Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v utorok o 17:30 na STV2, v stredu o 5:30 na STV1 a v sobotu o 10:50 na STV2
Hyundai SANTA FE
 
 
Aktuálna súťažná otázka

Pochádza značka SsangYong z Južnej Kórey?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 
Zobraziť iba značku:

Dacia Duster. 1.5 dCi 4x4 Exception - Asfalt nie je podmienkou...

12.6.2017

Exteriér

Duster zvonka nepôsobí vôbec zle. Už na prvý pohľad vidno mohutné proporcie, ktoré však nijako nerozbíjajú celok, ktorý ponúka kompaktné SUV. Svetlosť podvozka, ktorá je 210 milimetrov prezrádza, že vyjazdených koľají na poli, alebo v lese sa jeho budúci majiteľ obávať určite nebude musieť. Na skúšanom exemplári sme si všimli, že oproti prvým verziám mu pomohla zmena grafiky svietidiel, štedrejšia paleta ponúkaných farieb a výraznejšie označenie, ktoré sa nám najviac páčilo na strešných vertikálnych podperách určených pre montáž strešného boxu.

Ak sme už spomenuli svietidlá, tak automatická funkcia denného svietidla je pri nich teraz už samozrejmosťou. No musíme férovo prezradiť, že hoci predné aj zadné svetlá pôsobia akoby využívali technológiu LED, nie je to tak. Vpredu a aj vzadu nájdete lacnejšie žiarovky...

 Interiér

To čo na Dacii Duster zaujme najmä menej ohybných vodičov je: nastupovanie. Nasadá sa do neho totiž famózne. Dvere sa dajú otvoriť doširoka, sedadlá sú v ideálnej výške a tak sa pri vstupovaní netreba priveľmi krčiť a pri vystupovaní zbytočne zdvíhať. Ak by konštruktéri vyriešili krytie podbehov spodnou hranou dverí, nebolo by si treba po jazde v teréne dávať pozor ani na to, aby ste si nezašpinili nohavice.

Pochváliť musíme vnútorný priestor, priestoru na kolená je dostatok vpredu aj vzadu, rovnako dostatočný je priestor aj v oblasti ramien a nad hlavami pasažierov.

Prvé z modelov Duster mali v interiéri použité plasty, ktoré prezrádzali príslušnosť k najnižšej cenovej kategórii. Neprekvapovalo to, pretože ambíciou tvorcov bolo vypustiť na trh auto, ktoré malo za málo peňazí slúžiť hlavne na presuny po rozbitých komunikáciách. Je chvályhodné, že hoci sa aj v ostatnej generácii podarilo zachovať priaznivú cenovú úroveň, do modelu sa dostali výrazne štruktúrované plasty a na dverách sa objavilo prešívané čalúnenie.

Vo vnútri sa nám páčila nová stredová konzola, pripravená pre inštaláciu 7-palcového dotykového displeja a odkladací priestor na vrchnej časti palubnej dosky. Dobre pôsobí aj nová nádielka chrómu, ktorá sa dostala na volant, prieduchy klimatizácie a aj na obruby palubných prístrojov. Najdôležitejšie však pre nás bolo zistenie, že: ovládače okien už nie sú na stredovej konzole, ale sú nainštalované „normálne“ v dverách – konečne!

Batožinový priestor Dusteru má v základe 475 litrov a aj napriek tomu dokáže pod podlahu ukryť plnohodnotné rezervné koleso. Za to, že konštruktéri pochopili, že pre auto do terénu je plnohodnotná rezerva nevyhnutnosťou, patrí Dacii ďalšia z našich pochvál. Budúcich majiteľov určite poteší, že okolo kolesa je ešte dostatok priestoru na uloženie ďalších predmetov, a ak by im ani to nestačilo, tak je na ľavej strane k dispozícii ešte aj hlboká schránka.

Dno batožinového priestoru tvorí dvojdielne plató pod ktorým sa ukrývajú ďalšie priestory pre drobné predmety. Nakladacia hrana je v rovine, a tak uľahčuje vyberanie veľkých predmetov. Po sklopení zadného radu sedadiel vznikne takmer vodorovná úložná plocha.

Príjemný menší diesel

To, že Duster zrejme nebude prémiovo komfortným autom mu dokážeme už pred naštartovaním veľkoryso odpustiť. No agregát, ktorý ponúka 80 kW výkonu a krútiaci moment 240 Nm, dokáže  prekvapiť. Najmä v meste, kde v spojení so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou dokáže slušne zrýchľovať.

Prevodovka, ktorá v meste a v teréne poteší krátkymi rýchlostnými stupňami, je však menej komfortná pri dlhých jazdách po okresných cestách, kde treba až pričasto preraďovať. Na to sme si však po niekoľkých desiatkach kilometrov zvykli a cestovanie sme si začali užívať. To, s čím však určite rátať nemôžete je spotreba. Výrobcom udávaný apetít v kombinovanom cykle – 4,7 litra je ťažko udržateľný. Aj keď... ...realita nie je až taká zlá. Nám sa darilo jazdiť s priemernou hodnotou spotreby 5,8 – 6,0 l/100 km. 

Resumé

Duster je vhodná voľba pre tých, ktorí si nepotrpia na malomestský imidž. Auto, s ktorým sa dá pohodlne cestovať po asfaltových komunikáciách, totiž naozaj hravo zvláda aj ťažký terén. Stačí si zapnúť režim Lock, keď sa hnací moment rozdelí medzi nápravy v pomere 50:50. Benefitmi modelu Duster podľa nás sú: vyššia svetlosť podvozka, 6-stupňová prevodovka, dotykový displej s navigáciou (za príplatok), schopnosť brodiť sa do hĺbky 350 milimetrov, rovná plocha pre náklad, plnohodnotné rezervné koleso, komfort odpruženia a bezkonkurenčná cena s dostatočnou záručnou dobou...

foto a text: www.stellacentrum.sk

 

PLUSY

+ pripravenosť do terénu

+ priestrannosť interiéru

+ koncepcia pohonu

+ vzhľad prístrojovej dosky a stredového panela

 

 

MÍNUSY

- nevýrazné tvarovanie sedadiel vpredu

- chýba lakťová opierka

 

 

Technické údaje:

Motor

1,5 dCi 4-valcový

 

Zdvihový objem (cm3)
1461


Výkon (kW/ot/min)
80/4000


Krútiaci moment (Nm/ot/min)

260/1750
 

Pohon

všetkých kolies
 

Prevodovka

6-stupňová manuálna
 

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
12,4

 

Maximálna rýchlosť (km/h)
168

 

Spotreba (mesto/mimo/kombinácia l/100 km)
4,8/4,7/4,7


Dĺžka x šírka x výška (mm)
4315 x 2000 x 1634


Rázvor (mm)
2 674


Objem batožinového priestoru (l)
475


Pohotovostná hmotnosť (kg)
1395


Celková hmotnosť (kg)
1875


Cena vozidla od (€)

16 590

 

Cena testovaného vozidla (€)

16 969
 

   
© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén