Dnes je štvrtok, 21 november 2024
|
Vždy, keď sa môžeme posadiť za jej volant sa tešíme. Pekné, klasické auto, ktoré vždy zaručuje obdiv okoloidúcich. Auto s menom, ktoré je už platinovým atramentom zapísané v kronike automobilizmu. Alfa Romeo. Talianska poetika s menom, ktorého dve slová reprezentujú nežnosť a svalnatosť zároveň...
Exteriér
Už na ženevskom autosalóne v roku 2002 ohúrila tak, že si vyslúžila ocenenie „Najlepšie vozidlo autosalónu“. V tom istom roku stihla získať ešte rovnaké ocenenie v triede prototypov na súťaži automobilovej krásy Villa d´Este Elegance Competition, rovnako zabodovala aj v súťaži Bibendum Challenge a epiteton „Najúchvatnejší automobil“ si odniesla zo Super Car Rallye z Paríža do Monte Carla. Je to skutočne krásne auto. Vpredu so svalnato dlhou kapotou, ktorú uvádza neprehliadnuteľná trojuholníková maska a až osem samostatných osvetľovacích telies. Bočná línia je rovnako fascinujúca – trojdverová karoséria pôsobí absolútne kompaktne a prezrádza dokonalú aerodynamiku. Na zadnej časti zaujme najmä štvorica koncoviek výfukového systému, veľkorozmerné zadné sklo ukončené funkčným spojlerom, ktorý vychádza z úplne presklenej strechy.
Alfa Romeo Brera sa od začiatku svojej sériovej výroby zvonka nemení. A načo vlastne, veď na rozdiel od krásnych žien nestarne, a tak bude krásnou pokiaľ bude jazdiť...
Interiér
Testovaný exemplár mal najvyššiu výbavu – t.j. kožené sedadlá, kožou potiahnutý volant a väčšinu dotykových plôch i presklenú panoramatickú strechu. Priestor na sedenie je pri predných sedadlách veľkorysý, zaujímavosťou sú i plnohodnotné zadné sedadlá, na ktoré je celkom slušný prístup, ak človek akceptuje to, že nasadá do športového auta, v ktorom najväčší komfort zažívajú predovšetkým cestujúci vpredu. Sedenie vodiča a ani spolujazdcov však neunaví ani pri dlhších cestách, hoci spolujazdci vzadu majú predsa len podstatne menej miesta.
Ovládacie prvky sú umiestnené na dosah, dôležité prístroje monitorujúce rýchlosť, otáčky, teplotu chladiacej kvapaliny motora, zásoby paliva a dokonca i úroveň plniaceho tlaku turba sú prehľadné, navyše na stredovom panely aj veľmi dobre nasmerované na vodiča. Batožinový priestor prekvapí tým, že je väčší akoby ste očakávali a dá sa po sklopení zadného radu sedadiel dokonca ešte zväčšiť. Vypracovanie interiéru si zaslúži najvyššie ohodnotenie – diely sú nasadené presne, vyrobené iba z kvalitných materiálov.
Jazda na naftu
Alfa Romeo dáva do Brery dva naftové agregáty – oba päťvalcové. Ten, ktorý je spriahnutý s manuálnou prevodovkou je o čosi silnejší (210 k), my sme sa však rozhodli vyskúšať ten, ktorý má o desať koní menej, no netreba pri ňom namáhať ľavú nohu. Označenie Q-Tronic označuje zabudovanú šesťstupňovú automatickú prevodovku. Iba pre zaujímavosť oba agregáty majú rovnaký maximálny krútiaci moment – 400 Nm.
Prvé metre nás neprekvapili. Pod dvetisíc obrátok je to jazda ako s každým iným, aj menej výkonným „naftiakom“. Rozpačitá, človek od čohosi, čo je zabalené do prekrásneho plechového obalu očakáva raketové štarty. Preto zostane najskôr sklamaný. No sklamanie trvá iba chvíľočku, pretože cez „dvetisícku“ sa vďaka očakávanému nahnevanému „pridupnutiu“ plynového pedála dostane relatívne rýchlo a potom už pochopí, že plechový obal neklame. Samozrejme pre rigoróznych a skúsených pretekárov 200 koní už nikdy neprinesie ten pocit ako keby zrýchľovala stíhačka, no pre „rekreačných“ jazdcov je to pekný výkon. Najzaujímavejšie na tomto agregáte je, že jeho ťah je až takmer po päťtisíc obrátok kontinuálny a vďaka automatickej prevodovke odpadá starosť o svižné preraďovanie, aby ho vodič udržal bez zbytočných prepadov. No napriek tomu musíme konštatovať: naladenie na zrýchlenie z 0 na 100 km/hod za 8,3 sekundy je predsa len trocha málo. Tak pekné auto by si zaslúžilo o čosi lepší parameter – aspoň pod osem sekúnd (s 3,2 l motorom to hravo dokáže za 6,3 s). Nezaškodila by mu ešte ďalšia odtučňovacia kúra, pretože i po tejto ostatnej mu stále zostalo 1585 kg...
Ďalšou zo súčastí, ktorú u Brery treba určite pochváliť je podvozok. Očakávali sme, že ťažší dieselový agregát pod prednou kapotou bude tlačiť prednú časť auta (keď to v ostrejšej zatáčke preženieme), zo zákruty smerom von. Prekvapilo nás, že vozidlo sa chová veľmi dobre, niekedy sme dokonca mali pocit, že sedíme v štvorkolke. O takýto pocit sa stará vpredu nezávislé štvorprvkové zavesenie a samosvorný diferenciál a vzadu systém multilink. Rovnako musíme oceniť i nastavenie pruženia. Je podľa očakávania športovo tvrdšie, nie je však nekomfortné, a tak bola jazda aj po rozbitých bratislavských cestách celkom pohodová. Určite k pohode prispievali i impozantné 18-palcové kolesá.
Automatická prevodovka sa dá ovládať aj manuálne – „motýlimi krídelkami“ pod volantom. V tomto režime sme mali pocit, že nad vodičom vždy víťazí predvolený automatický režim, a tak sa nám zdalo manuálne preraďovanie – najmä v krízovejších situáciách – menej svižné...
Komu áno, komu nie...
Na tomto aute sa nám páčil vonkajšok i vnútrajšok. Zaujalo precízne dielenské spracovanie. Očaril nás podvozok, brzdy i sedenie v prednom rade sedadiel. Neprekvapila nás zdanlivo menšia agilita naftového agregátu pod hranicou 2000 otáčok, nad touto hranicou nás však potešil nekompromisný ťah vznetového motora. Za fascináciu značkou a jej dobrými jazdnými vlastnosťami sme zaplatili spotrebou väčšou ako deklaruje výrobca – pri kombinovanej jazde sme sa pohybovali v okolí 10 litrov, pri jazde po meste to bolo 11,7 l a pri predpisovej maximálke po diaľnici (130 km/h) sme išli so spotrebou 9,3 l na 100 km.
Kto sa rozhodne pre toto prekrásne auto mal by pamätať na to, že relatívne pohodlné sedenie vzadu je iba pre dve osoby (aj to iba menšieho vzrastu). Rovnako by mal mať na pamäti i to, že ak má veľké pretekárske srdce, tak by mal radšej siahnuť po benzínovom agregáte s výkonom o šesťdesiat koní vyšším. Na druhej strane: ak chce ušetriť a napriek tomu byť stredobodom pozornosti neurobí absolútne žiadnu chybu, ak sa rozhodne i pre túto verziu. Za menej peňazí síce nezíska pocit úplne stíhačkového zrýchlenia, no dostane špičkové dielenské spracovanie a skutočný dizajnérsky skvost.
Technické parametre
Motor
5 valcov v rade
Objem cm3
2387
Max. v ýkon kW/k/ot. Min
147/200/4000
Max. krútiaci moment Nm/ot. min
400/2000
Max. rýchlosť km/h
225
Zrýchlenie 0 – 100 km/h s
8,3
Zrýchlenie 0 – 1000 m s
29
Spotreba mesto/mimo/kombinácia l/100 km
11,4/5,8/7,8
Rozvod
2 OHC ozubený remeň
Pohon
Prednej nápravy
Prevodovka
6-stupňový automat
Riadenie
Hrebeňové s hydraulickým posilňovačom
Pohotovostná hmotnosť kg
1585
Rozmery d/š/v mm
4410x1830x1341
Objem batožinového priestoru l
300/610
Cena vozidla v EUR / SK od
37 600.- / 1 132 737,60
zdroj: Stella Centrum
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |