Dnes je sobota, 21 december 2024
|
Okrem toho, že TOYOTA GAZOO Racing, športový tím koncernu Toyota, vyhráva tituly v najprestížnejších sériach majstrovstiev sveta, pracuje aj na technológiách, ktoré pomôžu dosiahnuť klimatickú neutralitu. Od roku 2021 testuje spaľovacie motory poháňané vodíkom.
Toyota je v súčasnosti najväčším výrobcom osobných automobilov na svete a jednou z najinovatívnejších spoločností v automobilovom sektore. Len v roku 2022 zaregistrovala Toyota v USA 3000 patentov. Spoločnosť už roky pracuje na alternatívnych pohonoch využívajúcich ekologické zdroje energie. V roku 1996 značka vyvinula prvé auto na vodíkový pohon na základe modelu RAV4 a v roku 2014 uviedla na trh model Toyota Mirai, elektromobil poháňaný palivovými článkami.
TOYOTA GAZOO Racing ako testovací priestor
Pre koncern Toyota hrá športový tím TOYOTA GAZOO Racing kľúčovú úlohu pri testovaní inovatívnych riešení. Rely a automobilové preteky sú tým najlepším miestom na testovanie nových technológií v najťažších podmienkach a ich prípravu na uvedenie do modelov, dostupných v showroomoch. Skúsenosti získané v motoristickom športe sa prenášajú nielen do športových modelov zo série GR, ale sú tiež široko využívané v celom sortimente spoločnosti.
Vodíkový spaľovací motor v GR Corolla H2 Concept
Japonská pretekárska séria ENEOS Super Taikyu dáva Toyote príležitosť experimentovať s pohonmi s nízkymi alebo nulovými emisiami a používaním ekologických palív budúcnosti. V roku 2021 v koncepte Toyota GR Corolla H2 debutoval spaľovací motor poháňaný vodíkom. Pohonnú jednotku tvorí trojvalcový motor 1,6 preplňovaný turbodúchadlom použitý v hot hatchi GR Yaris, ktorý bol prispôsobený na vodíkový pohon. Členovia tímu pracovali dve sezóny na vylepšení konštrukcie a procesu tankovania. Za tento čas sa im podarilo zlepšiť výsledok v 24-hodinovom preteku na trati Fuji až o 120 kôl.
V máji 2023 mal svoj debut v súťaži model GR Corolla H2 Concept poháňaný kvapalným vodíkom, čo je obrovský krok vpred vo vývoji vodíkového spaľovacieho motora. Auto má stále ten istý motor, použitie kvapalného vodíka však skrátilo časy zastávok v boxoch a umožnilo tankovanie na rovnakom mieste, kde tankovali aj autá využívajúce klasické palivá. Kvapalný vodík nevyžaduje toľko prídavných zariadení ako plynný vodík a priestor potrebný na inštaláciu zariadenia je štyrikrát menší ako predtým. Navyše, absencia potreby stláčania plynu znamená, že je možné natankovať veľa áut jedno po druhom.
Vodíkový GR Yaris na rýchlostných skúškach rely
Vodíkový spaľovací motor sa dostal už aj do ďalších áut spoločnosti. V Japonsku bol testovaný v prototype Corolla Cross a počas Belgickej rely bol predstavený GR Yaris H2 Concept. Auto šoféroval prezident koncernu Toyota Akio Toyoda a jeho spolujazdcom bol štvornásobný majster sveta Juha Kankkunen. Fín mal neskôr možnosť sám preveriť auto na mieste vodiča.
„Vodíkový motor generoval solídny krútiaci moment, vďaka čomu sa správa podobne ako spaľovací motor. Vzhľadom na nulové emisie CO2 verím, že vodíkové motory sa stanú jednou z možností dosiahnutia uhlíkovej neutrality nielen vo svete motoristického športu, ale aj v civilných autách,“ povedal Kankkunnen počas rely v Belgicku.
PEUGEOT 500817.12.2024 |
ALFA ROMEO JUNIOR 1.2 T HYBRID17.12.2024 |
TOYOTA YARIS CROSS6.12.2024 |
HYUNDAI i30 1.5 T GDi MHEV6.12.2024 |
FIAT 600 HYBRID 100k6.12.2024 |
MG HS 1.5T28.11.2024 |