SUZUKA 30. septembra (SITA) - Súboj o titul majstra sveta vo formule 1 vstupuje do záverečnej fázy, do konca seriálu zostávajú posledné tri preteky mimo Európy. Dramatickú zápletku sľubuje už víkendová Veľká cena Japonska, ktorá sa po dvoch ročníkoch na trati Fudži vracia do Suzuky. Vlani vyhral Veľkú cenu Japonska Fernando Alonso, ktorý vyťažil maximum zo súboja premotivovaných kandidátov na titul Felipeho Massu na Ferrari a Lewisa Hamiltona na McLarene. Obaja piloti krátko po štarte vyvolali niekoľko vzájomných kolízií a boli penalizovaní prejazdom boxami.
Šancu na titul majstra sveta 2009 majú už len traja pretekári, Pohár konštruktérov už môžu získať len dva tímy. Na čele priebežného poradia je dvojica jazdcov tímu Brawn GP. Brit Jenson Button vedie o 15 bodov pred Brazílčanom Rubensom Barrichellom, pilot Red Bullu Sebastian Vettel už zaostáva za Buttonom 25 bodov a jeho šance na titul sú už len v teoretickej rovine rovnako ako nádeje Red Bullu v Pohári konštruktérov. Odstup rakúskeho tímu už narástol na 42,5 bodu a pri aktuálnej forme tímu Rossa Brawna bude zrejme po VC Japonska v súťaži stajní rozhodnuté.
Nováčik formuly 1 Brawn GP sa po pretekoch v Suzuke stane víťazom Pohára konštruktérov, ak bude jeho náskok pred Red Bullom minimálne 36-bodový. Ku korunovácii nového majstra sveta môže prísť v Suzuke vtedy, ak Button získa v nedeľňajšej veľkej cene aspoň o 5 bodov viac ako jeho tímový konkurent Barrichello. K tomu môže prísť napríklad vtedy, keď Button skončí na 4. priečke a Barrichello nebude bodovať, alebo Brit zvíťazí a Brazílčan sa nedostane na stupne víťazov. "Som si dobre vedomý faktu, že keď získam o 5 bodov viac ako Rubens, budem majstrom sveta. Titul je mojím hlavným cieľom, preto nebudem zbytočne riskovať. Budem jazdiť ako vždy a dúfam, že to bude stačiť," konštatoval Button, ktorý sa ako takmer všetci jazdci na trať v Suzuke teší: "Je to trať, ktorú som si v minulosti užíval a vždy sa mi tu darilo. Rád sa sem vraciam." Barrichello oceňuje rovnaké podmienky pre oboch jazdcov v tíme Brawn. "Súboj je veľmi otvorený, no aj veľmi čestný z oboch strán. Hoci sa môže čokoľvek nečakaného prihodiť jazdcom či tímu, urobíme všetko pre to, aby to bolo maximálne čisté a poctivé," sľubuje Barrichello.
Ďalšiu zápletku ponúka súboj tímov Ferrari a McLaren o tretie miesto v Pohári konštruktérov. Najväčší rivali v uplynulých dvoch sezónach nedokázali pripraviť na začiatku roku svoje monoposty v potrebnej kvalite a hoci v druhej polovici sezóny už dokážu konkurovať Brawnom aj Red Bullom v jednotlivých veľkých cenách, na prienik do popredia poradia MS a Pohára konštruktérov je už neskoro. Víťaz minulotýždňovej VC Singapuru a úradujúci majster sveta Lewis Hamilton bude jazdiť v Suzuke prvý raz: "Celý život som na toto čakal a často som si predstavoval, ako nastúpim na štart. Na počítači to bola moja najobľúbenejšia trať. Teším sa na Japonsko, ktoré ako krajinu mám veľmi rád, aj na skvelých japonských fanúšikov," poznamenal pilot tímu McLaren.
V Japonsku sa dá očakávať väčší záujem o dianie v kuloároch jednotlivých tímov ako o súboje na pretekárskom okruhu. Práve tu by mal byť ohlásený prestup Fernanda Alonsa do tímu Ferrari. Na túto správu čaká väčšina tímov pri rokovaniach s jazdcami na budúcu sezónu. Ferrari pravdepodobne vyplatí zo zmluvy na budúci rok Kimiho Räikkönena, ktorý zamieri späť do McLarenu. Alonsa by mal v Renaulte nahradiť Robert Kubica, ktorého tím BMW Sauber v seriáli F1 končí. Veľký boj sa rozpúta o druhý kokpit Brawnu, v ktorom by sa chcel udržať veterán Barrichello, no Ross Brawn by v ňom rád videl mladšieho pilota, najradšej Nica Rosberga z Williamsu. Ak by sa tak stalo, Barrichello by putoval opačným smerom.
Okruh v Suzuke bol postavený v roku 1963 ako testovací pre automobilku Honda. Meria 5,807 km a je jedným z mála tratí, ktoré majú tvar osmičky. Svojimi dlhými rovinkami, rýchlymi zákrutami, ale aj technickými pasážami je obľúbený ako u jazdcov, tak aj u divákov, no najmä automobilových a motocyklových pretekárskych tímov, ktoré tu veľmi radi testujú.
Dôležitým faktorom pre vývoj pretekov bude nevyspytateľné počasie v okolí okruhu Suzuki. Dodávateľ pneumatík Bridgestone pripravuje zmesi pre suché počasie, ale aj do dažďa. Až do piatka by malo byť v Suzuke daždivé počasie, počas víkendu by sa však malo vyčasiť, teplota by nemala presiahnuť 25°C.
Preteky sa pôjdu na 53 okruhov, ich celková dĺžka bude 307,573 km. Začiatok Veľkej ceny Japonska naplánovali na nedeľu o 14.00 miestneho času (7.00 SELČ), v rovnakom čase sa pôjde o deň skôr kvalifikácia.
Charakteristika trate:
Dĺžka okruhu: 5 807 m.
Dĺžka pretekov: 307,573 km (53 okruhov)
Najrýchlejšie kolo v pretekoch: Kimi Räikkönen (Fín.) McLaren 1:31,540 (2005 - 228,37 km/h)
Predchádzajúci víťazi posledných ročníkov VC Japonska (ročník 2007 a 2008 vo Fudži):
2008 Fernando Alonso (Šp.) Renault
2007 Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren
2006 Fernando Alonso (Šp.) Renault
2005 Kimi Räikkönen (Fín.) McLaren
2004 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2003 Rubens Barrichello (Braz.) Ferrari
2002 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2001 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2000 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
1999 Mika Häkkinen (Fín.) McLaren
1998 Mika Häkkinen (Fín.) McLaren
Poradie MS (po 14 zo 17 pretekov): 1. Jenson Button (V. Brit.) Brawn GP 84 bodov, 2. Rubens Barrichello (Braz.) Brawn GP 69, 3. Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull 59, 4. Mark Webber (Austr.) Red Bull 51,5, 5. Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari 40, 6. Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren 37, 7. Nico Rosberg (Nem.) Williams 30,5, 8. Fernando Alonso (Šp.) Renault 26, 9. Timo Glock (Nem.) Toyota 24, 10. Jarno Trulli (Tal.) Toyota 22,5, 11. Heikki Kovalainen (Fín.) McLaren 22, 12. Felipe Massa (Braz.) Ferrari 22, 13. Nick Heidfeld (Nem.) BMW 12, 14. Robert Kubica (Poľ.) BMW Sauber 9, 15. Giancarlo Fisichella (Tal.) Force India 8, 16. Adrian Sutil (Nem.) Force India 5, 17. Sebastien Buemi (Švajč.) Toro Rosso 3, 18. Sébastien Bourdais (Fr.) Toro Rosso 2.
Pohár konštruktérov: 1. Brawn GP 153 bodov, 2. Red Bull 110,5, 3. Ferrari 62, 4. McLaren-Mercedes 59, 4. Toyota 46,5, 6. Williams 30,5, 7. Renault po 26, 8. BMW-Sauber 21, 9. Force India 13, 10. Toro Rosso 5.