Foto: SITA/AP
KUALA LUMPUR 11. marca (WEBNOVINY) - Vo formule 1 sa v sezóne 2010 po 16-ročnej pauze opäť objaví značka Lotus. Nováčikovský tím patriaci leteckému magnátovi Tonymu Fernandesovi však okrem názvu nespája s legendárnou značkou anglického konštruktéra Colina Chapmana takmer nič. Team Lotus, ktorý vo F1 pôsobil od roku 1958 do roku 1994, je ešte stále historicky 4. najúspešnejším tímom F1 za Ferrari, McLarenom a Williamsom. Fernandes sa k značke dostal cez sesterskú firmu stajne F1, ktorá vyrábala luxusné športové autá. Lotus Cars sa dostal do rúk malajzijskej firmy Proton po bankrote jej pôvodného majiteľa Bugatti v roku 1994. A práve vlastníci Protonu patria do konzorcia firiem z Malajzie, ktoré podporujú svoj nový "národný" tím vo F1.
Hoci sa Fernandes snaží dodať svojmu zoskupeniu patinu veľkolepej minulosti, ku ktorej v pôvodnom tíme patrilo aj 7 víťazstiev v Pohári konštruktérova 6 titulov majstrov sveta pre jeho jazdcov, štatistici aj FIA sa zhodujú, že Lotus Racing nie je nástupcom značky Team Lotus, na ktorú vlastní práva David Hunt, brat bývalého šampióna F1 z roku 1976 Jamesa Hunta.
Fernandesovi však nechýba sebavedomie a už v sezóne 2010 chce byť najlepším spomedzi trojice nových tímov, čo deklaroval verejnou stávkou s majiteľom ďalšieho nováčika a rovnomenných aeroliniek Virgin Kanaďanom Richardom Bransonom. Majiteľ porazeného tímu v konečnom hodnotení MS 2010 bude musieť absolvovať jeden let ako palubný steward na linke svojho víťazného konkurenta. "Verím, že ak budeme pokračovať v tejto ceste rastu, jedného dňa sa dočkáme titulu majstra sveta," suverénne vyhlásil Fernandes.
V kokpite monopostu T127, ktorého názov tiež poukazuje na historický Team Lotus, s motorom Cosworth bude sedieť skúsená dvojica Talian Jarno Trulli a Fín Heikki Kovalainen. Obaja jazdci už spoznali chuť víťazstva na veľkej cene. Malajzijský Lotus má rozpočet na úrovni 40 miliónov libier, čo je len pätina z toho, čím disponuje Ferrari (200 miliónov libier). "F1 napriek všetkému nie je globálnym športom. Stane sa ním až vtedy, ak v nej bude pôsobiť viac tímov, ako je ten náš," dodal Fernandes na margo faktu, že väčšina tímov F1 je z Európy.
SITA, AFP