Dnes je štvrtok, 21 november 2024
|
Ak ste človek, ktorý vyhľadáva tovar s prihliadnutím na pomer hodnoty za peniaze a je vám jedno koľko pásikov majú topánky, hlavne, že fungujú spoľahlivo a dobre, potom zbystrite pozornosť. Zabudnite na reklamu, že Duster stojí, ako dámska kabelka. To je marketing. Zoberte si vodičák a choďte sa odviezť, bude to mať väčší zmysel, než naletieť niekomu na lep.
Ak teraz čakáte spŕšku kritiky, rovno vás sklamem. Kritika síce bude, ale nebude podstatná. Preto vám ju naservírujem hneď na začiatku. Toto auto nemôže ísť do podzemnej garáže, jeho meno nemá cveng, budete za najväčšieho držgroša v chotári a budete čeliť množstvu podpichovačných a zvedavých otázok. Ste ochotný s tým žiť?
Za Daciu Duster vo verzii LPG nehovorí štylizovaná odpoveď predajcu s teplou vodou, ale čísla. Nepatrí síce medzi premiantov v spoľahlivosti, no ani nie je na chvoste - dokonca si dokáže v tejto sfére potykať s mainstreamovou konkurenciou. Takže, ak sa budete k autu správať slušne, vydrží viac, ako vám tvrdí závistlivý sused. Preto si sadnite, zoberte kalkulačku - ku koncu testu nám vyjde výsledok hodný pomenovania držgroš.
Exteriér
Dacia Duster vyzerá robustne, odhodlane a poctivo. Karoséria je priam predurčená na výlety mimo spevnenej cesty a niet sa čomu čudovať, keď uvidíte krásne offroadovo upravený Duster - so všetkým čo k takej úprave patrí. Navijak, ochranné rámy, veľké offroadové pneumatiky. Stačí sa prísť pozrieť na zraz majiteľov vozidiel Dacia Duster a nájdete veľa inšpirácie. O dobrodružný výzor Duster neprišiel ani pri verzii LPG - ale len výzor. V podstate o tom, že tento Duster si pochutnáva hlavne na skvapalnenom plyne ani nebudete vedieť - kým teda neodhalíte druhé hrdlo nádrže alebo nálepku. Každopádne, fakt, že Duster je „plyňák“ by ste mali mať na pamäti, táto Dacia totiž má vstup do podzemných garáží prísne zakázaný (aj keď vraj, niektoré moderné garáže sú už na tieto autá pripravené lepšie).
Skromnej Dacii nechýbajú ochranné lišty okolo celého auta, mohutný predný a solídny zadný nárazník. Po nedávnej omladzovacej kúre má Duster modernejší vzhľad, vylepšené svetlomety a trocha drzejší dizajn (ten však stále ostáva verný svojej triezvosti). LEDky v hlavných svetlometoch v tomto prípade nehľadajte. Duster ich síce má, no len na denné svietenie.
Interiér
Keď si sadnete do Dacie Duster, tak.. nebudete prekvapený. Dostanete presne to, čo si za toľko peňazí zaslúžite. Rozumné spracovanie a množstvo plastov. Ich kvalita je rôzna. Raz prekvapujúco veľmi dobrá, inokedy prekvapujúco nie veľmi dobrá. Komfortu je v aute tak akurát, Duster má veľmi slušné sedadlá, posed je vyšší, no nie rozmaznávajúco pohodlný.
Výbava Prestige už podľa názvu patrí k tomu najhonosnejšiemu, čo si v Dacii môžete dopriať. Dotykový displej, cúvacia kamera, audio s ovládaním na volante, tempomat, klimatizácia. Počas týždňovej naháňačky kilometrov nám nič nechýbalo. Skutočne.
Duster na plyn nemá rezervné koleso, čo je pri schopných SUV povinná jazda. Na druhej strane LPG Duster to ťahá iným smerom. Ekologicko-ekonomickým, takže Dacia počíta s tým, že záujemca hľadá približovadlo, nie auto na zdolávanie ťažkého terénu vo voľnom čase. V podstate, to isté prezradia aj použité pneumatiky z prvovýroby, ktoré majú výsostne asfaltový charakter.
Z batožinového priestoru nič neubudlo. Má základný objem 445 litrov a na výlety pre rodinu stačí. Vpredu si nájdu dosť miesta dospelí a za nich si sadnú tínedžeri, deti v sedačkách a dokonca aj dospeláci. Šesť airbagov, výškovo a hĺbkovo nastaviteľný volant či systém sledovania mŕtveho uhla sú bezpečnostné a komfortné prvky, na ktorých záleží - pre dlhodobý vzťah s autom sú to dôležité elementy. Na ovládanie si vodič zvykne rýchlo. Tlačidlá a ovládače sú rozmiestnené ergonomicky a logicky - škoda, že nie je dobrý výhľad na prepínanie LPG.
Zástavba LPG je robená fabrikou, čo dáva vnútorný pocit istoty, že by mohlo ísť o kvalitnú prácu. V interiéri sa pach LPG neobjavil ani len náznakom, čo je veľké pozitívum.
Jazda
Takže sme si v aute posedeli, aj sme sa vynadívali na jeho vonkajšiu krásu, dobrý pocit by teda mohla zaklincovať jazda. V prvom rade treba podotknúť, že pohnútka kúpiť si auto na plyn je čisto racionálneho charakteru. Určite vám nie je ľahostajné, koľko prejazdíte peňazí (samozrejme, že nie, inak by ste si nečítali test Dacie Duster na plyn) a v tomto je plynový dobrodruh špecialista. Dve nádrže sú výborným riešením pre lenivcov, ktorým sa nechce chodiť pravidelne na benzínovú pumpu. Benzínová má 50 litrov, čo pri spotrebe pod 7 litrov znamená dosah pod 800 km, čo je výborné. Plynová „bomba“ má objem 34 litrov a hľadať LPG už nie je investigatíva, ako kedysi. Teraz majú kvapalný plyn už skoro všade - dá sa teda plánovane jazdiť prevažne na plyn a teda plus/mínus za polovicu. Na plynovú nádrž som spravil 350 kilometrov. Je to trocha menej ako by túžil výrobca, no ja som napriek cestným pneumatikám a chýbajúcemu pohonu všetkých kolies šantil po teréne, takže, nech je Dusteru tento výsledok odpustený. Spotreba LPG preskakovala 8,5 l/100 km, čo je pri cenách LPG celkom v poriadku. Jazdil som za pár centov na kilometer. Za tých 100 km by ste si nekúpili ani obedové menu na tržnici. Veru, Duster je žgrloš. Skôr, ako sa však pustíte do prekonávania rekordov a budete sa chváliť, že cesta do Košíc stála pár eur, tak treba povedať ešte jednu sumu - pohon LPG si prikúpite za 400 eur (ak si auto kúpite s vybraním financovaním, tak jeho cena je totožná s verziou bez LPG). Pri aktuálnych cenách sa návratnosť pohybuje niekde na úrovni 14 000 - 15 000 km, čo je pre mnohých číslo, ktoré dosiahneme viackrát za rok.
Skoro som zabudol. Pod prednou kapotou je litrový trojvalec s miestami premotivovanými reakciami na plyn - to sa trojvalcom stáva. Použitý agregát, pneumatiky a pohon len prednej nápravy jednoznačne odkazujú vodičovi, že Duster LPG je na chodenie po asfalte alebo po príjazdovej ceste k chate. Netrhá asfalt a stovku si vychutná za 13,8 s (na LPG) alebo 14,4 s (na 95 oktánový benzín). Podvozok má Dacia naladený tak fantasticky, že ani priečne nerovnosti, hlboké zhupy, široké retardéry ho nedokážu vyviezť z rovnováhy. Svoju prácu spraví rýchlo a s prehľadom. To nedokáže množstvo oveľa drahších SUV.
Duster spomaľuje vďaka vpredu kotúčovým a vzadu bubnovým brzdám a robí to s gráciou a dostatočnou razanciou. Pri dynamickej jazde je vzhľadom na podvozok a výšku karosérie trocha nervóznejší. Pri bežnej jazde ide o komfortné a ekonomické vozenie - pri počítaní my vyšlo, že som jazdil za zhruba 3 centy za kilometer - to je argument za všetky.
Ak sa vzdáte túžby mať lacný offroad na výpravy, expedície či zdolávanie lyžiarskych svahov, tak toto je z ponúkaných verzií azda najrozumnejší variant Dusteru s akcentom na ekonomiku. Za to Dacii treba len zatlieskať - bravó
Plusy
+ vnútorný priestor
+ nízke náklady na prevádzku
+ rozumná výbava
+ svetlá výška
+ pomer hodnoty za peniaze
Mínusy
- chýbajúce rezervné koleso
- mierna nervozita trojvalca pri hektickej práci s plynom
- nedostupnosť verzie LPG so silnejším motorom a pohonom všetkých kolies
- spracovanie niektorých detailov interiéru
Technické údaje
Motor - zážihový 3-valec
zdvihový objem – 999 cm3
výkon /kW/k/ot/min/ - 74/100/5 000
krútiaci moment /Nm/ot/min/ - 170/2 000
prevodovka – 5-stupňová manuálna
zrýchlenie z 0 na 100 km /s/ – 13,8 (LPG)
max. rýchlosť - /km/h/ - 168 (LPG)
spotreba /mesto/mimo/kombinácia l/100 km (LPG) / 8,1 - 8,3/6,1/6,8 - 6,9
spotreba /mesto/mimo/kombinácia l/100 km (benzín) / 6,4 - 6,7/4,8 - 5,0/5,5
dĺžka x výška x šírka /cm/ - 434,1/169,3/180,4
rázvor /cm/ - 267,4
celková hmotnosť /kg/ - 1 755
batožinový priestor /základný/sklopené sedačky /l/ - 445/1 478
objem palivovej nádrže (benzín)/l/ - 50
objem palivovej nádrže (LPG)/l/ - 34
základná cena vozidla od /€/ - 9 990,- €
cena testovaného vozidla /€/ - 14 790,- €
Text a foto: Samuel Vanko
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |