BRATISLAVA 4. apríla (WEBNOVINY) - Viac ako 150-tisíc vozidiel nemá v súčasnosti platnú technickú či emisnú kontrolu.
Povinné kontroly vozidiel
Pravidelnú technickú a emisnú kontrolu musí v presne stanovených lehotách absolvovať každé motorové vozidlo, ktoré je prihlásené do evidencie vozidiel.
Táto povinnosť vyplýva z predpisov Európskej únie a na Slovensku platí od marca 2005.
Vozidlo prihlásené v evidencii musí absolvovať kontroly bez ohľadu na to, či reálne jazdí alebo nie.
Lehoty kontrol sa odvíjajú od dátumu prvej evidencie vozidla. Ak napríklad vodič zaevidoval nové vozidlo kategórie M1 s benzínovým motorom s riadeným katalyzátorom 31. decembra 2009, potom lehota na vykonanie STK a EK bude najneskôr 31. decembra 2013 do polnoci.
V prípade, že ešte počas platnosti technickej a emisnej kontroly sa stane vozidlo nepojazdné, napr. v dôsledku dopravnej nehody či poruchy, je možné požiadať o dočasné vyradenie. To je spoplatnené sumou päť eur na rok.
Počas dočasného vyradenia nie je potrebné absolvovať pravidelnú technickú alebo emisnú kontrolu vozidla a taktiež nie je potrebné mať uzatvorené povinné zmluvné poistenie.Vodičom, ktorí na túto povinnosť zabudnú, hrozí pokuta 166 eur za chýbajúcu technickú kontrolu. Ďalších 166 eur zaplatia, ak im chýba aj emisná kontrola.
Ako informoval agentúru SITA hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa, ministerstvo chce problém riešiť prednostne edukáciou vodičov a upozorňovaním na nutnosť dodržiavania termínov.
Pomôcť pri riešení situácie má podľa Kóňu aj jednotný informačný systém v cestnej doprave, ktorý by mal byť zavedený do konca roka 2015.
V rámci projektu nového informačného systému chce ministerstvo zaviesť aj služby zasielania SMS o ukončení platnosti technickej a emisnej kontroly. Majitelia vozidiel by mali v predstihu dostávať SMS správy, ktoré ich vyzvú na absolvovanie potrebných technických prehliadok.
Nový systém podľa Kóňu zlepší aj evidenciu a eliminuje riziko podvodov v súvislosti s STK a EK. "V súčasnosti nie je možné zodpovedne určiť, kto na túto povinnosť zabudol a kto sa jej cielene vyhýba. Je v našom záujme vodičom pomáhať a nie ich trestať," vysvetlil Kóňa.
Jednotný informačný systém v cestnej doprave sa bude týkať správy autoškôl, technických služieb (napr. STK a EK) a oblasti riadenia odborných spôsobilostí v cestnej doprave.
Platnosť technickej a emisnej kontroly si môžu vodiči jednoducho overiť na nálepke na pravej strane čelného skla. Ak obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie zistí, že majiteľ nemá platnú technickú či emisnú kontrolu, zašle majiteľovi vozidla oznámenie o začatí konania vo veci uloženia pokuty. Súhrnná pokuta za chýbajúcu emisnú a technickú kontrolu je 332 eur.
"Vodiči majú k dispozícií širokú sieť staníc technickej kontroly, ktorých bolo ku koncu minulého roka 128. Nemenej dôležitá je aj pravidelná emisná kontrola. Vodiči môžu navštíviť ktorékoľvek z 255 pracovísk emisnej kontroly po celom Slovensku," informoval Kóňa.