Dnes je pondelok, 25 november 2024
|
Dobrý pocit v nás pri prvom zoznámení s testovaným autom (ktorým je tentoraz Kia Cee´d), vyvolala jeho príplatková úprava označená ako: GT-Line. Väčšie pneumatiky (225/45/17), športové nárazníky vpredu i vzadu, denné LED svetlá v nápaditom dizajne, ktorý tvorcovia označili ako ľadové kocky, zvýraznené podbehy a dve koncovky výfuku. Interiér do športovej nálady dostávajú hliníkové pedále, športový volant (mimochodom s veľmi príjemným rozmerom) a dynamické čierno-sivé zafarbenie.
Pre vodiča je pripravená trojica okrúhlych tubusov, ktoré ho informujú o otáčkach motora, rýchlosti a o úrovni paliva v nádrži. Súčasťou rýchlomera je aj displej, na ktorom sa zobrazujú údaje z palubného počítača a z navigácie. Sedenie vpredu je prekvapujúco komfortné, tvarovanie sedadiel zabezpečuje dostatočné držanie trupu. Ich výplň má primeranú tuhosť a sedenie je príjemné aj pri dlhšom cestovaní.
S trojvalcom?
Aby malý motor spĺňal požiadavky na dynamiku, zákonite ho museli podporiť turbom. To nás neprekvapuje, pretože z nedávnej minulosti poznáme prípady trojvalcov, ktoré ho nemali a s ich predajom to nedopadlo vôbec dobre... Zaujímavé je, že aj napriek prepĺňaniu dokáže malý motor udržať na uzde emisie.
Nad prednou nápravou testovaného auta bol motor s označením T-GDI. Je to silnejší z trojvalcových agregátov, ktoré má Kia v ponuke. Jeho výkon reprezentuje údaj 88,3 kW, čo v motoristickom slangu reprezentuje stádo 120-tich koníkov. Maximálny krútiaci moment dokáže ponúknuť 171,1 Nm, ku ktorým sa dopracuje medzi 1500 až 4000 otáčkami.
Zvuk trojvalcového motorčeka neprekvapí, treba si však na neho aj tak chvíľu zvykať... Zaujímavé je, že výraznejšie sme ho registrovali iba počas štartovania a voľnobehu. Pri pokojnej jazde ho takmer nebolo počuť. Spod kapoty sa začal výrazne ozývať až pri dynamickom zrýchľovaní, no musíme sa priznať, že vtedy sme jeho „hluk“ označovali ako príjemne športový!
Prejav motora je pocitovo oveľa lepší, oproti tomu, čo tvrdia papierové údaje. Zrýchlenie na 100 km/h podľa výrobcu dosiahne toto auto za 11,1 sekundy. Možno vďaka drsnému prejavu motora v spektre vysokých otáčok budete mať (rovnako ako zo začiatku aj my) pocit, že to trvá menej... Na plynový pedál reaguje agregát s minimálnym oneskorením a pocit zrýchľovania dokáže vodičovi sprostredkovať až do 6200 otáčok. Motor pri pokusoch o dynamickú jazdu nemá zbytočne „nervózny a trhavý“ prejav a po týždňovom testovaní ho pokojne môžeme označiť za prekvapujúco kultivovaný.
Spotreba? Závisí od vodiča...
Dnes už azda iba veľmi naivný motorista verí tomu, že údaje o spotrebe, ktoré výrobcovia zdôrazňujú v technických parametroch sú pravdivé. Samozrejme, sú výnimky, no väčšina toho, čo je v tabuľkách pri jednotlivých modeloch uvádzané dosiahnu skúšobné autá iba bez zaťaženia v nereálnych, až takmer laboratórnych podmienkach.
Auto s menším objemom a aj s menším počtom valcov si zákonite bude kupovať ten, kto jazdí najčastejšie v meste a chce ušetriť. A práve ten môže byť sklamaný. K spotrebe 4,9 l/100 km sa v kombinovanom režime dostane len veľmi ťažko. Nebudeme napínať: my sme za týždeň nedokázali jazdiť s priemernou spotrebou menšou ako 8 litrov... A to je na motor, od ktorého očakávate kvôli malému objemu úspornosť dosť veľa. Kvôli objektivite však musíme napísať, že s podobným problémom sa nevie vyrovnať ani nemecká a francúzska konkurencia...
Slušné vybavenie
Testovaný model bol vo vybavení Platinum. Do toho patrí (okrem štandardného vybavenia): dvojzónová automatická klimatizácia, elektrická parkovacia brzda, podsvietenie palubnej dosky Supervision s farebným TFT LCD displejom, navigácia, zadná kamera, dažďový senzor, LED zadné svetlá, asistencia parkovania, vyhrievané predné sedadlá a volant, vyhrievané čelné okno, dvojité dno batožinového priestoru...
Ako príplatkové vybavenie model ešte navyše obsahoval: bezkľúčový prístup a štartovanie, varovný systém opustenia jazdného pruhu, systém monitorovania dopravných značiek, systém monitorovania mŕtveho uhla, systém upozorňujúci na pohyblivé prekážky pri cúvaní, Štart & Stop systém, adaptívne xenónové svetlomety, panoramatické strešné okno, GT-line, metalíza...
Resumé
Kia Cee´d je aj bez príplatkového balíka GT-Line príťažlivo-príjemným autom. Zaujme vnútorným priestorom, ktorý je pre štyroch dospelých pasažierov dostatočný. Náročnejším vodičov môže osloviť výborným podvozkom, ktorý si rozumie aj s rozbitými mestskými komunikáciami. K dobrej ovládateľnosti auta prispieva aj menšia hmotnosť maloobjemového agregátu.
Páčilo sa nám remeselné vyhotovenie auta, v ktorom nič nevŕzga a všetko je na správnom mieste. Kia Cee´d určite patrí k možným voľbám mladých a dynamických vodičov, ktorí túžia po dobre vyzerajúcom aute. Náročnejším by sme však jednoznačne odporučili lepšie si preštudovať ponuku agregátov, ktoré Kia pre tento model ponúka. Našťastie u značky Kia je z čoho vyberať...
Text a foto: www.stellacentrum.sk
PLUSY
+ exteriér vozidla
+ veľkosť a kvalita interiéru
+ podvozok
+ dynamika maloobjemového motora
MÍNUSY
- spotreba
Technické údaje:
Motor
1,0 litrový benzínový trojvalec
Zdvihový objem (cm3)
998
Výkon (kW/ot/min)
88,3/6 000
Krútiaci moment (Nm/ot/min)
171,1/1 500-4 000
Pohon
predných kolies
Prevodovka
6-stupňová, manuálna
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
11,1
Maximálna rýchlosť (km/h)
190
Spotreba (mesto/mimo/kombinácia l/100 km)
4,2/6,2/4,9
Dĺžka x šírka x výška (mm)
4301/1780/1470
Rázvor (mm)
2 650
Objem nádrže (l)
53
Objem batožinového priestoru (l)
380/1318
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1 279
Celková hmotnosť (kg)
1 824
Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové
Cena vozidla od (€)
16 390
Cena testovaného vozidla (€)
19 790
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |