V Renaulte si povedali, že štrnásť rokov služby stačí. Určite viete, kam mierime. Takto dlho slúžil najmenší z ponuky, model Twingo. Na Slovensku chýbal od roku 2004.
Teraz prichádza s vysvedčením od výrobcu, na ktorom má zapísané tri pozitívne známky – podľa neho je živé, praktické a kráča s modernou dobou. Prvú časť prichádza splniť najmä verzia GT, ktorá sa od civilnejších odnoží líši viacerými športovejšími detailmi.
Najvyššia alternatíva
Prednú časť Twinga vo verzii GT možno na prvý pohľad identifikovať nielen podľa špecifickej architektúry predného nárazníka, ale aj podľa odhaľujúceho nápisu GT na jeho bokoch. Nové Twingo sa zvonka prezentuje predĺženou kapotou, robustným tvarom aj čistými líniami na bokoch a modernou zadnou časťou. O športovú eleganciu zadnej časti najvyššej výbavy sa zasluhujú prvky v hliníkovej optike. Na slnku sa leskne zadný spojler a koncovka výfukového systému. Zraku lahodiacim doplnkom sú dva pásy tiahnuce sa cez strechu dozadu. Rázvor vozidla činí 2367 mm, karoséria má krátke previsy a podvozok verzie GT je posadený na 15-palcových pneumatikách obutých na efektných diskoch z ľahkej zliatiny. Twingo dorástlo na dĺžku 3600 milimetrov, čo oproti populárnemu predkovi znamená plus 170 milimetrov. Posádka si v ňom nájde viac bezpečnosti a pohodlia. Twingo je obratné nielen vďaka kompaktným rozmerom, ale aj malému polomeru otáčania.
Interné podanie
Do zákulisia Twinga nás vpúšťajú široké dvere trojdverovej karosérie. V centre pozornosti vodiča je otáčkomer, sediaci na stĺpiku volantu. Twingo sa orientuje na prehľadne usporiadaný interiér. Výhrada môže zaznieť pri pohľade na až príliš jednoducho vyzerajúcu oblasť okolo rádia. Ovládače sú na dosah, povrchy sa prezentujú tvrdými plastmi dobrej kvality. Predné sedadlá sprostredkujú dobré pohodlie. Na zadné oddelené pozície treba nastupovať s dávkou väčšej obratnosti. Obe sedadlá sa môžu pozdĺžne posunúť o 220 milimetrov. Nastaviť možno aj sklon ich operadiel. V závislosti od polohy sedadiel sa do kufra zmestí 165 až 959 litrov batožiny. Vo vnútri je jedenásť odkladacích priestorov s celkovým objemom 28,2 litra, čo je o plných 16 litrov viac ako pri prvej edícii tohto vozidla. Pocit priestrannosti umocňuje elektricky ovládaná panoramatická strecha.
S podporným dýchaním
Malý turbomotor sa necháva dôverne oslovovať skratkou TCE, čo znamená Turbo Control Efficiency. Tento agregát sa prezentuje v Cliu tretej generácie a Moduse. V rámci Twinga sa v plnej paráde predvádza iba vo verzii GT. Jeho gény sa dedili z motora 1.2 16V, s ktorým má spoločných 70 percent dielcov. Motor reaguje dobre na plyn, s pohotovostnou hmotnosťou 980 kg si poradí v športovo-dynamickom štýle. Podvozok je naladený tak, aby poskytoval najlepšiu kombináciu dobrého správania na ceste a komfortu. Twingo sa správa v zákrutách neutrálne, s dobrou bravúrou zvláda aj mierne nerovnosti. Päťstupňová prevodovka má krátke dráhy radenia a je charakterovo prispôsobená na mrštné premiestńovanie.
Jozef Beníček
Foto – autor
Technické údaje
Renault Twingo 1.2 TCE GT
Motor benzínový štvorvalec
Zdvihový objem (cm3) 1149
Max. výkon (kW/k) pri (ot/min) 74 (100)/5500
Max. krút. moment (Nm) pri (ot/min) 145/3000
Maximálna rýchlosť (km/h) 189
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 9,8
Spotreba paliva
mesto/mimo/kombinovaná (l/100 km) 7,8/4,9/5,9
Objem kufra (l) 165/951
Objem nádrže (l) 40
Pohotovostná/užitočná hmotnosť (kg) 980/340
Rozmery (mm) 3600x1654x1470
Rázvor (mm) 2367
Prevodovka 5-stupňová manuálna
Cena: 399 900 Sk
Plusy:
• dynamika vozidla
• variabilita vnútorného priestoru
• športovejší imidž
• neutrálne naladený podvozok
• priestor vpredu
Mínusy:
• iba trojdverová karoséria
• vzhľad stredovej konzoly okolo rádia