Značka Land Rover je vo svete terénnych vozidiel pojmom. Medzi špičku patrí model Defender, ktorý je na jazdu v ťažkých podmienkach špecialistom.
História modelu je už takmer šesťdesiatročná, za ten čas dokázal svoje ambície na rôznych vyslaneckých pútiach. Do rúk sa nám dostala najnovšia krátka verzia 90 SW. Defender si svoj štýl uchováva už dlhé roky, kde-tu pribudne nejaká zmena. Ide teda o typicky hranatú karosériu s množstvom nitov, dostatočnou výškou nad zemou, koncové svetlá neopustili bublinkový tvar, ktorý vozidlo pasuje do minulého storočia. Na bokoch nechýbajú pevné stúpačky, dozadu sa dostanete za podpory výklopnej podpornej stúpačky. V prípade Defendera ide o konzervativizmus, no na druhej strane stojí bezproblémové pokorovanie náročného terénu.
Hostiteľský priestor
Ak sa pozrieme porovnávacím okom do interiéru, tu sa oproti predchodcovi dačo zmenilo. Z čelného skla zmizli vetracie klapky, funkčnejšie je kúrenie a na objednávku je k dispozícii klimatizácia. Veľký volant je posunutý výrazne doľava, kokpit je pre vyššieho a ramenatejšieho vodiča stiesnený. Sedadlá majú kratšie sedáky. Elektricky sa spúšťajú okná, vonkajšie spätné zrkadlá putujú do správnej polohy po manuálnom nastavení. Kľúčik sa zasúva do ťažšie prístupnej spínacej skrinky umiestnenej na ľavej strane pod volantom. Svoj účel naplní rozmiestnenie ďalších ovládacích prvkov, vozidlo má svoje osobité určenie. Interiér je priechodný, zadné sedadlá možno prakticky vyklopiť a získať dačo priestoru na prevoz potrebných predmetov. Defender teda nemá lavice umiestnené proti sebe, zadné sedadlá sú polohované o dačo vyššie.
Zdroj hybnosti
Pod kapotou aktuálneho Defendera dostal priestor menší počet valcov. Namiesto naftového päťvalca tu teraz pracuje 2,4-litrový štvorvalec. Spriahnutý je s novým šesťstupňovým manuálom s dobrým odstupňovaním. Dráhy radiacej páky sú slušne krátke, na spojku si treba trochu pevnejšie „vyšliapnuť“. Krátky rázvor výraznejšie trasie vašou dušou na vlnovkách, veď pod sebou máte pevný rám s tuhými nápravami a veľkým obutím. Technika riadenia púšťa Defender do väčšieho priemeru otáčania. Na sedadle vodiča ste nad vecou, dobrý je aj výhľad vo všakovakých uhloch dozadu. Miernu dávku predklonu si vyžaduje pohľad bokom, tesne za chrbtom vodiča je širší stĺpik. Stály pohon všetkých kolies s dvojstupňovou redukčnou prevodovkou a uzávierka medzinápravového diferenciálu sú výborným odporúčaním do ťažkého terénu. Elektronická trakčná kontrola aktivuje brzdu, ak sa niektoré koleso začne otáčať oveľa rýchlejšie ako iné. Okrem týchto technologických génov má Defeder výbornú brodivosť (500 mm), uhly nájazdu 49 stupňov vpredu a 47 stupňov vzadu, svetlú výšku bez zaťaženia 314 mm. Technické kompetencie, ktoré sú najlepším dôkazom schopností tohto klasika. Preukazuje, že je typickým terénnym borcom. Defender si za svoje služby vypýtal počas testu priemerne 10,5 litra nafty na 100 kilometrov.
Jozef Beníček
Technické údaje
Land Rover Defender 90 SW 2.4
Motor naftový 4-valec
Zdvihový objem (cm3) 2402
Max. výkon (kW/k) pri (ot/min) 90/122/3500
Max. krút. moment (Nm) pri (ot/min) 360/2000
Maximálna rýchlosť (km/h) 132
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) -
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 10,0
Dĺžka ložnej plochy 1144 mm
Objem nádrže (l) 60
Pohotovostná/užitočná hmotnosť (kg) 1895/585
Rozmery (mm) 3883/1790/1963
Rázvor (mm) 2360
Prevodovka 6-stupňová manuálna
Cena 1 054 000 Sk
Plusy:
• motor s dobrým ťahom
• jazdné vlastnosti v teréne
• veľká svetlá výška
• veľké uhly nájazdu
• krátke dráhy radenia
• dobré odstupňovanie prevodovky
Mínusy:
• tesný kokpit vodiča
• prístup ku spínacej skrinke
• výhľad cez široký stredný stĺpik