Dnes je pondelok, 25 november 2024
|
Hyundai v ostatnom období neprekvapuje tým, že dokonale zvláda chúťky európskych zákazníkov, ktorý požadujú z oblasti dizajnu to, čo je typicky európske. Model i30 patrí medzi exteriérovo dobre zvládnuté autá. Pôsobí dynamicky a dravo a vždy o čosi drahšie, ako je jeho skutočná cenníková cena. V preplnenom rybníku značiek má potenciálny klient veľké možnosti výberu. Boj je neúprosný, no domnievame sa, že aj i30 je pre mnohých veľmi sebavedomým súperom.
Zosilnený motor
Bolo by neprofesionálne, ak by sme tvrdili, že motor tohto modelu, ktorý dokáže jazdiť na „plyn“ je identický s čisto benzínovým agregátom. Hyundai sa totiž rozhodol pre spoľahlivejšie fungovanie motora spevniť niektoré jeho časti, a tak sa stáva prestavba na plyn záležitosťou, pri ktorej si renomovaný kórejský výrobca môže dovoliť dodržiavať všetky náležitosti plnej záruky. Technológia potrebná pre plynový pohon pochádza z Talianska, od firmy BRC, ktorá v tomto obore má dostatočne dlhé skúsenosti.
Rozdiely
To, že v tomto vozidle nenájdete rezervné koleso sme spomenuli už na začiatku. Namiesto neho je vo vybavení lepiaca súprava a jeho miesto zaujala guľatá plochá nádrž s objemom 48 litrov. Ostatné je na prvý pohľad rovnaké, plniace hrdlo benzínu a ventil pre plyn sa nachádzajú spoločne pod klasickou záklopkou nad plniacim hrdlom benzínovej nádrže. Oba sú veľmi komfortne prístupné, na plnenie plynu však treba namontovať redukciu, ktorá je súčasťou vybavenia auta.
To, že jazdíte v „plynovom“ aute si vo vnútri všimnete vďaka tomu, že na stredovom panely je umiestnený guľatý ovládač, so štyrmi led indikátormi. Ten umožňuje vodičovi aby si dotykmi zvolil, či chce jazdiť na plyn, alebo na benzín. Prepínanie je veľmi jednoduché a rýchle. Počas nášho testovania sme sa tomuto voliču venovali iba nevyhnutne. Prepínanie medzi benzínom a plynom je totiž absolútne automatizované a vodič si ho (ak práve nepozerá na kontrolky) vôbec nevšimne.
A aby sme nezabudli: najdôležitejším rozdielom je nálepka LPG na zadnom okne, ktorá jasne deklaruje to, že s autom na plynový pohon nesmiete parkovať v podzemných garážach.
Jazda
Motor sa štartuje vďaka benzínu, po chvíli sa plynule prepína na LPG. To, že sa zmenilo médium potrebné pre pohon signalizuje iba kontrolka. Vodič a ani posádka to vôbec nepocítia. Ako vodičom sa nám páčilo, že sme absolútne nezaznamenali žiaden rozdiel medzi jazdou na benzín alebo na plyn.
Benzínový agregát s objemom 1 396 cm3 ponúka výkon rovných sto koní. To však pri plne naloženom aute nie je práve najviac. Prejaví sa to najmä v tiahlych stúpaniach keď treba byť opatrnejším pred čo i len trocha rizikovejším predbiehaním dlhých jazdných súprav. Na druhej strane sa však tento „kombinovaný“ agregát majiteľovi odmieňa prijateľnou spotrebou. Nám sa po meste darilo jazdiť so spotrebou LPG pod sedem litrov a mimo mesta sme dokázali dlhodobo jazdiť so spotrebou aj pod šesť litrov.
Dojazd na LPG je 350 km, preto nemožno počítať s tým, že naň zvládnete dlhšiu dovolenkovú trasu bez dopĺňania. To je však veľmi jednoduché a aj bez pomoci obsluhy ho zvládne naozaj každý.
Na i30 vždy musíme pochváliť dobre zvládnutý podvozok, ktorý si veľmi dobre poradí i s priečnymi nerovnosťami. Veľmi dobre odhlučnený interiér a komfort sedenia.
Resumé
Tento model s LPG pohonom by sme odporúčali jednoznačne tým, ktorí najviac jazdia po meste. Treba totiž brať do úvahy to, že prestavba znamená príplatok 1500 Eur a menšia nádrž je určená skôr pre kratšie trasy, a tak častejšie tankovanie by niekomu mohlo prekážať . Treba pamätať i na to, že pri pohone LPG sú častejšie povinné kontroly (každý rok, alebo po najazdení 10 tisíc kilometrov), ku ktorým patrí i generálna revízia každé tri roky (alebo po 50 tisíc kilometroch). Napriek tomu túto verziu i30 považujeme pre mestských cestovateľov na krátke trasy vhodnejšiu ako tú, ktorá ukrýva pod kapotou naftový agregát, ktorý sa na ceste do práce ani riadne nezahreje. Ten by sme si však určite vybrali v prípade, že by sme si toto pohodlné auto kupovali najmä kvôli dlhým dovolenkovým trasám.
Foto: Andrej Brtáň
PLUSY
+ exteriér
+ pohodlný podvozok
+ tichý interiér
+ spotreba
+ automatická zmena pohonného média
MÍNUSY
- menšia nádrž na LPG
- absencia dojazdového kolesa
Technické údaje:
Motor
R4 benzín
Zdvihový objem (cm3)
1396
Výkon (kW/k/ot/min)
73/100/5500
Krútiaci moment (Nm/ot/min)
137/4200
Pohon
predných kolies
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
10,5
Maximálna rýchlosť (km/h)
182
Spotreba benzín - plyn (mesto/mimo/kombinácia l/100 km)
7,9/4,9/6,0 – plyn priemer 7,1
Dĺžka x šírka x výška (mm)
4300 x 1780 x 1470
Rázvor (mm)
2650
Objem nádrže benzin (l)
53
Objem batožinového priestoru (l)
378/1316
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1340
Celková hmotnosť (kg)
1820
Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové
Emisie CO2 (g/km)
139
Cena vozidla od (€)
13 490
Cena testovaného vozidla (€)
14 990
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |