Dnes je streda, 4 december 2024
|
Témou súčasnosti sú malé turbomotory. Fiat osadzuje takouto pohonnou jednotkou najnovšie modely Linea, Grande Punto a Bravo. Dynamika tu rozhodne nechýba, čo dokázala aj testovaná Linea.
Potomok Fiata s týmto označením je koncipovaný na báze Fiata Grande Punto, ale rozmerovo skôr mieri do nižšej strednej triedy. Do tejto spoločnosti ho postrkáva veľkorysý kufor s kapacitou 500 litrov, rázvor 2603 milimetrov a dĺžka 4560 milimetrov. Štvordverový sedan dostal prepĺňaný benzínový motor 1.4 T-Jet a zaradil sa medzi ambicióznu dynamickú modernu. Ide o sedan pochádzajúci z dielne Centro Stile Fiat, jednotlivé štylistické prvky signalizujú príslušnosť k rodine vozidiel tejto talianskej značky. Automobil sa vyznačuje mimoriadnou eleganciou bočnej línie, do zadnej partie sú citlivo vsadené veľkostne akurátne zadné svetlá, ktoré nezasahujú do veka batožinového priestoru. Väčšiu zadnú plochu štylisticky skrášľuje prelis vlievajúci sa do spodnej časti svetiel. Skrátka a zjasna: vozidlo má vznešený a reprezentatívny vzhľad.
Schopný ťahúň
Motor dopovaný turbom sa dostal na hranicu maximálneho výkonu 88 kW (120 k). Ťažnú silu reprezentuje krútiaci moment 206 Nm, ktorý je k dispozícii pri 2500 otáčkach za minútu. Toľko záznamy v technických dispozíciách. Prax hovorí o tom, že motor sa schopne „zbiera“ už pri hranici 2000 otáčok za minútu. Jeho kultúra chodu je dobrá, zvukovo neobťažuje posádku ani pri vyšších úrovniach otáčok. Pohonná jednotka je spriahnutá s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou, radiaca páka by mohla mať presnejší chod v kulise. Aj keď je Linea o dačo ťažšia ako Grande Punto, disponuje dobrou dynamikou, prezentovanou zrýchlením z 0 na 100 km/h za približne deväť sekúnd. Podvozok sa na kvalitných cestách správa veľmi dobre, na nekvalitnejšom povrchu sa prejavia rázy do podvozka od nízkoprofilových pneumatík.
Práca za volantom
Okolie okolo vodiča je zostavené prehľadne, dôraz sa kládol aj na dobrú ergonómiu. Ponuka jednotlivých prvkov techniky a bezpečnosti sa odvíja podľa stupńa výbavy. Sedadlo vodiča možno nastavovať aj výškovo.
Viaceré funkcie možno ovládať na volante, typickým znakom sú biele ciferníky prístrojov. Sedadlá vpredu aj vzadu sú pohodlné a poskytujú dobrú dávku komfortu. Rázvor s hodnotou 260 centimetrov vytvára dobré priestorové možnosti pre všetkých pasažierov. Dostatok miesta majú zadní pasažieri aj na kolená. Vo vnútri testovaného vozidla sa rozprestieral kožený poťah sedadiel, čo pridávalo vozidlu na vnútornom luxuse. Komfort prístupu do batožinového priestoru trochu kazí systém otvárania veka. Možno ho odistiť prostredníctvom tlačidla na palubnej doske, diaľkovým ovládaním na kľúči alebo kľúčom. Po odblokovaní chýba na zadnej časti veka držadlo, musíte siahnuť do medzery medzi nárazníkom a spodnou hranou veka. Pri cúvaní sme mali k dispozícii senzory, teda otázka odhadu vzdialenosti cez vyššie polohovanú zadnú časť nebola nijakým problémom.
Jozef Beníček
Foto – autor
Technické údaje
Fiat Linea 1.4 T-Jet
Motor benzínový prepĺňaný štvorvalec
Zdvihový objem (cm3) 1368
Max. výkon (kW/k) pri (ot/min) 88/120/5000
Max. krút. moment (Nm) pri (ot/min) 206/2500
Maximálna rýchlosť (km/h) 195
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 9,2
Spotreba paliva
mesto/mimo/kombinovaná (l/100 km) 9,2/5,2/6,7
Objem kufra (l) 500
Objem nádrže (l) 45
Pohotovostná/užitočná hmotnosť (kg) 1275/1700
Rozmery (mm) 4560x1730x1494
Rázvor (mm) 2603
Prevodovka 5-stupňová manuálna
Cena: od 494 900 Sk s DPH
Plusy:
• pružný motor
• veľmi dobrá dynamika jazdy
• priestor vo vnútri
• kapacita batožinového priestoru
• elegantný dizajn
Mínusy:
• otváranie veka kufra
• chod radiacej páky
MG HS 1.5T28.11.2024 |
JEEP GRAND CHEROKEE28.11.2024 |
CITROEN C3 TURBO 100 S&S28.11.2024 |
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |