Dnes je štvrtok, 21 november 2024
|
Dacia valcuje európske trhy. Dosahuje skvelé predajné výsledky a vysmieva sa kríze. Pôvodne rumunská značka zažíva neuveriteľný návrat. A je zaň veľmi vďačná – aj preto prichádza s ďalšími modifikáciami. Tentoraz sme si pozreli bližšie tú, ktorá nie je veľmi bežnou – Pick-Up...
Magnet pre praktických
Predná časť je rovnaká ako u všetkých verzií Dacie. Takže pri frontálnom pohľade ju človek najskôr prehliadne. Načo by sa zdržiaval, veď to už nie je žiadna novinka. Prekvapenia prichádza pri pohľade zboku, kde už je jasne vidieť, že vpredu je kabína iba pre dvoch, za ktorou pokračuje robustne pôsobiaca nákladná plocha. Tú robustnosť vyvolávajú najmä bočnice a zadné sklápacie čelo. Sú to naozaj poctivé kusy plechov a ich dostatočná výška už vopred sľubuje, že ak aj bude naplnená až povrch, tak ho Dacia určite spoľahlivo odvezie. Čísla, ktoré reprezentujú rozmery ložnej plochy a najmä jej nosnosť sú úctyhodné: šírka medzi podblatníkmi 100 cm, dĺžka 180 cm, zadné čelo možno po sklopení zaťažiť až tromi stovkami kilogramov a na korbu môžete bez problémov naložiť 800 kg! Toho, že sa bude po korbe posúvať ako bude chcieť sa tiež nemusíte báť pretože do podlahy integrovali aj kotviace oká a ďalšie úchyty (dovedna 16). No a náklad sa vám nezosype ani na zátylok, pretože pred deliacim oknom sú tri poctivé kusy „jokloviny“.
Interiér stvorený pre prácu
Vo vnútri to nie je žiaden luxus. Tvrdé sivé plasty, minimum výbavy. Ale práve tie tvrdé sivé plasty dobre maskujú každodennú špinu a veľmi jednoducho – hoci iba mokrou handrou – sa čistia. Chorobou takéhoto druhu áut je absencia odkladacích priestorov. Vo väčšine prípadov sme u mnohých testovaných značiek riešili to, kam odložiť nákupnú tašku, náradie. Na neuzamykateľnú korbu by takéto veci dával na Slovensku iba veľmi naivný vodič. Dacia to vyriešila slušne – dostatočný priestor sa skrýva za dvojicou sedadiel. Podľa údajov výrobcu je ho tam až 300 litrov. Lepšie sa v ňom však skryjú skôr vyššie ako širšie predmety...
Jazdí takmer na výpary...
Pod kapotou testovaného modelu bol nami už mnohokrát chválený naftový „jeden a polliter“. Hoci tentoraz sme dostali k dispozícii jeho slabšiu – iba 68 koňovú – verziu, nesťažovali sme sa. S prázdnym autom si poradil veľmi dobre. Samozrejme, že pri jazde sme mali neustále na pamäti, že sedíme v aute, ktoré je určené v prvom rade na prácu a nie na adrenalínovú jazdu. (Hoci... ...dá sa s tým pick-upom aj vyblázniť a keby ešte tak mal zadný náhon...). Preto sme počítali s tým, že pri krízovom brzdení v zákrutách nás zadná časť môže poľahky predbehnúť, a keď sme auto naložili rátali sme už vopred s tým, že na brzdový pedál treba stúpnuť o čosi skôr, ako je bežné. Napriek tomu musíme napísať, že brzdy určite k slabinám Dacie Pick-up nepatria. Odskakovanie zadnej nápravy pri prázdnom aute nie je nijako zákerné, eliminuje ju aj konštrukcia, ktorú reprezentuje tuhšie pruženie a pevnejšie uchytenie výkyvných ramien. Vďaka dlhšiemu rázvoru, sa auto za každých okolností darilo udržiavať vo zvolenom smere. Po naložení je tento neduh odstránený a jazda sa mení na komfortne hojdavú.
Ak už sme začali medzititulkom o výparoch, tak musíme spomenúť spotrebu. Naozaj táto Dacia ide tiež takmer zadarmo. Veď spotreba v okolí piatich litrov, to je pri aute s takým rázvorom veľmi dobrá hodnota. Po naložení korby sme nielenže nezaznamenali výraznejší úbytok dynamiky, ale nestúpla nám príliš ani spotreba – neprekročili sme sedem litrov. A to je pri možnosti odviezť naraz 800 kíl nákladu a dvoch ľudí tiež dobrá správa.
No a?
Je to dobré auto? Na prácu určite áno. Má výhodu v tom, že na korbu naložíte celú paletu. Bonusom je i možnosť ukryť časť náradia priamo v uzamykateľnej kabíne. Praktická je i povrchová úprava tvrdených plastov, i poťahy sedadiel vyzerajú, že toho vydržia naozaj dosť. Pri jazde po nerovných povrchoch poteší plechový kryt spodku motora. Budúceho majiteľa poteší i jeho spotreba.
Nevýhodou je otvorená nákladná plocha, na ktorej si treba stále strážiť materiál pred dlhoprstými okoloidúcimi. V kabíne je motor dosť počuť, no ak by bola kabína viac odhlučnená istotne by vzrástla cena vozidla, a tak sa tým musí budúci majiteľ zmieriť a zvykne si na hlasnejšie hrajúce rádio...
PLUSY
+ spotreba
+ priestor za sedadlami
+ 800 kg nákladu
+ integrované úchyty nákladu
+ ochrana spodku motora
MÍNUSY
- hluk v kabíne
- menšie spätné zrkadlá
Technické parametre
Motor
4-valec, prepĺňaný naftový, chladený vodou
Zdvihový objem cm3
1461
Max. výkon kW/k/ot. min.
50/68/4000
Max. krútiaci moment Nm/ot. min.
160/1700
Zrýchlenie 0-100 km/h s
16,8
Max. rýchlosť km/h
146
Kombinovaná spotreba l/100 km
5,3
Prevodovka
5-stupňová, manuálna
Predná náprava
nezávislé zavesenie, McPherson
Zadná náprava
vlečené ramená, spojené torzne pružnou priečkou
Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové/bubnové
Rozmery d/š/v mm
4496/1735/1554
Rázvor mm
2905
Pohotovostná/užitočná hmotnosť kg
1140/800
Cena vozidla EUR
8 390.-
zdroj: Stellacentrum
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |