Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v utorok o 17:30 na STV2, v stredu o 5:30 na STV1 a v sobotu o 10:50 na STV2
Hyundai SANTA FE
 
 
Aktuálna súťažná otázka

Musí mať zimná pneumatika dezén minimálne 3 mm?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 

Test: Škoda Yeti 4x4 1.8 TSI

Automagazín - Testy

2.2.2011
Foto: Ondrej Rabatin
Ďalší test, v ktorom sa musím vyhovárať, že nemám rád SUV. Alebo je Yeti Crossover? Neviem, ani jedno, ani druhé ma dizajnovo nepriťahuje a osobne v tom veľké rozdiely nerobím. Stále je to v podstate vysoké kombi, ktoré sa tvári, že je priestrannejšie a že dokáže jazdiť aj mimo asfaltky. Čo sa týka dizajnu Yetiho, nedá sa mu však uprieť nápaditá predná časť. Tá sa mi naozaj páči. Je unikátna a určite originálnejšia, ako v prípade ostatných konzervatívne tvarovaných modelov automobilky Škoda. Zaujímavé predné svetlá Yetiho sú pre auto charakteristické a vďaka nim ho na ceste veľmi ľahko odlíšite od všetkého ostatného.

Interiér

Interiér Yetiho pôsobí kvalitne. Už začínam mať pocit, že je to pri nových modeloch značky Škoda pravidlom. Všetko je veľmi príjemné na dotyk. Je skrátka cítiť, že sedíte v nemeckom (pardón, českom) aute.

Foto: Ondrej Rabatin
Ďalším silným triumfom interiéru Škody Yeti je jeho variabilita. Trojica zadných sedadiel sa dá jednotlivo sklápať a posúvať. Nechýba ani samostatná regulácia sklonu zadných operadiel. Pri sklopení prostredného sedadla sa dá jeho operadlo využiť ako lakťová opierka pre cestujúcich vzadu po stranách. Nechýbajú tam dokonca ani držiaky na nápoje.

Pri pohľade na batožinový priestor sa však prestanete usmievať. Je malý a plytký. Ale to iba na prvý pohľad. Keď sa s ním začnete hrať, dokážete v aute bez problémov preniesť aj väčšie veci. Pomôcť si môžete posunutím zadných sedadiel dopredu, prípadne niekedy možno postačí iba upravenie sklonu ich operadiel. Zo základného objemu 405 litrov dokážete iba týmto spôsobom získať 510 litrov. Samozrejme, sedadlá sa dajú aj sklopiť, čím získate 1 580 litrov, alebo dokonca aj úplne vybrať, čím premeníte Yetiho na dodávku s úložnou kapacitou 1 760 litrov.

Foto: Ondrej Rabatin
Motor

Yetiho sme dostali na test s 1,8-litrový benzínovým štvorvalcom TSI preplňovaným turbodúchadlom. Skvelý motor. Pôvodne vznikol v dielňach automobilky Audi a dnes je rozšírený po celom modelovom portfóliu koncernu Volkswagen. Je to benzínový motor, no nechýba mu „dieselový“ záťah už aj od nižších otáčok. Nie ste pritom obmedzovaný malým otáčkovým spektrom vznetových motorov.

Bohužiaľ, spotrebou na motory TDI nemá. Ak si však uvedomíte, že máte pod pravým členkom 160 koní, tak mi musíte dať za pravdu, že spotreba 9,5 litra v mestskej premávke je na auto veľkosti Yetiho veľmi slušná hodnota. Mimo mesta sme sa však pod 8,5 litra nedostali. Šesťstupňová manuálna prevodovka je veľmi dobre odstupňovaná. Pri 130-tke vám otáčkomer neukazuje ani celých 3 000. Napriek tomu musíte na diaľnici rátať so spotrebou 9 litrov benzínu na 100 km.

Foto: Ondrej Rabatin
Jazda

Yeti je komfortné auto. Sedí sa v ňom trochu vyššie, no stále je posed dostatočne pohodlný. Na bežných cestách nemá Yeti žiaden problém a poctivo sleduje vytýčenú stopu. Viete si však predstaviť, čo sa stane, ak máte v rukách benzínovú štvorkolku a cesty sú pokryté súvislou vrstvou snehu a ľadu? Ručná brzda je zrazu veľmi frekventovane používaný ovládací prvok a bez povšimnutia neostalo ani tlačidlo protipreklzového a stabilizačného systému. Teda, to som si iba myslel, že ja stabilizačného. ASR sa na Škode Yeti vypnúť dá. ESP už ale nie. Pokiaľ sa nemýlim, je to takto na všetkých Škodovkách. Možno s výnimkou modelov RS. S tými som však zatiaľ nemal tú česť, ale nami testovaná Fabia aj Octavia fungovala rovnako.

Čo to v praxi znamená? Zatiahnete ručnú, auto si pekne natočíte, pridáte plyn a dokonca aj pohon všetkých štyroch kolies, ktorý pripája zadné kolesá cez medzinápravovú spojku Haldex, funguje výborne. Reaguje dostatočne rýchlo a auto je schopné presunúť krútiaci moment na zadné kolesá a získať tak pretáčavú charakteristiku. Už už to vyzerá, že sa vám podarí prejsť zákrutou ako Loebovi a vtedy sa ozve zdvihnutý varovný prst stabilizačného systému. ESP zasahuje dosť rázne a hlasno. Jednoducho kazí radosť. Viem, že je to kvôli bezpečnosti, ale nebolo by zlé, keby sa dalo ESP vypnúť práve kvôli tomuto. S Kiou Sportage bola v tomto smere oveľa väčšia zábava. Auto pritom malo vznetový motor. ESP je však vypínateľné a pohon všetkých štyroch kolies uzamykateľný.

Na Škodu Yeti som bol veľmi zvedavý. Viacerí kolegovia mi potvrdili, že je to mimoriadne nadané auto. Ani popredné anglické motoristické časopisy s dlhoročnou tradíciou nedajú na Yetiho dopustiť. Zobral som ho teda aj do ľahšieho terénu. Bol som prekvapený, kde všade som sa s Yetim dostal. Stále som však bol „na ceste“. Síce nespevnenej a zasneženej, ale ceste. Ak cestu opustíte, narazíte na dva problémy. Prvým je svetlá výška. Aj keď je Yeti mimoriadne nadané auto, jeho podvozok nie je taký vysoký, ako v prípade poctivých off-roadov a tak sa to skôr či neskôr prejaví. Druhým problémom sú obmedzené možnosti pripojiteľného pohonu 4x4. Nie je to permanentná štvorkolka a ak ostanete zaborení v snehu prednými kolesami, tie zadné majú čo robiť, aby auto zo šlamastiky dostali.

Foto: Ondrej Rabatin
Resumé

Ako by som to zhrnul? Škoda Yeti je príjemné rodinné auto. Pri veľkosti Octavie ponúka variabilnejší interiér a ak potrebujete jazdiť aj mimo asfaltových ciest, s Yetim sa dostanete určite ďalej, ako s Octaviou 4x4. Stále to však nie je off-road, preto netreba mať vysoké očakávania. Ak sa však v lete potrebujete dostať na chatu a v zime na lyžovačku, s Yetim určite problémy mať nebudete.

Základná cena modelu – Škoda Yeti 1.2 TSI: 14 060 €
Základná cena testovanej verzie – Škoda Yeti 4x4 1.8 TSI Ambition: 21 460 €


Technické údaje:
Motor Typ motora:radový, zážihovýValce/ventily:4/16Zdvihový objem (cm3):1798Najvyšší výkon (kW):118Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):250 / 1500Prevádzkové vlastnostiMaximálna rýchlosť (km/h):200Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):8,4Spotreba - mesto/mimo/kombi (l/100 km):10,1 / 6,9 / 8,0Rozmery a hmotnostiBatožinový priestor (l):405/17560Objem nádrže (l):60Prevádzková hmotnosť:2050Rozmer pneumatík:-Dĺžka (mm):4223Šírka (mm):1793Výška (mm):1691Rázvor (mm):2578
 
 
 
 
 
© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén