerastených automobilov, ktoré okupujú parkoviská. Hyundai stratíte na parkovisku ako vypadnutú 50 centovú mincu. Keď sme ho parkovali vedľa druhého redakčného auta, patriaceho do segmentu veľkých SUV, tak i10 vyzerala, akoby sa dala objať. Telom však klame.
Má štvoricu dverí, cez ktoré sa pohodlne vchádza a piate dvere sú dostatočne veľké, aby neobmedzovali v nakladaní batožiny. Nuž a extrémnou výhodou je ľahkosť parkovania. Nájsť si miesto je zrazu také jednoduché. Ostatný facelift i10 priniesol vylepšený predný kukuč, nový nárazník, zmenenú mriežku chladiča a v nej integrované malé ledky, slúžiace na denné svietenie. Hyundai i10 vyzerá dynamicky, neopozerane a nepomýlite si ho s ničím iným. Za vizuál si dizajnéri zaslúžia veľkú pochvalu.
INTERIÉR
Práve tu sa ukáže ako i10 zvonka zavádza. Na prvý pohľad pôsobí, že vo vnútri si nájdu miesto len permoníci. To však nie je pravda. Vpredu sa pohodlne za volant usadí vodič s výškou okolo 185 centimetrov a za ním si nájde relatívne dobré miesto rovnako vysoký človek. Dospeláci sediaci vzadu nemajú komfortu na rozdávanie, ale i10 priestorom prekvapí. Kde sa to v Hyundai berie? Karoséria je efektívne navrhnutá a vynikajúco využíva priestor medzi nápravami. Za zadných pasažierov sa zmestí náklad s objemom 252 litrov, po sklopení operadiel zadných sedadiel viac ako 1 000 litrov.
Palubná doska je prehľadná a v testovacom exemplári jej kraľoval 8-palcový dotykový displej. V ňom je dostupná prehľadná a dobre fungujúca navigácia a infotainment. Posed za volantom je potrebné si trocha hľadať, čo je daň malých áut. Chvíľa hľadania však stojí za to a potom sa vodič bude cítiť komfortne a bude mať dobrý kontakt s volantom.
Použité materiály sú adekvátne k vyššej cenovke, ako aj dielenské spracovanie. S tým by sa radi pýšili aj vyššie situované kategórie automobilov.
JAZDA
Krpec má krátky rázvor a priečne nerovnosti v zákrutách ho jemne nakopávajú. Podvozok je však naladený veľmi dobre, takže i10 nie je zákerná. Pôsobí tvrdšie aj pre príplatkové šestnásťpalcové disky, ktoré sú obuté pneumatík s úzkym profilom. Jazdné vlastnosti majú športový nádych a i10 má rada pokrútené okresné cesty. Najlepšie sa cíti v meste. Tieto dve teritória si pýtali od štvorvalcovej 1,2 s výkonom 62 kW okolo 5 litrov benzínu. Náš redakčný rekord je 4,8 litra. Priemer nakoniec pokazila diaľnica, ktorá nekompromisne vytlačila apetít nad 6 litrov. Spotrebu sme na konci týždňa zakončili s o liter horším výsledkom, ako sľubuje výrobca… môže za to výrazná porcia kilometrov, spravených plnou diaľničnou rýchlosťou. Pri 130 km/h točí agregát 3 600 ot/min. Možno by autu pasovala aj šiesta rýchlosť, no otázne je, koľko majiteľov malej i10 naozaj bude hltať diaľnice pravidelne, aby sa význam ďalšieho stupňa odrazil v konečnom zúčtovaní.
Výbava Style je pre život s i10 akurát. Nechýbalo nám nič, dokonca sme mali k dispozícii indukčnú nabíjačku, čo poteší. Ak človek chce viac dynamiky, k dispozícii je verzia N Line s jednolitrovým oturbeným agregátom a výraznejším dizajnom. Pri Hyundai i10 vidno, že ak automobilka pri navrhovaní malého auta robila s citom a racionálne, dokáže vyrobiť auto, ktoré môže slúžiť veľkému spektru ľudí, je skromné a pritom nezaberie veľa miesta. Pri pohľade na cenovku však treba trocha prižmúriť oči.
Plusy
+ vnútorný priestor - vzhľadom na veľkosť auta
+ kvalita spracovania
+ skromné rozmery
+ rozumná výbava
Mínusy
- cena
Technické údaje
Motor - zážihový 4-valec
zdvihový objem – 1 197 cm3
výkon /kW/k/ot/min/ - 62/84/ 6 000
krútiaci moment /Nm/ot/min/ - 117/ 4 200
prevodovka – 5 rýchl. manuálna
zrýchlenie z 0 na 100 km /s/ – 12,6
max. rýchlosť - /km/h/ - 171
spotreba /mesto/mimo/kombinácia l/100 km / 6,8 - 7,1 / 4,7 - 5,0 / 5,2 - 5,5
dĺžka x šírka x výška /cm/ - 367,0/168,0/148,0
rázvor /cm/ - 242,5
celková hmotnosť /kg/ - 1 430
batožinový priestor /základný/sklopené sedačky /l/ - 252/1 050
objem palivovej nádrže l/ - 36
základná cena vozidla od /€/ - 11 690,- €
cena testovaného vozidla /€/ - 17 580,- €
Text a foto: Samuel Vanko
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |
nový NISSAN QASHQAI13.11.2024 |
HYUNDAI SANTA FE CALLIGRAPHY13.11.2024 |
HYUNDAI KONA 1.6 T GDi 7 DCT5.11.2024 |
LEXUS LBX5.11.2024 |