Foto: netcarshow.com
BRATISLAVA 15. októbra (WEBNOVINY) - Subaru sa zapísalo do sŕdc športovo orientovaných vodičov práve modelom Impreza WRX STi. Toto zdanlivo bežné auto vyzeralo relatívne nenápadne, no na „okreskách“ dokázalo vyškoliť aj vodičov oveľa výkonnejších športových áut. Charakteristický pre tento model bol modrý lak, zlaté kolesá, veľký zadný spojler a nenapodobniteľný zvuk motora s protichodnými piestami. A samozrejme, vždy to bol sedan. Až posledná generácia tohto modelu prekvapila päťdverovou karosériou. Subaru chcelo presvedčiť svojich priaznivcov, že toto je tá správna cesta, no zvyk je železná košeľa a niektorí skalní priaznivci nad päťdverovým hatchbackom stále ohŕňali nosom.
Po troch rokoch je tak sedan späť a od novembra bude v predaji aj na slovenskom trhu. Subaru WRX STi má nový, o 5 mm nižší, podvozok s opačne montovanými tlmičmi a vylepšené riadenie. Prepracovaná bola aj aerodynamika, ktorá vytvára väčší prítlak ako na zadnú, tak aj na prednú nápravu. Konštruktéri pracovali aj na aerodynamickom vyladení spodnej časti auta. Nový je aj výfukový systém. Ten má dva tlmiče, pričom každý vyúsťuje do dvojitej koncovky. Štvorica výfukov má priemer 80 mm. Nový model má rámové okná, na rozdiel od predchodcu. Pre viacero modelov značky Subaru sú typické bezrámové okná, no klasické konštrukčné riešenie zvyšuje torznú tuhosť karosérie a znižuje hmotnosť.
Subaru WRX STi poháňa 2,5-litrový boxer uložený pozdĺžne. Plochý štvorvalec s protichodnými piestami dosahuje výkon 220 kW (300 k) pri 6000 ot./min. a pri 4000 ot./min. disponuje krútiacim motorom 407 Nm. Znamená to zrýchlenie z nuly na stovku za 5,2 sekundy a maximálnu rýchlosť 255 km/h.
Pohon Symetrical AWD
Tajomstvom úspechu modelu WRX STi je pohon všetkých štyroch kolies Symetrical AWD so stredovým diferenciálom dokáže pracovať v troch režimoch. V režime AUTO je krútiaci moment automaticky rozdeľovaný medzi prednú a zadnú nápravu. V režime AUTO + sa aktivuje uzávierka, čo zabezpečí lepšiu trakciu. Tento režim je vhodný pre klzké povrchy. Režim AUTO - je zas ideálny na suché cesty. Vtedy uzávierka diferenciálu pôsobí iba minimálne.
Regulácia dynamiky jazdy VDC
Vynikajúce zážitky za volantom podporuje aj systém VDC (Vehicle Dynamics Control). V základnom režime tento systém spája funkcie stabilizačného systému, trakčnej kontroly a samozrejme ABS. Dá sa však prepnúť do takého režimu, ktorý vodičovi dovolí istú mieru pretáčavých šmykov a neuberá výkon ani pri preklzovaní kolies. Tento systém sa však dá aj úplne deaktivovať, pričom ostane zapnuté iba ABS.
„Subaru Intelligent Drive“
V troch režimoch tiež funguje riadiaca jednotka auta. V režime „Inteligent“ je možné znížiť spotrebu až o 10% v porovnaní so základným režimom „Sport“, ktorý je zas vhodný na bežné jazdenie. Režim „Sport Sharp“ zas zlepšuje odozvu na plynový pedál.
Pre model WRX Sti sú štandardom 18-palcové kolesá obuté do pneumatík s rozmerom 245/40. Spoza diskov z ľahkých zliatin vykúkajú brzdy značky Brembo s odvetrávanými kotúčmi a dvojkanálovým posilňovačom.
Subaru WRX STi sa na Slovensku začne predávať už v novembri. Cena tohto modelu bude štartovať na úrovni 45 990 €. Priplácať sa bude napríklad za metalický lak (527 €). Za charakteristický veľký zadný spojler si od vás v Subaru vypýtajú 1 290 €.
Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk