Dnes je nedeľa, 24 november 2024
|
Orlando je už zvonka neodškriepiteľne americkým MPV. Jeho hranatejšie línie z neho robia väčšie auto akým v skutočnosti je. Budúci majiteľ, vďaka slušnej práci dizajnérov, môže získať za prijateľnú Chevrolet, za ktorý by sa ani v „nadrozmernej Amerike“ hanbiť nemusel. Pretože je predsa len väčší ako napríklad – „európsky“ Spark...
Hoci zvonka toto auto vyzerá ako vyšší crossover, s ktorým by sa dalo pokojne vyraziť aj do ľahkého terénu (aj podľa zadného „hliníkového“ krytu podvozka z plastu) nás jeho vzhľad nepomýlil. V prvom rade sme veľmi dobre vedeli, že tento „Chevy“ má iba predný náhon a ešte pred naštartovaním sme si v katalógu našli svetlú výšku jeho podvozka – 123 mm. A to je do nerovného terénu naozaj málo...
Auto pôsobí mohutne aj vďaka impozantnej prednej časti, na ktorej je veľká, horizontálne delená maska chladiča s rozmernými svetlometmi. Zboka upúta výškou a originálnymi úzkymi oknami, cez ktoré je však dobre vidno nielen dovnútra ale aj smerom von.
Slušný priestor, ale...
V aute, ktoré je postavené na rozmerovo slušnej platforme 465 x 183 cm sme našli dostatok miesta na prednom a druhom rade sedadiel. Tu si vodič i posádka nájdu naozaj pohodlné polohy a nad hlavami a v oblasti ramien je miesta tiež dosť. Trocha nás prekvapilo, že pri takomto „cestovateľskom“ type vozidla chýbala vpredu lakťová opierka aj pre spolujazdca. Reputáciu MPV mu však zachraňovali odkladacie boxy vo dverách, do ktorých sa zmestili aj veľké PET fľaše a praktický priestor pod výklopným panelom rádia, do ktorého sa dajú schovať aj prenosné prehrávače, pre pripojenie ktorých je tam pripravený USB port.
Horšie s priestorom je však na tom tretí rad sedadiel, ktorý tvorí dvojica sedadiel vhodná skôr pre deti. Je k nemu aj dosť problematický prístup, ktorý pre staršieho dospelého môže byť neprekonateľným problémom. Všimli sme si, že v prípade, keď sme neobsadený tretí rad sedadiel zabudli zložiť naspäť do podlahy, tak nám prekážali pri výhľade dozadu jeho hlavové opierky. Pritom by stačilo prevziať koncepciu od konkurencie, ktorá ich má zapustené do operadiel...
To čím toto auto oproti konkurencii mierne pokrivkáva je batožinový priestor. Ten má hodnotu – pri piatich pasažieroch 454 litrov a to je pre uloženie batožiny toľkých ľudí podľa nás málo (v prípade siedmich pasažierov t.j. max. 101 litrov!). Predné operadlo na sedadle spolujazdca sa nedá sklopiť do ideálnej roviny, a tak sa ani do takto priestranného auta nedajú naložiť úzke a dlhé predmety, ktoré majú dĺžku nad dva metre. Maximálny priestor pre náklad (po zložení druhého a tretieho radu do ideálnej roviny) je 1 594 l.
Z pohľadu vodiča
To čo sme si ako vodiči prvé v Chevrolete všimli bol volant - od Opela. To však nemožno považovať za slabinu, pretože obe značky sú v jednom koncerne (GM), a tak si vymieňajú medzi sebou iba tie veci, ktoré sú dobré a odskúšané. A medzi tie dobré multifunkčný volant patrí. V jeho priečke naľavo sú tlačidlá na ovládanie tempomatu a naľavo sú tie, ktoré sú určené pre ovládanie audio systému.
Predné sedadlá sú veľmi príjemné, majú prekvapujúco slušné bočné držanie a veľkorysé sedáky. Chválime i rozmiestnenie informačných prístrojov pred vodičom, ktoré sú rozdelené do štyroch samostatných tubusov. Vďaka nim sú údaje na nich veľmi dobre čitateľné i vtedy keď do auta svieti ostré slnko. Oceňujeme, že najdôležitejšie údaje o teplote motora a množstve paliva sa dostali priamo pred oči vodiča - do stredu hore. Grafika rýchlomera a otáčkomera je jednoduchá a má dobre viditeľné číslice.
Výhľad vodiča je smerom dopredu, dozadu a do strán v poriadku. Pri uhlopriečnych výhľadoch smerom dopredu prekážajú hrubé predné stĺpiky. Kontrolu za vozidlom uľahčujú nielen parkovacie senzory, ale aj veľké spätné zrkadlá.
V prevádzke
Silnejší naftový štvorvalec, ktorý je v ponuke s výkonom 120 kW (163 k) je podľa nás k tomuto MPV dobrá voľba. Motor je ukážkovo odhlučnený, a tak sa musíme priznať, že sme spočiatku rozmýšľali, či nám importér neponúkol na test benzínovú verziu. Krútiaci moment 360 Nm je slušná hodnota, a tak je pocit ťahu naozaj citeľný. Šesť stupňová manuálna prevodovka predstavuje so svojimi dráhami a presnosťou slušný priemer. To, čo nás však prekvapilo pri jazde mimo mesta bol výrazná strata krivky výkonu pri zaraďovaní rýchlostných stupňov smerom nahor vo vyšších rýchlostiach. „Turbodiera“ pri preraďovaní bola výrazná najmä v prípadoch, keď sme potrebovali v kritických situáciách veľmi dynamicky zrýchľovať. Tento efekt prisudzujeme prílišnej snahe elektroniky o dodržanie emisného limitu za každú cenu. Zaznamenali sme, že tento efekt sa začína nepríjemne prejavovať aj u iných značiek.
Komfort jazdy s Orlandom je prekvapujúci. Podvozok pri jazde cez priečne nerovnosti slušne tlmí rázy náprav, ktoré majú namontované 17-palcové kolesá. Auto sa aj napriek svojim väčším rozmerom a výške v zákrutách neočakávane nenakláňa a aj pri plnom obsadení sa v nich správa neutrálne. Reakcie riadenia s elektrickým posilňovačom na pokyny vodiča sú slušné aj keď priestor na zlepšenie by sa určite ešte našiel...
Spotreba?
Je to zvláštne, no výrobcom udávané spotreby sa nám podarí dosiahnuť iba výnimočne. Vždy sa dostávame k vyšším hodnotám. V prípade Orlanda sme sa mimo mesta nedokázali dostať (pri normálnom jazdení a dodržiavaní všetkých rýchlostných limitov) na hodnotu 4,9 l/100 km. Jazdili sme za 5,5 l/100 km.
V meste sme prekvapujúco nedokázali jazdiť za – výrobcom deklarovaných – 7,9 l/100 km. Tam sa nám darilo byť lepšími. Dosiahli sme spotrebu 7,5 – 7,8 l/100 km.
Pri jazde po diaľnici sme so zaradeným 6. stupňom a pri rýchlosti 130 km/h jazdili dlhodobo za 6,8 - 7,2 l/100 km.
Nebudeme vás unavovať tabuľkami a údajmi o otáčkach a spotrebe pri všetkých možných spôsoboch jazdy, ktoré sme vyskúšali. Preto už iba jeden praktický údaj: pri zmiešanej premávke – teda pri častejšom používaní auta v meste (cca 180 km), párkrát na diaľnici (cca 600 km) a iba občas (cca 220 km) na „okreskách“ sme pri bežnej predpisovej jazde skončili po týždňovom teste a najazdení zhruba 1000 km s priemernou spotrebou 7,5 l/100 km. To podľa nás nie je vôbec zlý údaj...
Môže byť dobrou voľbou
Chevrolet Orlando nás pozitívne prekvapil svojím jazdným komfortom. Toto auto je podľa nás ideálnou voľbou pre rodinu, ktorá nie je ochotná dať za auto zbytočne veľa peňazí, no chce ho mať s čo najväčším vybavením. S dieselovou pohonnou jednotkou a s 5-ročnou zárukou reprezentuje prevádzkovo nenáročnú alternatívu rodinného MPV.
Sedemmiestna verzia ponúka viacero kombinácií, z ktorých nám však ako tá najlepšia vychádza tá, pri ktorej sa rozhodnete pre používanie iba piatich sedadiel... Dve zadné sedadlá môžete použiť maximálne pre dvoch kamarátov svojich troch ratolestí, ktorých bez batožiny zoberiete na kratší výlet. Najdôležitejšie a aj najsympatickejšie u Orlanda je, že dvojica sedadiel navyše sa v cene vôbec neprejavuje, a tak ju môžete chápať ako príjemný bonus, ktorý máte naporúdzi, ak ho budete potrebovať...
PLUSY
+ spotreba
+ podvozok
+ vnútorný priestor pre 5 pasažierov
+ exteriér
MÍNUSY
- priestor v 3. rade
- „absencia“ kufra pri 7. Pasažieroch
- menšia svetlá výška podvozka
Technické údaje:
Motor
naftový R4 Common Rail
Zdvihový objem (cm3)
1998
Výkon (kW/k/ot/min)
120/163/3800
Krútiaci moment (Nm/ot/min)
360/2 000
Pohon
predná náprava
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
10,0
Maximálna rýchlosť (km/h)
195
Spotreba (mesto/mimo/kombinácia l/100 km)
7,9/4,9/6,0
Dĺžka x šírka x výška (cm)
465,2 x 183,6 x 163,3
Rázvor (cm)
276
Objem batožinového priestoru (l)
101/466/1 594
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1 730
Celková hmotnosť (kg)
2 287
Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové
Emisie CO2 (g/km)
159
Cena vozidla od (€)
15 200
Cena testovaného vozidla (€)
19 600
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |