Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v utorok o 17:30 na STV2, v stredu o 5:30 na STV1 a v sobotu o 10:50 na STV2
Hyundai SANTA FE
 
 
Aktuálna súťažná otázka

Pochádza značka SsangYong z Južnej Kórey?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 
Zobraziť iba značku:

BMW 5 GT 530d - Prvé na Slovensku

30.10.2009

 

Je ťažké ho zaradiť už iba kvôli tomu, že jeho dĺžka 5 metrov je skoro rovnaká ako u sedmičkového radu, rovnako aj váha cez dve tony nie je príliš rozdielna. Výška 1,56 metra je bližšie k päťkovému radu, ako k impozantnej šestke. Predok s dvoma výraznými ľadvinami má blízko k päťke aj k sedmičke, zadná časť zasa pripomína šestku...

 

„Nabúchaný“ interiér

Otvorenie dverí ihneď prezradí, že okná nemajú horné rámy, a aj keď ich iba privriete, elektronika sa postará o to, že ich decentne zatvorí sama. Teda žiadne ranné rušivé búchanie susedom nehrozí. Posed je skutočne luxusný. Perforovaná koža prepúšťa nielen teplo pri vyhrievaní ale aj chladný vzduch pri chladení sedadiel. Rozmerovo sú etalónom komfortu, ktorý si vodič i všetci ostatní môžu doladiť pneumatickým dofúknutím požadovaných partií, ani vzadu, na dvoch samostatných sedadlách, nechýba elektrické ovládanie ich polôh, a to nebýva štandardom. Priestor v oblasti kolien, ramien i hláv je veľkorysý. V zadnom rade zmizlo (pre túto triedu vozidla naozaj zbytočné) stredné sedadlo a nahradila ho pohodlná lakťová opierka s odkladacími priestormi. Cestujúci vzadu môžu počas cesty sledovať televízne vysielanie, alebo si prehrávať DVD. Na ovládanie multimedálnej zábavy majú k dispozícii diaľkový ovládač, a tak vodiča vpredu nemusia zbytočne rozptylovať.

Materiály použité v interiéri sú mimoriadne kvalitné, k luxusnému dojmu prispieva i dômyselne vyriešené náladové nočné osvetlenie kabíny, kedy decentná svietiaca linka zvýrazňuje celý vnútorný obvod podsvietením v oblasti kľučiek a opierok na predlaktia. K luxusnému cestovaniu vzadu slúžia i roletky, ktoré sú elektricky ovládané nielen na zadnom, ale aj na bočných oknách. Výrobca vo svojich materiáloch predstavuje interiér ako pohodlný salónik a mi s ním po testovacích jazdách môžeme radi súhlasiť.

Flexibilný „kufor“

Keď je reč o „Grand Turismo“, tak k tomu treba aj veľký kufor. A ten GT má a navyše ešte aj „flexibilný“. Zadná dvojica sedadiel sa dá horizontálne posúvať, a tak jeho základný objem ohraničujú dve číslice: 440 a 590 litrov. Po pohodlnom sklopení zadného radu vzniká rovná plocha a objem dosiahne prakticky využiteľných 1700 litrov.

Páčilo sa nám dvojstupňové otváranie batožinového priestoru: v prípade, že chcete uložiť iba drobné veci môžete otvoriť len veko (ako na sedane), v tomto prípade je výhodná pevná deliaca priečka za zadnými sedadlami. Tá totiž zabráni batožine nielen v tom, aby pri prudkom brzdení narážala priamo do zadných operadiel ale v zime aj tomu, aby studený vzduch neprúdil na zátylky pasažierov. Ak chcete do auta naložiť čosi veľké tak stlačením tlačidiel sklopíte sedadlá i pevnú priečku a otvoríte celé piate dvere. Samozrejme, aj pohodlné otváranie i zatváranie týchto dverí zabezpečuje elektromotor, a tak si manžety na bielej košeli určite neušpiníte...

Komfort, alebo sport+?

Do GT sa dodáva viacero motorizácií. V ponuke je osemvalec s objemom 4 395 cm3, s výkonom 300 kW (407 k) a s maximálnym krútiacim momentom 600 Nm. Ďalším benzínovým agregátom je šesťvalec s objemom 2 979 cm3, s výkonom 225 kW (306 k) a s maximálnym krútiacim momentom 400 kW. Osemvalec zrýchli z 0 na 100 km za 5,5 sekundy, šesťvalec to stihne za 6,3 sekundy.

Predpokladáme však, že najzaujímavejšou verziou pre slovenský trh bude naftový šesťvalec. Ten pri objeme 2 993 cm3 dosahuje výkon 180 kW (245 k) a maximálny krútiaci moment reprezentuje 540 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km je ešte stále pod hranicou siedmich sekúnd a výrobca u neho sľubuje kombinovanú spotrebu 6,5 litra. A preto sme boli nesmierne radi, že sme pre www.stellacentrum.sk ako prví na Slovensku na test získali práve tento rýchly a vraj aj na spotrebu skromný motor...

Bezkľúčovo sme stlačili štartovacie tlačidlo a rozhodli sme sa, že odhalíme, čím vlastne toto GT na ceste chce byť . Turistom, alebo športovcom? Výborne utlmený zvuk dieselového agregátu svojím pokojným chodom akoby nesľuboval žiadne pretekárske výstrelky. Disciplinovane sme počkali, kým sa pomalou jazdou zohrial na prevádzkovú teplotu a potom sme razantne šliapli „na plyn“...

Po prvom pohnutí sme získali pocit, že osemstupňovej (!) automatickej prevodovke to v nízkom spektre otáčok naftový agregát akosi kazí. No to trvalo iba po hranicu 1700 obrátok, potom sa už symbióza motora a prevodovky predstavila ako do detailu vyladená. Auto za touto hranicou otáčok začína dravo „ísť za plynom“. Radenie je rýchle, plynulé bez najmenšieho náznaku trhnutia a straty ťahu. Radiaca páka je kúskom, ktorý momentálne ešte stále ťažko hľadá konkurenciu u iných značiek. Veľmi praktické je (u BMW už dlhšie používané) riešenie zaradenia parkovacieho módu – jednoduchým stisnutím tlačidla. Odpadá prácne preskakovanie jednotlivých zubov v labyrinte prevodov na stredovom tuneli.

GT ponúka viacero módov jazdy. Základom je komfort, nasleduje normal, sport a ak by to ešte nestačilo, tak je k dispozícii aj sport+... Princíp fungovania je, že čím športovejšie chcete jazdiť tým tvrdší je podvozok, rýchlejšia práca prevodovky a mení sa aj dynamická kontrola stability. Pri našej jazde sme sa najviac venovali režimom komfort a sport+.

V komfortnom režime sa podvozok veľmi dobre vyrovnáva s pozdĺžnymi a priečnymi nerovnosťami, snaží sa ich filtrovať čo najlepšie. BMW vždy robilo autá, ktoré boli o čosi tvrdšie ako konkurencia, a tak príliš hojdavú jazdu ani v tomto neočakávajte. Jazda je síce mimoriadne komfortná, ale naša posádka stále cíti, že sedí vo veľmi pevnom aute, a tak nejaké občasné „hrknutia“ predsa len zaregistrujeme, no znášame ich bez reptania. Predsa len nízkoprofilové 20-palcové pneumatiky sú skonštruované na lepšie cesty ako slovenské...

Spočiatku sa nám zdá, že Sport+ je iba dobrým marketingovým ťahom. Veď režim sport je už bežný aj u neprémiových značiek, a tak treba pridať... To plus však naozaj funguje. Oproti „bežnému“ režimu sport je citeľne strmšia práca plynového pedála, začíname si uvedomovať i úplnú absenciu náklonov karosérie vo veľmi ostrých zákrutách a odlišnú prácu automatickej prevodovky. Samozrejme, že sme využili i možnosť manuálnej zmeny režimu DSC, ktorý nás síce do úplného driftovania v zákrutách nepustil, no predsa len nás pustil na začiatok pretáčavého šmyku ale aj tak nás vždy predbehol pred tým ako sme ho chceli sami dostať pod kontrolu...

Pri športovej jazde sme ihneď hľadali krídelká na manuálne preraďovanie pod volantom. Nenašli sme ich! No už po niekoľkých desiatkach kilometrov sme zistili, že ich vlastne ani nepotrebujeme. Hoci páka umožňuje aj manuálne radenie vodič bude pri akcelerácii iba pocitovo rýchlejší ako automat, ktorý nakoniec aj tak rozhodne sám. A tak sme manuál využívali iba na podraďovanie pri tiahlych zjazdoch, aby sme brzdám pomohli aj výraznejším motorovým brzdením.

Jazda ho odhalila

BMW 5 Gran Turismo je autom, ktoré má v sebe popri už klasicky vyváženej šesťvalcovej koncepcii mnoho moderného. Nočné videnie (vďaka, ktorému zavčasu zbadáte neosvetleného cyklistu, chodca a dokonca aj zviera), kontrolu nechceného prejazdu jazdného pruhu, adaptívny tempomat, adaptívne svetlomety, adaptívny podvozok... Všetky tieto prvky robia z auta dopravný prostriedok, ktorý je už na hranici ideálu. My sme sa rozhodli počas niekoľkých stovák kilometrov odhaliť komu by toto auto mohlo vyhovovať. A dospeli sme k záveru: v prvom rade tým, ktorí sú radi vození ako pasažieri na zadných sedadlách. Avšak nebudú sklamaní ani tí, ktorí radi komfortne šoférujú. Auto jazdí takmer samé, a ani na dlhých cestách neunavuje. Nakoniec veď hlavne na to, ho jeho konštruktéri dômyselne vybavili všetkými technológiami, ktoré sú momentálne k dispozícii ...

Nemôžeme ho však odporučiť tým, ktorí o ňom uvažujú ako o výlučne športovom aute. Hoci jazdu v športovom režime jeho elektronika umožňuje, predsa len mu viac svedčí komfortný režim. Ten je totiž oveľa väčším zážitkom ako adrenalínové čakanie na to, kedy v „prestrelenej“ zákrute zvíťazia(ako vždy) zákony fyziky nad všetkou tou elektronikou, ktorá by chcela mať pod kontrolou aj tú vyše dvojtonovú nádielku komfortu. A na úplný koniec: pri športových výkonoch budete môcť o (v príručkách deklarovanej) kombinovanej spotrebe 6,5 litra iba snívať. My sme boli rýchli, a spotrebovali sme viac. No vzhľadom na to, že sme jazdili ako prví a na ešte takmer stále surovom aute, tak náš nameraný údaj zverejňovať nebudeme, no v rámci fair-play priznáme, že sme pri kombinácii neprekročili desať litrov ...

Technické parametre

Motor valce/ventily
6/4

Objem motora cm3
2 993

Max. výkon kW/k/ot. min
180/245/4 000

Max. krútiaci moment Nm/ot. min
540/1 750 – 3 000

Výkon k váhe kg/hp
8,3

Max. rýchlosť km/h
240

Zrýchlenie 0 – 100 km/h s
6,9

Spotreba mesto/mimo/kombinácia l/100 km
8,1/5,6/6,5

Objem nádrže l
70

Pohotovostná hmotnosť kg
2 035

Max. povolená hmotnosť/užitočná kg
2 590/630

Rozmery d/š/v mm
4998/2132/1559

Cena vozidla od EUR
55 500.-

 
© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén