Dnes je štvrtok, 21 november 2024
|
Tá farba je neprehliadnuteľná a určite nie nevkusná. Je absolútne sebavedomá a provokujúca. Namiešaná veľmi správne. K divej čriede 272 koní pod kapotou taká patrí. A že je príliš krikľavá? Nevadí, veď po celý čas testovania sme sa nemali prečo hanbiť...
TT sa zmenilo. K lepšiemu...
Najviac nás pri jeho preberaní upútal nízky profil pneumatík na 19-palcových kolesách. Na slovenské cestné diery odvážne nízky 35-kový profil vyzeral efektne a už vopred sľuboval pevný prejazd každou z kľukatých serpentín, na ktoré sme sa rozhodli vyraziť. Ďalšie veci, ktoré nás na prvý pohľad upútali boli: elipsovité svetlá s denným LED osvetlením, nový predný nárazník, s efektným veľkým krytom chladiča, zadný nárazník „podčiarknutý“ štvoricou výfukových koncoviek. Chromované kryty zrkadiel a provokujúci nápis TTS. Až po chvíli sme zbadali decentne ukrytý zadný spojler, ktorý sa dá vztýčiť manuálne, no dokáže to aj sám – automaticky pri rýchlosti nad 120 km/hod. Iba to „quattro“ sme na karosérii hľadali márne. Neskôr sme ho však našli – nezvyklo - vo vnútri, napísané menším písmom na priehradke pred spolujazdcom. Už o pár riadkov ďalej vám prezradíme prečo asi nie je vonku tak, ako to bolo u jeho predchodcu...
Komfortný interiér
Vo vnútri nás privítala veľmi efektná kombinácia oranžovej a čiernej. Multifunkčný volant s odrezanou spodnou časťou umožňuje bezproblémové nasadanie i dlhonohým vodičom. Navyše, tento tvar každému pripomenie kam má natočené kolesá. To sa pri super rýchlom aute v prudkých zákrutách určite zíde.
Výborne tvarované predné sedadlá, dobre umiestnená radiaca páka. Všetko po ruke. Špičkové audio určené nielen pre prehrávanie DVD, ale aj na prehrávanie MP3 súborov, ktoré si prinesiete hneď na dvoch pamäťových kartách. Sedenie vzadu? Pekné, no určite nie pre dospelých. Slušný kufor sa ešte zlepší po sklopení zadných operadiel.
Ako silný môže byť „dvojliter“?
V TTS je úplne nový motor s výkonom 272 koní a s krútiacim momentom 350 Nm. Patrí do vydarenej rodiny, ktorú koncern označuje ako TFSI. Viacerých z laických obdivovateľov tohto auta šokovali jeho iba štyri valce a objem 1 984 ccm. Taký s týmto výkonom u drvivej väčšiny bežných áut ani zďaleka nedisponuje. U Audi ho však dokáže ponúknuť hravo v rozmedzí medzí 2500 – 5000 obrátkami.
Po naštartovaní sme zistili, že nielen šesťvalce majú pekný zvuk. V Ingolstadte sa vyhrali. Auto dokáže na voľnobeh pekne bublať a pri vysokých obrátkach sebavedomo, no primerane, hučať. A to sa nám páčilo. TFSI pracuje obdivuhodne. Pri nižších obrátkach, do 2 500, sa zdá akoby ospalé. Ale to je dobré, pretože neskúsených hneď nevystraší. Po 2500 obrátkach sa začína to, čomu sa hovorí „tétées jazda“.
„Tétées jazda“
Auto nemá klasický permanentný pohon všetkých štyroch kolies na aký sme si u quattra zvykli. V tomto type sa o to, aby TTS malo vynikajúce jazdné vlastnosti štvorkolky stará rýchly systém medzinápravovej spojky Haldex. Prioritne je výkon motora distribuovaný na prednú nápravu, v prípade zmeny adhézie však pridáva výkon i na zadnú. A tak sa nám s autom nestalo, že by nám pri razantných pozdĺžnych rozjazdoch predné kolesá prekĺzli. Znížená podvozková platforma si , aj vďaka elektromagneticky ovládaným tlmičom , poradí s aerodynamicky ideálne tvarovanou karosériou v každej zo zákrut tak, že sme nikdy nepocítili väčší náklon. Jazda vo voliteľnom režime šport, mení síce iba charakteristiku tlmenia, no na mestskú premávku je vyslovene nevhodná, pretože pri nekvalitnom povrchu našich vozoviek, sme sa ako vodiči sprchovaní adrenalínom a obdivom okoloidúcich síce nesmierne tešili z toho, ako nám to pri myšičkách sedí, no spolujazdcom nepríjemne klepotali čeluste...
Tento režim si treba nechať na špeciálne okruhy a na nemecké diaľnice (aj to iba na tie „západonemecké“).
Kvôli mimoriadnemu výkonu treba byť pri snahe o športovú jazdu predsa len o čosi opatrnejší. Hoci je podvozok vyladený k dokonalosti, predsa len sa nám príliš nezdala komunikácia volantu s riadenou nápravou. Pri prudkom nájazde do pravouhlých zákrut vo vysokej rýchlosti sa auto začne spočiatku správať ako nedotáčavé. Pre neskúsenejších vodičov môže byť tých niekoľko tisícin sekundy pri čakaní na to, kým sa „quattro“ chytí ideálnej stopy nekonečným a práve počas neho môžu urobiť chybu. Treba s týmto efektom rátať. TTS nie je hračkou, je to naozaj silné športové auto, ktoré si vyžaduje slušnú dávku vodičských skúseností. A keď sa to niekto dobre naučí, tak si to pravidelné zrýchľovanie z 0 na 100 km/hod za 5,4 sekundy bude naozaj užívať.
Šesťstupňová mechanická prevodovka má príjemne presné dráhy, pre nás by mohli byť však o kúsoček kratšie. Brzdy sú výborné, nedokázali sme ich unaviť. Spotreba sa dá výrazne ovplyvniť spôsobom jazdy. Pri predpisovej a komornej jazde sme išli „za desinku“. Pri búrlivej exhibícii, akú si TTS priam vyžaduje, sme odpísali z nádrže cez 15 litrov po každej stovke kilometrov. Ale verte nám: neľutovali sme žiaden minutý deciliter navyše. Tie obdivné pohľady ostatných vodičov nám totiž za to stáli...
Technické parametre
Motor
Benzínový prepĺňaný 4-valec, uložený naprieč
Zdvihový objem cm3
1984
Výkon kW/k/ot. min
200/272/6000
Max. krútiaci moment Nm/ot. min
350/2500-5000
Zrýchlenie 0-100 km/h s
5,4
Prevodovka
6-stupňová, mechanická
Spotreba mesto/mimo/kombinácia l/100 km
10,9/6,3/8,0
Spotreba v teste kombinácia
10,8
Pohon kolies
quattro haldex
Pohotovostná hmotnosť kg
1395
Užitočná hmotnosť kg
400
Objem batožinového priestoru l
290
Objem palivovej nádrže l
60
Cena vozidla v Sk od
1 451 470,70 (48 180.- EUR)
Zdroj: Stella Centrum
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |