Dnes je štvrtok, 21 november 2024
|
Na trh prichádza ako priama konkurencia BMW X1 a jeho tvorcovia sebavedomo vyhlasujú, že práve pre tento konkurenčný model je veľmi vážnym súperom. Na prvý pohľad je zmenšenou verziou Q5, ktorá športovejšie tvarovanú zadnú časť. No už po dôkladnejšom prezretí, sme poľahky zistili, že tých rozdielov je predsa len oveľa viac...
Svetlá prezradia
Viacerí z našich redakčných kolegov, motoristických novinárov, sa prikláňa k názoru, že Q3 je vlastne zmenšeninou Q5. Samozrejme, najvýraznejšie spoločné črty nemožno utajiť (nakoniec aj u konkurenčného BMW X1 nájdeme línie prevzaté z modelu X3). No azda s nami budete súhlasiť, že kompaktnejšie Q3 pôsobí oproti Q5 oveľa viac ako športovo nadaný crossover. To čo si však každý – aj vďaka povinnému dennému svieteniu – všimne, sú nezameniteľné linky trubicových diód v predných a v zadných svietidlách. Ich optický výraz (evokuje písmeno C) pôsobí skromnejšie, no podľa nás „umeleckejšie“ ako u väčšieho modelu.
Audi Q3 má dĺžku 4385 mm, šírku 1831 a výšku 1590 mm. Je teda o 24,4 cm kratšie, o 4,9 cm užšie a o 6,3 cm nižšie ako Q5. Na verejnosť prenikli správy, že táto novinka je postavená na podvozku modelu Volkswagen Tiguan. Nie je to úplná pravda. V koncerne sa síce netaja tým, že určitá časť podvozkovej platformy je naozaj spoločná, ale treba prihliadať aj na logické argumenty: už iba kvôli pohonu quattro museli na podvozku mnohé riešenia zmeniť a viacerými úpravami ho vyladiť tak, aby vyhovoval jazdcom, ktorý od prémiovej značky so štyrmi kruhmi oprávnene očakávajú komfortnejšiu jazdu ako na „obyčajnom ľudovom“ aute...
Kvalita s prekvapeniami...
U Audi je zbytočné hodnotiť už notoricky výbornú kvalitu interiéru, ktorý by niekomu mohol pripadať dokonca až ako strohý. Pozitívom je, že za tou strohosťou sa skrýva hlavne to, že všetko potrebné, čo vodič a posádka potrebujú, majú v dosahu.
To, čo sme u prémiového auta neočakávali boli veľké odkladacie priestory vo dverách, do ktorých sa zmestí dokonca aj 1,5-litrová plastová fľaša. Páčili sa nám aj predné (príplatkové) športové sedadlá, ktoré sa prekvapujúco dajú znížiť až tak, že sme mali pocit, že sedíme v nižšom športovom aute . Na testovanie sme dostali model, ktorý mal látkové poťahy a tie, hoci trup držali spoľahlivo, poskytovali pocit príjemne mäkšieho sedenia. Vpredu sme mali dostatok priestoru, no na zadnom rade sme si pri pasažieroch s výškou nad 180 cm všimli menej priestoru pred ich kolenami.
Delené operadlá zadného radu sedadiel sa dajú sklopiť, a tak dávajú šancu na lepšie využitie priestoru na batožinu, ktorý má v základe objem 460 litrov. Po ich sklopení (škoda, že sa nepoložia do úplnej roviny) narastie na slušných 1365 litrov.
To, čo bolo pre nás nepochopiteľným detailom bol kryt nad batožinovým priestorom. Krycia doska sa nezdvihne do výšky spoločne s piatymi dverami, pretože s nimi prekvapujúco nie je spojená lankami. Ak sme chceli naložiť vyšší náklad, tak sme ju v interiéri nemali kam odložiť. A tak ju (rovnako ako my) dáte asi radšej do garáže. A tam ju určite (rovnako ako my) zabudnete a budete jazdiť bez nej až dovtedy kým niekoho neprichytíte (rovnako ako my) pri tom, ako vám zvedavo cez zadné okno prezerá čo cenné práve prevážate...
Skosená strecha už vopred prezrádza, že dozadu vyšší predmet nenaložíte, ale s tým sa u tohto typu vozidla ani nepočíta. Pozitívne je, že na rozdiel od konkurencie sa operadlo spolujazdca dá sklopiť, a tak v aute možno odviesť predmet s dĺžkou aj 240 cm...
Čo poteší a nepoteší?
Majiteľov predchádzajúcich modelov Audi poteší napríklad nový, veľmi dobre tvarovaný volant. Nás zaujalo aj množstvo ďalších technických hračiek, akými sú napríklad: automatické tlmenie diaľkových svetiel, možnosť radenia prevodových stupňov pod volantom, systém Audi side assist na kontrolu mŕtveho uhla v spätných zrkadielkach, dobre vyladený multimediálny systém (s naozaj výbornými reproduktormi), ale aj možnosť nastavenia intenzity náladového vnútorného osvetlenia...
Nepotešili nás: manuálne vyklápanie informačného displeja a to, že elektronická parkovacia brzda sa (po zaradení rýchlostného stupňa a šliapnutí na plynový pedál) automaticky nevypína. Pri pripájaní externého audio zariadenia nás nepotešila zásuvka, ktorá je ukrytá v strede priestoru pod prednou lakťovou opierkou. Kvôli kábliku sme si o ňu nemohli opierať lakeť pretože by sme ho mohli prerušiť. Keď sme dali prenosné zariadenie do nej, nielenže sme ho nemohli kedykoľvek obsluhovať, ale už sme ju nemohli využiť ani na ukrytie ďalších drobných predmetov...
To najdôležitejšie: jazda...
Quattro bolo vždy prísľubom spoľahlivej priľnavosti k ceste. A ani u Q3 to nie je inak. Podvozok, vpredu s hliníkovými ramenami a zavesením typu McPherson a so štvorprvkovými závesmi vzadu, si s karosériou crossoveru hravo poradí aj vo veľmi kritických situáciách. V zákrutách sme nezaznamenávali žiadne výraznejšie náklony karosérie, na suchom povrchu sa auto aj pri veľmi rýchlych prejazdoch zákrut správalo úplne neutrálne. Po mnohých rokoch, ktoré sme odjazdili na tomto type pohonu však vieme, že hranice fyzikálnych zákonov sa ani pri quattre skúšať nevypláca. Aj preto sme prekvapujúcu pretáčavosť, ktorá je pre túto koncepciu pohonu typická vyskúšali iba na uzavretom okruhu a vďaka vyššej hmotnosti auta sme mali „plné ruky volantu“... Majte preto na pamäti, ak to náhodou niekde „prestrelíte“ tak, vám ani quattro nepomôže a v lepšom prípade vás predbehne iba zadná náprava. Pred zákrutou do ktorej vchádzate pocitovo prirýchlo, pretože ste ju zbadali neskoro aj napriek tomu, že máte štvorkolku vždy intenzívne brzdite. Práve pre to má aj nové Q3 účinné a „nevädnúce“ brzdy...
Z pocitu komfortného presunu po rozbitých mestských uliciach mierne uberali veľké 18-palcové kolesá, ktoré si „nerozumeli“ s priečnymi nerovnosťami, a tak sa v kabíne občas ozval dunivý zvuk z odskakujúcich náprav. No napriek tomuto zvukovému prejavu podvozok neodskakoval ani v extrémne hrboľatých zákrutách. Riadenie s dobre nastaveným elektrickým posilňovačom môžeme označiť ako komunikatívne...
Dobrý motor , rýchly štart-stop a „múdra“ prevodovka
Pod kapotu testovaného vozidla sme dostali silnejší naftový motor s výkonom 130 kW/177 k. Agregát so systémom common-rail je vybavený elektromagnetickými vstrekovačmi, ktoré dávkujú palivo pod tlakom 1800 barov. Táto kombinácia už nepatrí k najnovším, no jej výhodou je, že je menej háklivá na nekvalitné palivo, ktoré vás môže prekvapiť na menej frekventovaných čerpacích staniciach. Motor poskytuje dostatočný výkon a pocitovo veľmi rýchlu akceleráciu, má však mierne dunivejší zvukový prejav, a tak sme ho v kabíne počuli. Vďaka kvalitným tlmiacim materiálom je však jeho prejav v interiéri znesiteľný.
Absolútne pozitívne hodnotenia v našom teste musíme pred záverom udeliť systému štart-stop a prevodovke.
Systém štart-stop sme si s naftovým motorom už vo viacerých konkurenčných modeloch vyskúšali. V tomto prípade však musíme oceniť to, že opätovné naštartovanie motora (po pustení brzdového pedála) je tak rýchle, že sme vôbec nemali pocit zbytočného zdržiavania. Motor sa rozbehol ešte predtým ako sme stihli presunúť chodidlo z brzdového pedála na plynový...
Automatická dvojspojková prevodovka S tronic, ktorá sa dodáva iba v kombinácii so stálym pohonom všetkých kolies, sa podľa nášho názoru zaraďuje k najlepším na súčasnom trhu. Výrobca v používateľskej brožúre uvádza: „Prevodovka S tronic má dve lamelové spojky, z ktorých každá radí rôzne prevodové stupne. Zmena prevodových stupňov trvá len niekoľko stotín sekundy a prebehne takmer bez prerušenia krútiaceho momentu. Proces je taký plynulý a komfortný, že ho vodič ani nepostrehne.“ A my musíme objektívne potvrdiť, že to nie sú iba marketingovo naformulované slová. Prevodovka, ktorá má 7-stupňov a dva režimy (drive a sport) radí naozaj intuitívne akoby predvídala nálady vodiča. V športovom režime drží vyššie otáčky a pri nájazdoch do zákrut včas podraďuje, v prípade komfortného režimu radí jemne a vždy v oblasti tých najideálnejších obrátok. Komunikuje aj s „pádlami“ pod volantom, ktoré v tomto prípade nie sú iba samoúčelnou kulisou, akú do áut (žiaľ) montujú niektorí výrobcovia aj luxusnejších modelov...
Dá sa aj šetriť...
Hoci ani menšie Audi Q3 nie je vozidlom s „ľudovou cenou“ môže zabodovať ekonomikou prevádzky. Vďaka zaujímavej kombinácii naftového motora s menším obsahom so 7-stupňovou špičkovou prevodovkou sa nám s autom darilo jazdiť po diaľnici pri „rekreačnej“ rýchlosti do 110 km/h so spotrebou 5,1 – 5,5 l/100 km. V mestskej premávke sa hodnota spotreby dlhodobo pohybovala v oblasti 7,5 - 7,7 l/100 km. V teréne sme auto neskúšali, pretože pohon štyroch kolies a svetlá výška podvozka (17 cm) sú v tomto prípade určené skôr pre bezproblémové prekonávanie zasnežených stúpaní a pre občasnú jazdu po nespevnenom a naozaj iba nenáročnom, povrchu...
PLUSY
+ automatická prevodovka S tronic
+ dynamika motora
+ kvalita spracovania
+ doplnková výbava
MÍNUSY
- pevný kryt batožinového priestoru
- manuálne vypínanie parkovacej brzdy
Technické údaje:
Motor
radový prepĺňaný 4-valec common-rail
Zdvihový objem (cm3)
1 968
Výkon (kW/k/ot/min)
130/177/4 200
Krútiaci moment (Nm/ot/min)
380/1 750 – 2 500
Pohon
stály pohon 4x4 quattro
Prevodovka
7-stupňová automat
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
8,2
Maximálna rýchlosť (km/h)
212
Spotreba (mesto/mimo/kombinácia l/100 km)
7,0/5,3/5,9
Dĺžka x šírka x výška (cm)
438,5 x 201,9 x 160,8
Rázvor (cm)
260,3
Objem batožinového priestoru (l)
460/1 365
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1585
Celková hmotnosť (kg)
2185
Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové
Emisie CO2 (g/km)
156
Základná cena vozidla od (€)
29 600.-
Cena testovaného vozidla (€)
47 369.-
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |