Dnes je štvrtok, 21 november 2024
|
Na krátky čas sme si mohli vyskúšať nové BMW s označením X1 teda to, ktoré jeho tvorcovia definujú ako iba „mestský teréniak“. Veľmi nás po niekoľkých kilometroch zaujalo, a určite nielen svojou zvláštne hnedou metalízou...
Exteriér
Ak toto auto tvorcovia nazývajú kompaktným, tak neklamú. Vďaka sebavedomej maske so šiestimi svetidlami a rovnako neskromne zvládnutému profilu i zadnej časti je to už na prvý pohľad slušný „bavorák“. Hoci má označenie ako najmenšia „jednotka“ je dlhý skoro ako X3-ka (do jej dĺžky mu chýba necelých desať centimetrov).
Interiér
Keď sme si sadali, ocenili sme výhodu vyššie umiestnených (rozmerných a dobre tvarovaných) príplatkových sedadiel. Ihneď sme pochopili, čomu konštruktéri hovoria – polovysoká pozícia sedenia. Výhľad vodiča je veľmi dobrý, predné stĺpiky vo výhľade výraznejšie neprekážajú. Zaujalo nás sofistikované využitie vnútorných materiálov. Na miestach s najväčším namáhaním (hrany palubnej dosky, madlá dverí, dvierka odkladacích priestorov) využili konštruktéri tvrdý plast. Všade, kde sa dostanú telá posádky do kontaktu s kokpitom však sú už plasty zmäkčené. Multifukčný volant je vkusne ozdobený plastovou imitáciou hliníka, prístrojová doska v skúšanom aute mala aj príplatkový drevený obklad.
Hoci je auto vo vnútri príjemne priestranné (priestor je tiež takmer identický s „trojkovým“ radom) vodiča i spolujazdca vpredu trocha obmedzuje zbytočne do priestoru vystrčené mohutné madlo dverí. Tento detail si najmarkantnejšie uvedomí práve vodič, keď je model vybavený automatickou prevodovkou. Ľavé koleno odpočívajúcej nohy sa s ním dostáva do kontaktu až nepríjemne často a to podľa nás zbytočne znižuje komfort cestovania.
Zadný rad sedadiel je pohodlný a priestranný. Cestujúci majú dostatok priestoru nad hlavami a a j v oblasti ramien. Sklápateľné operadlá zadného radu sú delené v pomere 40:20:40, čo poskytuje zaujímavú variabilitu pri prevoze nadrozmernejších predmetov.
„Naklonený“ štartér
Na BMW je príjemné, že hoci na niekoho môžu jeho modely pôsobiť stroho, je v nich všetko tam kde má byť. Volant X1 má premyslene zvolený priemer, dobre sú umiestnené i všetky ovládacie prvky. Z tých najviac fascinuje presne pracujúci „joystickový“ ovládač multimédií iDrive. Pred volantom sú v kaplnke umiestnené – naľavo rýchlomer s ukazovateľom stavu paliva v nádrži, v strede palubný počítač a napravo otáčkomer s ukazovateľom okamžitej spotreby. V strede palubnej dosky je veľký a prehľadný displej so slušnou uhlopriečkou (23 cm), ktorý sprostredkúva informácie navigácie, rádia i telefónu, pod ním sú vstupy AUX IN a pre pamäťovú kartu.
Všetko je ergonomicky dobre umiestnené – až na jednu z najdôležitejších častí... Auto sa musí vzkriesiť stlačením štartovacieho tlačidla (hoci aj tak sme museli kľúč zasunúť do šachty, ktorá je pod ním). Štartovacie tlačidlo je podľa nás umiestnené dosť nešikovne. Rukou sa musíte najskôr dostať pod páčku stieračov a až potom môžte stlačiť tlačidlo, ktoré je zvláštne naklonené smerom doľava. Prirodzenejšie by bolo, podľa nás, kolmo na vodiča. No, ale aby sme boli objektívni, tým, že sa tlačidlo tlačí iba pred a po jazde, tak sa to dá celkom vydržať...
Jazdenie v nepohode...
Do rúk sa nám auto dostalo počas hustého sneženia. Tešili sme sa, veď kedy môže byť lepšia príležitosť na vyskúšanie systému Xdrive a jeho súčinnosti s ďalším novým modelom? Úplne nové sedemnásťpalcové zimné pneumatiky nám dodávali sebavedomie, a tak sme stisli to šikmé štartovacie tlačidlo...
Dvojlitrový diesel, hoci bol studený, pracoval mimoriadne ticho. Chvíľu sme takmer zapochybovali, že sedíme v naftovej verzii. Po zahriatí sme mu skúšali stúpať „na krk“ a vtedy sa začal prejavovať hlasnejšie, no prestup jeho decibelov do interiéru nebol nepríjemný, skôr sme to považovali za príjemne športový zvuk. S motorom si veľmi dobre rozumie šesťstupňová automatická prevodovka. Radí tak, ako keby intuitívne dokázala vytušiť vodičove nálady a chute. A keď mu náhodou jej intuitívnosť nevyhovuje, tak môže využiť na manuálne radenie
„krídelká“ priamo na volante.
Snehová nádielka systém xDrive nepokorila. Auto sa správalo aj na neujazdenom snehu veľmi suverénne. Kvôli fotografovaniu sme sa dokonca odvážili na lúku, kde pod čerstvo napadaným snehom bola vysoká a klzká nepokosená tráva. Žiaden problém. Z lúky sme odišli bez citeľných prekĺznutí aj napriek tomu, že podľa skromných tvorcov je to „iba“ Urban
Crossover...
Na pevnej a zasneženej ceste sa auto správalo neutrálne. Iba po veľmi prudkom pridaní plynu sa na neujazdenom snehu dostávalo do očakávaného nedotáčavého šmyku. Ani v ostrejších zákrutách sa nám nepodarilo dostať karosériu do citeľnejšieho náklonu. Nadchlo nás riadenie. Pri pomalšej jazde sa nám zo začiatku zdalo mierne preposilňované, no pri vyšších rýchlostiach začalo byť chirurgicky presné, s výbornou odozvou.
Zasnežený povrch uzavretého vyasfaltovaného parkoviska sme využili na vyskúšanie DTC. Po stlačení tlačidla sme si užívali to, čo konštruktéri budúcim majiteľom sľubujú – jazdu s miernym kontrolovaným preklzom a s možnosťou driftovania. A zistili sme, že výkon dvojlitrového motora je aj na takéto „parádičky“ dostatočný. Auto je aj pri takomto spôsobe jazdy dobre ovládateľné, pri extrémnom driftovaní na klzkom povrchu sa však prejavuje jeho hmotnosť, a tak si vodič musí strážiť každý roh karosérie...
Zhrnutie
BMW X1 je sebavedomým hráčom na pieskovisku tohto segmentu. Rozmerovo menšia „štvorkolka“ má slušný priestor pre posádku a navyše aj dostatok variability pri prevoze väčších predmetov. Dvojlitrový 204-koňový dieselový agregát je úspornou, no veľmi výkonnou voľbou (o spotrebe zámerne nepíšeme, pretože na vyskúšanie sme dostali ešte „surový“ motor, ktorý mal najazdených necelých 5 tisíc kilometrov, no napriek tomu nebola nijako dramatická). Určite nebudeme ďaleko od pravdy, keď tomuto autu predpovieme aj v tejto zložitej krízovej dobe mimoriadnu úspešnosť...
PLUSY
+ podvozok xDrive
+ motor
+ interiér a sedadlá
+ variabilita a kvalita interiéru
MÍNUSY
- madlá dverí
- športové sedadlá za príplatok
Technické parametre
Motor
4-valec 16v
Zdvihový objem cm3
1995
Max. výkon kW/k/ot. min
150/204/4400
Max. krútiaci moment Nm/ot. min
400/2000 – 2250
Maximálna rýchlosť km/h
205
Zrýchlenie 0-100 km/h s
7,3
Spotreba mesto/mimo/kombinácia l/100 km
7,8/5,5/6.3
Objem nádrže l
61
Rozmery d/š/v mm
4454/1798/2006
Pohotovostná hmotnosť kg
1670
Maximálna povolená hmotnosť kg
2 160
Cena od
36 050,- EUR (1.086.042,30 Sk)
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |