BRATISLAVA 24. augusta (WEBNOVINY) - V rámci šrotovného bolo predaných takmer 10 % áut vyrobených na Slovensku. Najväčší záujem v rámci šrotovného bol o automobily značky Kia cee´d., tých sa predalo 1 284 kusov. Za automobilom vyrábaným v žilinskom závode juhokórejskej automobilky Kia Motors nasleduje francúzsky Peugeot 207 vyrábaný v trnavskej fabrike, ktorých sa predalo 814 kusov. Záujemcovia v rámci šrotovného si kúpili aj 400 kusov áut značky Kia cee´d SW, 128 kusov Citroën C3 Picasso a 28 kusov Kia Sportage. Vyplýva to z analýzy o priebehu čerpania dotácie na nákup nového vozidla pri súčasnej likvidácií starého vozidla (tzv. šrotovné) ku koncu júla tohto roku, ktorú na rokovanie vlády predložilo Ministerstvo hospodárstva SR.
Pre prvú a druhú vlnu šrotovného vláda vyčlenila finančné prostriedky v celkovej výške 55,3 mil. eur. Prostredníctvom týchto zdrojov bolo zabezpečené zošrotovanie 44 200 kusov motorových vozidiel, čo predstavuje takmer 17-percentný podiel z celkového počtu vozidiel starších ako 10 rokov na Slovensku. Ku koncu júla tohto roku bolo v rámci šrotovného predaných, respektíve záväzne objednaných 36 661 kusov motorových vozidiel. Zatiaľ sa podľa analýzy na šrotovné kupujú autá priemerne asi za 9 tis. eur, ktoré majú štandardne posilňovač riadenia, protišmykový brzdový systém ABS, ESP či airbagy a klimatizáciu. Najviac sa na šrotovné predávali Renault Thalia a Škoda Fabia. Jedným z najlacnejších áut na šrotovné je Dacia Sandero, od 4 990 eur.
V sledovanom období bola vyfakturovaná celková čiastka DPH vo výške 62,2 mil. eur, na vyraďovacích a prihlasovacích poplatkoch bolo vybratých celkovo takmer 2,5 mi. eur. Na základe analýzy ministerstvo konštatuje, že celkové pozitívny dopad pre štátny rozpočet v tomto roku dosiahne čiastku vyššiu ako 12,3 mil. eur. "Analýza potvrdila predpoklad, že projekt šrotovného nebude mať negatívny dopad na štátny rozpočet v roku 2009. Je však pravdepodobné, že v roku 2010 a 2011 nastane výpadok výberu DPH z dôsledku faktu, že záujemcovia si kúpili vozidlo už v tomto roku," konštatoval rezort hospodárstva. Poskytnutím štátnej dotácie na šrotovné podľa ministerstva sa takisto nepriamo zachovalo niekoľko tisíc pracovných miest.
Na Slovensku by mohlo byť aj tretie kolo šrotovného. Úvahy o prípadnej tretej vlne otvoril premiér Robert Fico v polovici augusta na brífingu po návšteve trnavskej automobilky PSA Peugeot Citroën Slovakia. Uviedol, že vláda je pripravená na tretiu vlnu šrotovného, ak bude nevyhnutná.
Tretie kolo šrotovného pri zlikvidovaní starého a následnej kúpe nového motorového vozidla však zatiaľ na Slovensku podľa ministra hospodárstva Ľubomíra Jahnátka nebude. Ako povedal po minulotýždňovom rokovaní vlády, zavedenie tretieho kola šrotovného by v súčasnosti nebolo také efektívne ako prvé dve kolá. "Nevidím veľký význam v zavedení tretieho kola šrotovného. V súčasnosti na to nie je vhodná doba," dodal Jahnátek. Podľa neho zavedenie tretieho kola šrotovného je v súčasnosti zbytočné aj preto, lebo viacerí predajcovia automobilov pokračujú v modeli šrotovného na vlastné náklady.
SITA