Rely DakarFoto: SITA/AP BUENOS AIRES 17. januára (WEBNOVINY, Mediafax) - Najťažšia motoristická súťaž na svete Rely Dakar by sa v budúcom roku mohla okrem Argentíny a Čile jazdiť aj v ďalších krajinách Južnej Ameriky. Podľa informácie portálu supersport.com záujem dotiahnuť toto podujatie na územie svojej krajiny prejavila už Brazília, Paraguaj a Peru. Keďže celé podujatie je po presídlení z klasickej trate v Afrike stále ťažšie, súťaž sa stáva zábavou iba pre bohaté továrenské tímy, ktoré sa môžu oprieť o silnú podporu mnohopočetných realizačných kolektívov a podporných tímov. Amatéri na tejto akcii zostávajú bez šance na úspech. Tento rok to bolo vidieť najmä na konečných výsledkoch v súťaži automobilov a kamiónov. V oboch kategóriách prvé tri miesta obsadili silné tímy Kamazu (kamióny) a Volkswagenu (automobily). Nehostinné prostredie vyprahnutej čilskej púšte Atacama a argentínske bahno bolo na sily veľkého počtu súťažiacich. Zo 182 motocyklov na štarte prišla do cieľa iba polovica, zo všetkých 407 účastníkov došlo v nedeľu do cieľa 33. ročníka Rely Dakar iba 204.
"Nie som sám, kto si myslí, že náročnosť Dakaru je z roka na rok väčšia. Ak nemáte k dispozícii mamutí rozpočet, nemáte šancu Dakar bez problémov prejsť. Rely Dakar sa každým rokom vzďaľuje rozumnému súťaženiu a jeho účastníci prestávajú ctiť hodnoty, ktorými sa toto podujatie pýšilo v pôvodnej africkej domovine dlhé roky," citoval český denník Sport slová Petra Mikulu, ktorého zo súťaže vyradil povestný jemný juhoamerický piesok fesh-fesh.
"Normálne vyrobené sériové autá nemajú v Južnej Amerike šancu dokončiť preteky. Ich náročnosť je extrémne vysoká," doplnil Petra Mikulu Ladislav Lála, hovorca Czech Dakar Teamu a skúsený motoristický novinár, ktorý zdôraznil nový jav na juhoamerickej edícii Dakaru - veľkú nevraživosť domáceho obyvateľstva. To po trojročnej skúsenosti s Dakarom už toto podujatie v Južnej Amerike nechce. Odpor obyvateľstva sa výrazne prejavil v početnosti divákov okolo trate počas jednotlivých rýchlostných skúšok. "Videli sme ľudí, ktorí prišli k trati s nápisom ´Dakar go home´. Mnohí z nich tvrdili, že túto súťaž vo svojej krajine nechcú," tvrdil Ladislav Lála.
Preto vedenie unikátneho púštneho dobrodružstva hľadá možnosti, ako tradičnú akciu oživiť. Iniciátori motoristickej superakcie chcú dianie preniesť aj do Brazílie, Paraguaja a Peru. "Každý rok sa snažíme priniesť na Rely Dakar nejaký nový nápad. Myslím si, že by bolo dobré rozšíriť tieto preteky tiež do iných juhoamerických krajín," tvrdil riaditeľ Rely Dakar Etiénne Lavigne. Podľa neho o možnom rozšírení do Brazílie a okolitých krajín (Paraguaj a Peru) by sa malo rozhodnúť v prvom polroku 2011. Ďalší osud avizovaného rozšírenia Rely Dakar majú teraz v rukách úradníci kompetentných štátnych orgánov. Tie budú rozhodovať o expanzii podujatia, na ktorom tento rok štartovalo 407 účastníkov. Okrem celosvetovej prestíže sú totiž v hre aj veľmi veľké peniaze. Argentína tento rok do Dakaru vložila päť miliónov amerických dolárov a späť by mohla dostať až 170 miliónov. "Rely Dakar je veľký biznis. Tí, čo si pamätajú klasický Dakar z Európy do severnej Afriky, volajú po jeho návrate do Afriky. Lebo ak nebudú v Južnej Amerike vymyslené nové a príťažlivé trate, hrozí, že Dakar v Argentíne a Čile úplne zdegeneruje," zdôraznil hovorca Czech Dakar Teamu Ladislav Lála.