Foto: SITA/AP
MELBOURNE 26. marca (WEBNOVINY) - Kolotoč majstrovstiev sveta formuly 1 po svojom úvode spred dvoch týždňov v Bahrajne zamieril do austrálskeho Melbourne, kde na 24 jazdcov čaká v nedeľu 28. marca Veľká cena Austrálie. V Melbourne sa preteky F1 jazdia od roku 1996. Podujatie na okraji druhého najväčšieho austrálskeho mesta je špecifické, 5,303 km dlhý okruh vedie uzavretými verejnými komunikáciami v Albert Parku. Aj keď trať v hlavnom meste štátu Viktória nie je taká populárna ako jej predchodkyňa v Adelaide, na ktorej sa súťažilo od roku 1985 do roku 1995, pekné prostredie, dobrý servis a kvalitne vybudovaná infraštruktúra robia z okruhu dobrého hostiteľa. Maximálna rýchlosť v Albert Parku, ktorú môžu jazdci dosiahnuť, je okolo 300 km/h, priemerná 225 km/h. Rekordérom v Austrálii a aj na trati v Melbourne je Michael Schumacher, ktorý tu triumfoval štyrikrát. Od roku 2000 tu nepoznal premožiteľa dokonca trikrát za sebou. Od tých čias však nikto nedokázal triumf v Albert Parku zopakovať.
Pred rokom sa u "protinožcov" diali veľké veci. V boxoch sa objavil nový tím, ktorý oficiálne vznikol zo zvyškov stajne Honda, keď japonská automobilka po sezóne 2008 odišla z F1. Veľký stratég Ross Brawn, ktorý tím odkúpil za 1 libru, využil dieru v pravidlách a jeho auto s dvojitými difúzormi vzalo všetkým vietor z plachiet. Dvojica jazdcov na Brawnoch Jenson Button a Rubens Barrichello dominovala v tomto poradí v tréningu aj v pretekoch. Za nimi skončili vo výsledkovej listine Jarno Trulli a Timo Glock, ktorí boli pilotmi ďalšieho tímu s dvojitými difúzormi Toyoty. Preteky mali prvú dohru po týždni, keď na základe rádiovej komunikácie s tímom usvedčili z podvodu pôvodne tretieho Lewisa Hamiltona, ktorý po pokyne z boxov McLarenu pustil pred seba Trulliho a po pretekoch ho obvinil z predbehnutia počas jazdy za safety car, na základe čoho Trulliho penalizovali 25 sekundami. Štyri dni po austrálskom podujatí traťoví komisári zrušili Trulliho penalizáciu a celý tím McLarenu diskvalifikovali. Výsledky prvého minuloročného podujatia nadobudli definitívnu podobu až po troch týždňoch, keď odvolacia komisia FIA zamietla protest proti dvojitým difúzorom Brawnu GP, Toyoty a Williamsu. Zaujímavé boli aj samotné preteky, v ktorých nechýbali kolízie a ani predbiehania, vrcholom bola havária Vettela s Kubicom v boji o druhé miesto tri kolá pred koncom. Do cieľa tak došli monoposty kuriózne za safety car.
Zatiaľ čo pred rokom boli zaujímavé preteky v Albert Parku sprevádzaná dramatickými udalosťami pred aj po veľkej cene, tento rok to vyzerá na veľkú nudu. Zmeny pravidiel, ktoré sa dotkli aerodynamiky, zákazu dotankovania paliva a zníženia počtu používaných pneumatík, "zabili" úvodnú VC Bahrajnu. Elitná desiatka jazdcov najprv v sobotňajšej kvalifikácii odjazdila zhodne len po jednom rýchlom kole, ktoré určilo poradie na štartovom rošte. To sa už v samotných pretekoch takmer vôbec nemenilo. O jediný vzruch sa tak postarali problémy Sebastiana Vettela s motorom, pre ktoré sa Nemec postupne z čela pretekov prepadol o tri priečky a "daroval" dvojité víťazstvo jazdcom Ferrari - Alonsovi a Massovi. Rozpačito vyzneli aj vystúpenia troch nových (Lotus, Virgin a HRT) a jedného staronového (Sauber) tímu. Šachovnicovú vlajku videli na konci pretekov len oba Lotusy, aj tie figurovali až v závere výsledkovej listiny. FIA však neplánuje žiadne zmeny pravidiel až do skončenia úvodného bloku mimoeurópskych veľkých cien, úpravy teda môžu nastať najskôr až po nasledujúcich aprílových ázijských veľkých cenách v Malajzii a Číne.
"Úvodné dvojité víťazstvo nás potešilo, ale nič nám nezaručuje. Musíme zostať pri zemi. Stále si myslím, že sú tu štyri tímy a osem jazdcov, ktorí budú bojovať o víťazstvo. Trať v Albert Parku mám rád. Je to technický okruh, ťažko sa tu predbieha, preto bude veľmi dôležitý výsledok kvalifikácie," konštatoval víťaz z Bahrajnu Alonso.
"Na Austráliu mám nádherné spomienky. Debutoval som tam, v roku 2006 získal prvú pole position a minulý rok to bola hotová rozprávka. Je to úplne iný okruh ako v Bahrajne, sú to úzke miesta, pomalé sekcie a veľa rýchlych zákrut. Myslím si, že trať by mohla vyhovovať nastaveniu nášho auta," poznamenal obhajca majstrovského titulu a aj austrálskeho víťazstva Jenson Button, ktorý v tejto sezóne jazdí v McLarene.
"Veľká cena Austrálie bol pre mňa vždy jedným z vrcholov sezóny, a to sa ani teraz nezmenilo. Pricestoval som na kontinent trochu skôr. Strávil som niekoľko dní tréningom, aklimatizáciou a relaxáciou, aby som bol dobre pripravený na víkendové preteky. So šiestym miestom v Bahrajne som veľmi spokojný vzhľadom na to, koľko som toho po návrate do F1 stihol odjazdiť. Som si istý, že melbournské preteky mi pomôžu ešte viac sa dostať do rytmu," dodal sedemnásobný majster sveta a rekordér v počte austrálskych víťazstiev, jazdec tímu Mercedes GP Michael Schumacher.
Domáci organizátori pred rokom odolali tlaku FIA a neposunuli začiatok pretekov až na večernú hodinu. Výmenou za potvrdenia zachovania pretekov v Melbourne až do roku 2015 však ustúpili Európe a preteky sa posunuli o 2,5 hodiny na 17.00 h austrálskeho času (8.00 SELČ). Hoci minulý rok mali jazdci problémy s ostrým zapadajúcim slnkom nad obzorom, veľkú cenu odštartujú v rovnakom čase aj v tomto roku. V Austrálii je ešte stále horúce leto, počas víkendu by sa mali teploty v Albert Parku pohybovať okolo 30°C, v nedeľu podvečer sa očakáva dážď.
Veľká cena Austrálie
Dejisko: Albert Park v Melbourne, dĺžka okruhu 5 303 metrov
Dĺžka pretekov: 58 okruhov (307,574 km)
Minuloročný víťaz: Jenson Button (V. Brit) Brawn GP
Najrýchlejšie kolo v pretekoch: Michael Schumacher (Nem.) Ferrari - 1:24,125 min (2004)
Rekordér v počte víťazstiev - jazdec: Michael Schumacher 4 (2000 - 2002, 2004)
Rekordér v počte víťazstiev - tím: McLaren 9
Divácky rekord: 401 000 (1996)
História: Veľkú cenu Austrálie zaradili do programu MS F1 v roku 1985, keď sa jazdila na mestskom okruhu v Adelaide ako posledné preteky sezóny. Od roku 1996 sa pretekári stretávajú v Melbourne a v termínovej listine sa VC Austrálie presunula na začiatok sezóny.
Kuriozita: V roku 1991 sa v Adelaide uskutočnili najkratšie preteky v histórii MS F1, pretože Veľkú cenu museli prerušiť už po 14 kolách pre silný dážď.
Prehľad posledných víťazov VC Austrálie:
2009 - Jenson Button (V. Brit) Brawn GP
2008 - Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren
2007 - Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari
2006 - Fernando Alonso (Šp.) Renault
2005 - Giancarlo Fisichella (Tal.) Renault
2004 - Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2003 - David Coulthard (V. Brit.) McLaren
2002 - Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2001 - Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2000 - Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
1999 - Eddie Irvine (Ír.) Ferrari
1998 - Mikka Häkkinen (Fín.) McLaren
1997 - David Coulthard (V. Brit.) McLaren
1996 - Damon Hill (V. Brit.) Williams
1995 - Damon Hill (V. Brit.) Williams
1994 - Nigel Mansell (V. Brit.) Williams
1993 - Ayrton Senna (Braz.) McLaren
1992 - Gerhard Berger (Rak.) McLaren
SITA