Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v utorok o 17:30 na STV2, v stredu o 5:30 na STV1 a v sobotu o 10:50 na STV2
Hyundai SANTA FE
 
 
Aktuálna súťažná otázka

Musí mať zimná pneumatika dezén minimálne 3 mm?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 

Zelené pneumatiky v Európe ušetria až 10 miliárd eur!

Automagazín - Automobilky

24.11.2011
BRATISLAVA 24. novembra (WBN/PR) - Gumárenský priemysel v Európe čaká v nasledujúcom roku veľká zmena. Od novembra 2012 nadobudne účinnosť povinné značenie pneumatík. Hoci majú výrobcovia na túto zmenu ešte rok, už dnes zvyšujú podiel zelených pneumatík a podiel high-tech materiálov v nich. Podľa odhadov EÚ prinesie toto opatrenie zníženie emisií približne o 20 miliónov ton ročne a prinesie úsporu pohonných hmôt vo výške 10 miliárd eur.

Výrobcovia pneumatík majú presne rok na to, aby zaviedli označovanie pneumatík podľa efektívnosti. V novembri 2012 sa totiž začne značenie pneumatík podobne, ako v prípade domácich spotrebičov. V praxi to znamená zaraďovanie pneumatík do tried od najefektívnejšej A kategórie až po najhoršiu G kategóriu. Zákazníci tak budú vidieť, ktoré pneumatiky spotrebujú najmenej paliva, majú najnižšiu hlučnosť a zároveň najlepšiu priľnavosť na mokrej vozovke. Výskum spoločnosti LANXESS, ktorá dodáva špeciálne materiály pre gumárenský priemysel ukázal, že pneumatiky „zožerú“ až 30% zo spotreby paliva. Reálne tak každé piate tankovanie „zhltnú“ pneumatiky, v prípade nákladných áut je to dokonca až každé tretie tankovanie. Označovaním pneumatík sa EÚ snaží znížiť toto nepriaznivé číslo, čiže znižovať spotrebu palív a zároveň šetriť životné prostredie. Splnenie prísnych kritérií pre pneumatiky zelenej kategórie A si vyžaduje použitie nových technológií. Konkrétne, výrobcovia pneumatík začínajú používať stále viac tzv. syntetických kaučukov.

Nižšia spotreba a vyššia bezpečnosť

Syntetický kaučuk má zaujímavú vlastnosť. Dokáže znížiť valivý odpor a hluk pneumatík, pričom zároveň zvyšuje priľnavosť na vozovku a predlžuje ich životnosť. Zníženie valivého odporu znižuje aj spotrebu automobilu, a tým pádom redukuje výfukové plyny z cestnej prepravy. Používanie efektívnejších pneumatík bude podľa odhadov EÚ viesť k zníženiu ročnej spotreby paliva o 10 miliárd EUR a k zníženiu emisií približne o 20 miliónov ton! Podľa spoločnosti LANXESS, ktorá je lídrom na trhu v oblasti syntetických kaučukov používaných pri výrobe pneumatík, majú zelené pneumatiky v súčasnosti 35% podiel na trhu s pneumatikami. Vďaka zavedeniu nových pravidiel EÚ by sa mal tento podiel podľa odhadov LANXESS zvýšiť na 50%.

Princíp kategorizácie pneumatík vo svete nie je novinkou. V Japonsku je dobrovoľné značenie pneumatík zavedené od roku 2010, v Južnej Kórei sú taktiež plány zaviesť povinné značenie pneumatík v roku 2012. O podobných opatreniach sa debatuje v USA a Brazílii. Zelené pneumatiky sú pritom najrýchlejšie sa rozvíjajúcim segmentom v gumárenskom priemysle s ročným rastom okolo 10%. Podľa najnovších prognóz opustia výrobné linky v roku 2015 až 2 miliardy pneumatík v porovnaní zo súčasnými 1,6 miliardami. To predstavuje 25% nárast v celom gumárenskom priemysle za toto obdobie. V krajinách ako je Japonsko, kde je už značenie pneumatík zavedené, sa podiel zelených pneumatík v roku 2020 odhaduje na 90%. Vhodným výberom pneumatík sa tak môže dosiahnuť zníženie spotreby, zvýšenie bezpečnosti a to všetko s ohľadom na životné prostredie.
 
 
 
 
 
© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén