KUALA LUMPURU 4. apríla (WEBNOVINY) - Šéfovia tímov formuly 1 si myslia, že ich šport trpí vďaka zdĺhavým protestom a ich ešte dlhším riešeniam. Navyše dezorientujú fanúšikov, ktorí si nemôžu byť istí výsledkami pretekov. Túto situáciu vyvolali dve aféry súvisiace s minulotýždňovou Veľkou cenou Austrálie. Najprv museli hneď po prvých tréningoch traťoví komisári riešiť protesty viacerých tímov proti difúzorom na podvozkoch monopostov Brawn GP, Toyota a Williams. Potom, ako sporné difúzory odobrili, sa protestujúce tímy obrátili na odvolaciu komisiu Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA), ktorá bude o proteste rozhodovať 14. apríla. Dovtedy sa však odjazdí ešte ďalšia veľká cena v Malajzii 5. apríla a výsledky oboch pretekov tak nemôžu byť až do vyriešenia odvolania definitívne.
Druhý problém vyvstal po VC Austrálie, keď niekoľko desiatok minút po dojazde pretekov v Melbourne zmenili traťoví komisári konečné poradie. Na základe výpovede pilota McLarenu Lewisa Hamiltona penalizovali jazdca tímu Toyota Jarna Trulliho, ktorý tak prišiel o tretie miesto. Vo štvrtok však FIA opäť zmenila výsledky austrálskych pretekov, keď po ďalšom vyšetrovaní zistila, že Hamilton vo svojej pôvodnej výpovedi klamal. Trulli sa opäť vrátil na tretie miesto a Hamiltona z výsledkovej listiny diskvalifikovali.
"Je nešťastím, že fanúšikovia z okruhu po pretekoch odídu a ešte stále sa diskutuje o protestoch a poradí. Prial by som si, aby bolo pri ich odchode všetko jasné a výsledky jednoznačné. Ale je to komplikovaný šport, najmä z hľadiska technických pravidiel," myslí si riaditeľ a majiteľ nového tímu F1 Brawn GP Ross Brawn. Výkonný riaditeľ Williamsu Adam Parr chápe, prečo je legislatívny proces vo F1 taký zdĺhavý. "Máte osem dní na protest a osem dní na odpoveď naň. Zvládnuť to za kratší čas, je dosť ťažké. Na prvý pohľad sa zdá, že ide o veľmi dlhý proces, ale je to dané povahou tohto športu." Nový šéf McLarenu Martin Whitmarsh vyzýva tímy, aby spoločnými silami skrátili odvolací proces a dali istotu fanúšikom o platnosti výsledkov dosiahnutých na trati. "Tímy aj FIA by sa mali spoločne pokúsiť nájsť cestu k skráteniu tohto procesu. Musíme uznať, že to nie je pre náš šport dobré," konštatoval Whitmarsh a dodal: "Asi by sme mali byť transparentnejší, prehľadnejší pri našich protestoch. Všetci sme súčasťou tohto športu a všetci spoločne musíme hľadať cestu, ako prispieť k jeho zlepšeniu."
SITA_AP