Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v utorok o 17:30 na STV2, v stredu o 5:30 na STV1 a v sobotu o 10:50 na STV2
Hyundai SANTA FE
 
 
Aktuálna súťažná otázka

Musí mať zimná pneumatika dezén minimálne 3 mm?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 

ŠKODA chce byť ešte zelenšia

Automagazín - Auto-Moto

2013-03-07 16:28:00
BRATISLAVA 7. marca (WBN/PR) - ŠKODA zvyšuje úsilie o dosiahnutie trvalo udržateľného rozvoja a za týmto účelom zastrešuje všetky opatrenia stratégie GreenFuture. Cieľom tejto stratégie je zabezpečenie trvalo udržateľného rozvoja spoločnosti ŠKODA a šetrnejšie zaobchádzanie s prírodnými zdrojmi. Nová generácia vozidla ŠKODA Octavia GreenLine bude so spotrebou 3,3 litra nafty na 100 km, resp. s produkciou 87 g CO2/km najšetrnejším modelom radu Octavia všetkých dôb. Ťažisko aktivít je vo výrobe. Do roku 2018 chce ŠKODA znížiť spotrebu energie, vody, množstvo odpadov a emisie na výrobu jedného vozidla o 25 %. GreenFuture je integrálnou súčasťou Rastovej stratégie ŠKODA 2018 a stratégie ochrany životného prostredia koncernu Volkswagen.

„ŠKODA sa už niekoľko rokov hlási k zodpovednosti za životné prostredie,“ hovorí predseda predstavenstva spoločnosti ŠKODA Prof. Dr. h. c. Winfried Vahland. „Stratégiou GreenFuture spájame a zvyšujeme naše úsilie o dosiahnutie trvalo udržateľného rozvoja. Chceme ponúkať automobily mimoriadne šetrné k životnému prostrediu a vyrábať aj predávať ich tak, aby sme zabezpečili trvalo udržateľný rozvoj. Stratégiou GreenFuture sa automobilka aj jej zamestnanci jasným a merateľným spôsobom hlásia k ochrane životného prostredia. Investujeme do vlastnej budúcnosti. GreenFuture je súčasťou našej Rastovej stratégie 2018 a súčasne dôležitým príspevkom k dosiahnutiu cieľa koncernu Volkswagen, stať sa do roku 2018 najekologickejšou automobilkou na svete,“ zdôraznil Winfried Vahland.

GreenFuture stojí v spoločnosti ŠKODA na troch pilieroch: GreenProduct, GreenFactory a GreenRetail. Od roku 1991 vynaložila automobilka do systému nakladania so zdrojmi spolu viac ako 410 miliónov eur. K tomu je nutné ešte pripočítať investície spoločnosti ŠKODA do ekologickejších výrobných postupov, do energeticky šetrnejších zariadení a do zvyšovania efektivity svojich vozidiel.

ŠKODA venuje značné úsilie znižovaniu spotreby a emisií celej modelovej palety. Všetky k tomu potrebné opatrenia zahŕňa pilier GreenProduct. Ten predstavujú najmä vozidlá vo verziách GreenLine a Green tec. Nová generácia modelu ŠKODA Octavia vo variante GreenLine bude najšetrnejšou Octaviou všetkých čias - so spotrebou iba 3,3 litra nafty na 100 kilometrov, ktoré zodpovedajú emisiám CO2 vo výške 87 gramov na kilometer.

ŠKODA chce priemernú výšku emisií CO2 všetkých svojich modelov ďalej znižovať. Pre dosiahnutie tohto cieľa automobilka spolupracuje s koncernom Volkswagen na vývoji moderných technológií, ktoré prispievajú k šetrnej prevádzke a k znižovaniu záťaže životného prostredia. V súčasnom období 48 variantov modelov značky ŠKODA dosahuje hodnoty emisií CO2 menších než 120 g/km, desať z nich sa dokonca dostane pod 100 g CO2/km. Model ŠKODA Citigo CNG, ktorý ŠKODA ponúka od októbra 2012, je prvým vozidlom značky poháňaným zemným plynom. Citigo s pohonom na zemný plyn produkuje iba 79 g CO2 na jeden kilometer. Ešte v tomto roku bude možné objednať aj nový model Octavia s pohonom na zemný plyn.

ŠKODA sa tiež zaoberá elektromobilitou. Po českých cestách v súčasnosti jazdí testovacia flotila elektromobilov Octavia Green E Line a v spolupráci s renomovanými partnermi zbiera dáta pre výskum bezemisnej mobility. Všetky nové vozidlá značky ŠKODA sú navyše z 85 % recyklovateľné.

Výroba vozidiel je ďalším ťažiskom stratégie GreenFuture. Do roku 2018 bude vlastná výroba spoločnosti ŠKODA o 25 % ekologickejšia. V rámci GreenFactory sa jedná predovšetkým o veličiny ako spotreba vody alebo množstvo odpadu, vznikajúceho pri výrobe jedného auta. O jednu štvrtinu majú klesnúť aj emisie CO2 a takzvané VOC (Volatile Organic Compounds, čiže volatilné organické látky), ktoré vznikajú napríklad pri lakovaní karosérií.

Aktuálnym príkladom výroby šetrnej k prírodným zdrojom je nová lisovacia linka v Mladej Boleslavi, ktorá bola uvedená do prevádzky v polovici februára. Nové zariadenie pracuje efektívnejšie a je jedným z najmodernejších svojho druhu v Európe. V porovnaní s porovnateľnými staršími linkami spotrebuje o 15 % menej energie a energiu môže akumulovať pre neskoršie využitie. Spoločne s koncernom VW investovala ŠKODA do tejto lisovacej linky približne 66 miliónov eur.

Dôležitým faktorom ekologickej výroby je tiež produkcia tepla a energií. V súčasnom období sa vo výrobe tepla a energií pre závod ŠKODA v Mladej Boleslavi nahrádza hnedé uhlie biomasou v podobe drevených peliet. Emisie CO2 v procese výroby tým klesnú o približne 45 000 ton CO2 ročne.

Tretím pilierom stratégie trvalo udržateľného rozvoja spoločnosti ŠKODA je GreenRetail. Tu sa jedná o vzťah k životnému prostrediu v predajných organizáciách a servisných dielňach. Za týmto účelom sa napríklad pravidelne vykonávajú ekologické audity, pri ktorých sa kontroluje dodržiavanie ekologických štandardov. Vďaka akciám, ako bolo Jarné upratovanie 2012 v Českej republike, zo skladov servisných partnerov zmizlo približne 95 ton nepotrebného alebo vyradeného materiálu, z čoho takmer 90 % bolo ďalej spracovaných.

Ekológia a trvalo udržateľný rozvoj sú v spoločnosti ŠKODA záležitosťou najvyššieho vedenia. Riadiaci tím stratégie GreenFuture je podriadený priamo predstavenstvu spoločnosti. Automobilka súčasne vsádza na aktívnu spoluprácu približne 26 500 zamestnancov. Príkladom vysokej angažovanosti personálu spoločnosti ŠKODA je akcia „Jeden strom za každé predané vozidlo v ČR“. Od roku 2007 vysádza ŠKODA za každé predané vozidlo v Českej republike jeden strom. Doteraz bolo vysadených približne 363 000 stromov, v tomto roku k nim pribudne ďalších takmer 60 000 sadeníc.
Autor: Redakcia 4Tv
 
 
 
 
 
© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén