Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v utorok o 17:30 na STV2, v stredu o 5:30 na STV1 a v sobotu o 10:50 na STV2
Hyundai SANTA FE
 
 
Aktuálna súťažná otázka

Musí mať zimná pneumatika dezén minimálne 3 mm?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 
Zobraziť iba značku:

Alfa Romeo MiTo 1,6 JTDm Dôstojné pokračovanie...

2.7.2009

 

Legendárne auto. Auto so žensko-mužským menom Alfa Romeo. Už od svojho zrodu sa zaraďovala k automobilom, na ktorých najradšej jazdia tí, ktorí jazdiť vedia. Táto značka mala šťastie, pretože to neboli iba talianski „carabinieri“, ktorí chceli mať autá, na ktorých mafiánov ľahko dobehnú. Začali po nej siahať i jazdci rely, ktorí jej slávu šírili najmä v sedemdesiatych rokoch minulého storočia a po nich aj ambiciózni, športovo naladení vodiči...

Tentoraz pre iných...
Veľmi rýchlo sa pominul čas, keď bola táto značka na „západe“ mimoriadne žiadanou a pre jej vyznávačov za červeno natretou železnou oponou takmer nedostupnou. Dala sa kúpiť občas v Tuzexe (to bol obchod so zahraničným tovarom, kde sa nakupovalo za prideľované poukážky – bony), alebo s veľkou protekciou odkúpiť od bývalej štátnej bezpečnosti, ktorá túto značku naivne využívala ako „nenápadné“ sledovacie auto. Kúpiť si ju ako vyradenú od „neverejnej“ bezpečnosti, si však mohol dovoliť iba veľmi zdatný mechanik, ktorý dokázal, neraz totálne zhumpľované, auto dať do pojazdného stavu i bez originálnych súčiastok, ktoré sa pre „pracujúci plebs“ nedovážali. A tak, sa Alfa Romeo začala na našich cestách viac ukazovať až po páde totality. Najskôr individuálne dovezené kúsky, neskôr - vďaka riadnemu importérovi - už u nás začali jazdiť všetky aktuálne modely.
Alfy boli doteraz skôr pre náročnejších vodičov. MiTo vzniklo preto, aby tento mýtus zborilo a rozhodlo sa byť autom, ktoré zarezonuje najmä u mladšej generácie. Aj preto vychádza z modelu 8C Competizione. Spredu ale pôsobí sympaticky a takmer skromne, no s vydarenou mriežkou chladiča, na ktorej je jej nezameniteľný symbol už vopred prezrádza, že nebude komótnym približovadlom. Toto tušenie podporí i spojler, s ktorým sa dizajnéri pohrali, no mohli si odpustiť dolné predĺženie jeho obrysov. Práve ono je totiž už vopred odsúdené k poškodeniu pri prejazdoch cez obrubníky chodníkov...
Na boku si určite všimnite zvláštny, no veľmi dynamický tvar zadného bočného okna a aj bezrámové okná na dverách. V zadnej časti upútajú rozumne veľké koncové svetlá. Celá zadná časť pôsobí svalnato, pristane jej i dohora nakopnutý „kufor“.

Nastupujeme...
Dvere sú veľkorysé, no na mestských parkoviskách vyžadujú vodičovu predvídavosť, pretože vopchať sa s týmto neveľkým autom síce dá aj do menšej medzery, ale potom z neho treba aj vystúpiť....
O remeselnom zvládnutí vnútrajška už určite nemožno pejoratívne hovoriť ako o „talianskom“. Ospravedlňujeme sa generáciám južanských montážnikov, no aj oni musia uznať, že vtipy, keď sa hovorilo, že rozvarené špagety od manželky boli dôvodom na zlú montáž všetkých áut do ktorých sa pustili po ich zjedení, vyzerali pri mnohých ako pravdivé. Teraz to je však už dlhšiu dobu určite inak (asi si gazdinky kúpili minútky a špagety uvaria vždy „al dente“). Všetky použité dielce sú nielen z kvalitných materiálov (hoci na radiacej páke sme našli jeden čudný kúsok veľmi trápne imitujúci kov), ale aj doslova hodinársky poskladané. Potešil nás rozmerovo dobre zvládnutý multifunkčný volant a prehľadné, okrúhle prístroje na palubnej doske. Dobré sú i športovo tvarované sedadlá, ktoré sú vpredu. Dozadu sa lezie o čosi zložitejšie, no je to rovnaké ako u všetkých trojdverových modelov. Priestor na sedenie je však aj vzadu dobre stráviteľný. Kufor je menší (270 l), má vyššiu nakladaciu hranu - ale MiTo nechce byť rodinným autom, a tak to priveľmi prekážať nebude...

Keď v abecede stačí „D“...
Alfe Romeo MiTo, na ktorej sme jazdili chutila nafta. To, že dieselové motory majú športové ambície už akceptujeme. Vzorovo jazdiace sú agregáty od Audi, BMW, Mercedesu... Teda predovšetkým od prémiových značiek s vyšším objemom. MiTo má pod kapotou menší motor – s objemom 1 598 cm3. S poslednou generáciou common rail a s turbom dosahuje výkon 120 konských síl. Pre niekoho to môže byť neohurujúca informácia, no ak sa takýto výkon spriahne s technológiou, ktorá je stále výsadou skôr oveľa vyššieho segmentu, dá sa s ním užiť mnoho zábavy. Touto technológiou je systém DNA. Je to skratka troch slov Dynamic, Normal a All Weather. Po „našom“ Rýchlo, Normálne a „Vtedy, keď by ani psa von nevyhnal“...
Ktorýkoľvek z režimov si môžete zvoliť páčkou, ktorá má tri polohy. Každá z polôh súčasne prispôsobuje stabilizačný systém, účinok posilňovača riadenia, prácu tlmičov a odozvu motora na plynový pedál. Aby to pri čítaní nebolo zložité prezradíme vám, že ak idete v režime Normal auto sa správa ako bežný, nie príliš výbušný naftiak. All Weather sme nemali potrebu preveriť, pretože v čase testu boli cesty ideálne suché. Dynamic je však naozaj veľmi zábavný režim. Najlepšie ho predstavíme takto: idete ustálenou nižšou rýchlosťou. Dostanete sa do situácie, keď by ste chceli predbehnúť kamión, no na ďalekom horizonte sa objavilo protiidúce auto. Pri režime Normal ste pripravení na to, že auto zrýchli asi tak, že pred kamión sa síce dostanete, no už so stiahnutým hrdlom. Ak tomu chcete predísť, prepnite páčku do polohy D. Na displeji sa objavi výrazné Dynamic a graf zobrazujúci priebeh práce turba. Hoci ste ešte stále neprišliapli plynový pedál pocítite, že auto výrazne zrýchlilo, doslova poskočilo dopredu. No a keď už konečne na ten pedál aj dupnete, zistíte, že ste odrazu pred tým nepríjemne dlhým kamiónom – rýchlo a bezpečne. Po našich skúsenostiach tvrdíme, že inak ako s „Déčkom“ jazdiť už s MiTom nebudete...

Auto pre „fajnšmekrov“
Alfa Romeo MiTo má pekný exteriér, dobre zvládnutý interiér. K plusom patrí výborne naladený podvozok, ktorý do dokonalosti dolaďuje elektronika. S testovanou motorizáciou určite nepatrí k pomalým, hlučným naftiakom. Pri jazde s veľkým „D“ sme dokázali jazdiť tak, že sme nachádzali iba veľmi málo premožiteľov a to bolo so spotrebou v okolí siedmich litrov. Pri disciplinovanom využívaní veľkého „N“ sme jazdili s čistým ekologickým svedomím a so spotrebou od 4,8 – 5,4 litra na 100 kilometrov. A to sú dobré hodnoty.
MiTo so špičkovými motormi – naftovou 1,6-kou a benzínovou 1,4-kou (155 k) – nie je lacným autom. No jeho tvorcovia ho neuvádzali do sveta ako „masovku“. Je to auto, za ktoré určite radi zaplatia tí, ktorí milujú obdivné pohľady, a aj tí, ktorí túžia občas si dosýta zajazdiť na malej, svižnej a veľmi zaujímavej „ALFE“...

Technické parametre 1,6 JTDm
Motor
Prepĺňaný radový 4-valec, common rail

Objem motora cm3
1598
Max. výkon kW/k ot./min
88/120/3750

Max. krútiaci moment Nm ot./min
320/1750

Max. rýchlosť km/h
198

Zrýchlenie 0 – 100 km/h s
9,9

Spotreba mesto/mimo/kombinácia l/100 km
5,9/4,1/4,8

Emisná norma
Euro 5

Rozvod
remeňom

Pohon
Predný

Prevodovka
6-stupňová, manuálna

Zavesenie prednej/zadnej nápravy
McPherson/torzná tyč

Rozmery d/š/v mm
4063/1720/1447

Rázvor mm
2511

Cena vozidla 1,6 JTDm 16V od
19 000.- EUR (572 394.- Sk)

zdroj: Stellacentrum

   
© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén