Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v utorok o 17:30 na STV2, v stredu o 5:30 na STV1 a v sobotu o 10:50 na STV2
Hyundai SANTA FE
 
 
Aktuálna súťažná otázka

Využíva Suzuki Swift dieslový agregát?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 
Zobraziť iba značku:

Cupra Formentor 1.5 eTSI: zaujme už na prvý pohľad

5.8.2024

Vytiahnuť značku Cupra z útrob ponukového listu, kde bolo toto meno používané pre výbavu a v 90. rokoch aj na označenie špičkových homologizačných sérií pretekárskych Seatov a urobiť z neho samostatnú automobilku, sa ukázalo ako výborné riešenie… Cupra má úspech a domácej značke poriadne zavarila. Keď sa pôjdete pozrieť do Španielska, po chvíli si uvedomíte, že si z trhového koláča Cupra odhryzla poriadne sústo, a to hlavne na úkor Seatu.

EXTERIÉR

Cupra Formentor bola predstavená v roku 2020. Dizajn spájal agresivitu, dynamiku a športovosť. Bola to dobrá kombinácia, ktorú motoristi odmenili. Exteriér evokuje prítomnosť silného agregátu a Cupra nesklamala. Pod prednú kapotu Formentora montovala silný 5-valec, ktorý dokázal milovníkov výkonu potešiť prejavom a chuťou jazdiť rýchlo.

 

V roku 2024 automobilka predstavila omladenú verziu a treba povedať, že dizajnéri Formentor poriadne prerobili. Dokonca sa ponúka otázka, či nejde o novú generáciu. Podľa výrobcu však nejde. Výrazné zmeny nastali v prednej časti. Veľká mriežka zmizla, namiesto nej sú úzke otvory. Na mriežke bol veľký znak, ten dizajnéri presunuli na „ňufák“ kapoty. Dôvod je, aby bol viditeľnejší. Pravdou je, že pri pohľade spredu trocha zaniká a uvidíte ho až keď sa k autu priblížite na pár krokov. Napriek tomu je dizajn prednej časti vydarený, dravý a dospelejší.

 

Výraznou zmenou sú predné svetlomety. V nich sú tri trojuholníkové segmenty, čo vytvára nezameniteľný a nepomýliteľný svetelný podpis. Dizajn nie je na úkor funkčnosti, svetlomety svietia vynikajúco. Nové sú aj zadné svetlá, sú spojené svetelnou diódovou lištou, v strede svieti logo Cupra. Španieli sa s dizajnom vyhrali a nepodcenili odkaz predfaceliftového Formentora. Masívny facelift urobil z obľúbeného vozidla vizuálne dospelejší automobil. Cupra do ponuky pridala nové disky a tie autu náramne pasujú. Na výber je osem rozličných diskov kolies od 18 do 19 palcov. Pribudli aj nové farby - dostupných je osem lakov karosérie vrátane nových exkluzívnych matných odtieňov Century Bronze Matt a Enceladus Grey Matt. Pekná karoséria je postavená na vyvýšenom podvozku, nie je však prvoplánovo SUVečkom. Nemá ochranné plasty okolo a vyššou karosériou skôr reflektuje na súčasné trendy v automobilovom priemysle a napríklad aj lepšie nastupovanie.

 

INTERIÉR

Vo vnútri sa udialo zmien o niečo menej. Nové sú materiály, nechýbajú skvelé sedadlá Sabelt, určené pre výkonnejšie verzie. Na volante si našli miesto tlačidlá štartovania motora a prepínania režimov. Na stredovej konzole ich hľadať netreba, tam je napríklad vypínanie stabilizácie. Dobrou správou je, že Cupra sa vybrala v duchu ostatku koncernu - prestala rušiť fyzické tlačidlá a tie, ktoré vodič potrebuje nájsť rýchlo a po pamäti, sú tam, kde majú byť. Najvýraznejšou novinkou interiéru je modernejší infotainment. Má novú grafiku, je dostatočne rýchly a v jeho útrobách je nový softvér. Jeho fungovanie si zaslúži pochvalu.

 

Formentor vďaka dlhej karosérii a rozumnému rázvoru zvládne funkciu rodinného vozidla. Batožinový priestor 450 litrov je dostatočný. Pri verzii s pohonom všetkých kolies a plug-in-hybridnej zástavbe už to také ružové nie je, ale ak chcela Cupra vopchať do auta aj elektrifikáciu, potrebovala odhryznúť práve z kufra. Na zadných sedadlách sa pohodlne odvezie aj dospelý jedinec a deti si tam nájdu svoje miesto bez kompromisov.

JAZDA

Aj keď Formentor na prvý pohľad evokuje silné auto s mocným agregátom, v ponuke je aj s 1,5 litrovým štvorvalcom, ktorý je racionálnou voľbou s dobrou spotrebou. Táto verzia pristála aj v našej redakčnej garáži. Výkon 110 kW nie je ohurujúci a nie je to projektil, ktorým budete trhať asfalt, je to voľba rozumu, ktorá ponúka adekvátnu dynamiku. Motor plne postačuje v každej bežnej životnej situácii a v kombinácii s automatom je to pohodlný a kvalitný cestovateľ. Spotreba sa dá bez výrazne ľahkej nohy stlačiť pod sedem litrov, náš najlepší redakčný údaj bol 5,5 litra. Diaľničná rýchlosť ju drží na úrovni 7,1 l/100km, a to je slušné. Cupra je schopné auto, podvozok je naladený umne. Vzadu je viacprvková náprava a tá dáva Formentoru stabilitu aj v dynamickom tempe. Treba povedať, že Cupra urobila veľmi dobré auto a to od dizajnu, cez jazdné vlastnosti, až po motor.

Plusy

+ kvalita spracovania

+ bohatá výbava

+ rozumný apetít

+ dizajn

+ jazdné vlastnosti

 

Mínusy

- menší batožinový priestor pri plug-in-hybridnej verzii

Technické údaje

Motor - zážihový 4-valec

zdvihový objem – 1 498 cm3

výkon /kW/k/ot/min/ - 110/150/-

krútiaci moment /Nm/ot/min/ - 250/ 1 500 – 3 500

prevodovka – 7 rýchl. automatická

zrýchlenie z 0 na 100 km /s/ – 8,9

max. rýchlosť - /km/h/ - 203

spotreba /mesto/mimo/kombinácia l/100 km / 7,1 – 7,4/ 5,5 – 5,7/ 6,5 – 7,1

dĺžka x šírka x výška /cm/ - 445,0/183,9/152,8

rázvor /cm/ - 267,9

celková hmotnosť /kg/ - 1 980

batožinový priestor /základný/sklopené sedačky /l/ - 450/-

objem palivovej nádrže l/ - 50

základná cena vozidla od /€/ - 35 580,- €

 

Text: Samuel Vanko

 

 
 
 
 
 
 
 
© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén