SUZUKA 5. októbra (WEBNOVINY) - Cez víkend sa na okruhu v Suzuke uskutoční 15. podujatie tohtoročného seriálu majstrovstiev sveta formuly 1 - Veľká cena Japonska.
Keďže do konca sezóny ostáva šesť pretekov, piloti bojujúci o titul majstra sveta môžu získať dovedna 150 bodov.
Pozíciu lídra klasifikácie jazdcov si tretím miestom na VC Singapuru udržal Španiel Fernando Alonso na Ferrari, ktorý v doterajšom priebehu nazbieral 194 bodov.
Druhý je Nemec Sebastian Vettel z Red Bullu so 165 bodmi, tretí Fín Kimi Räikkönen z tímu Lotus má 149 bodov.
Komentátori odhadujú, že majstrom sveta 2012 sa stane práve jeden z tejto trojice jazdcov, pretože strata Lewisa Hamiltona (142 bodov) a Marka Webbera (132 bodov) je podľa nich už príliš veľká. Poháru konštruktérov zatiaľ kráľuje Red Bull (297 bodov) pred McLarenom (261) a Ferrari (245).
Vettel zvýšil svoje šance
Majster sveta z posledných dvoch sezón, Sebastian Vettel, zvýšil svoje šance na titul víťazstvom na VC Singapuru, zatiaľ čo Fernando Alonso naplno nebodoval od VC Nemecka, keďže mechanici tímu Ferrari stále hľadajú správne nastavenie monopostov.
"Do konca sezóny zostáva ešte veľa času a je nemožné vopred odhadnúť, ako to napokon dopadne," povedal líder Red Bullu Vettel, ktorý ako najmladší jazdec histórie vlani obhájil titul majstra sveta F1.
"My sa teraz sústredíme na to, aby sme dokončili každé preteky. Domnievam sa, že monopost má dobrý ťah, a hoci nie sme dostatočne rýchly na to, aby sme zvíťazili, aspoň zbierame dôležité body. Táto sezóna je skutočne náročná, ale teší nás, že sme stále v boji o titul. V Japonsku máme jediný cieľ, a to umiestniť sa vyššie než Fernando Alonso," prezradil pre Formula1.com Vettel.
"Musíme sa permanentne zlepšovať. V súčasnosti McLaren disponuje najrýchlejším autom, Ferrari naň síce trochu stráca, ale získava body. My chceme v Suzuke zhliadnuť šachovnicovú zástavku ako prví," dodal 25-ročný Vettel, ktorý tento rok triumfoval v Bahrajne a Singapure.
"Každý tím v tejto sezóne zažíva vrcholy a pády a my takisto," myslí si líder priebežného poradia šampionátu jazdcov F1 Fernando Alonso. "V porovnaní so Singapurom sa musíme zlepšiť. Piate miesto na štarte nám už nestačí, takže sa chceme zlepšiť v Suzuke už v kvalifikácii. Japonskému okruhu sa azda trochu podobá Silverstone a tam sa nám celkom darilo, preto dúfam, že predvedieme podobný výkon," dodal španielsky jazdec tímu z Maranella.
Organizátori trať trochu pomenili
Fanúšikov McLarenu zaujíma, aký výsledok dosiahne po ohlásení odchodu do Mercedesu Brit Lewis Hamilton.
Monoposty MP4-27 boli v ostatných dvoch pretekoch na okruhoch najrýchlejšie, ale jeden z nich vždy neprišiel do cieľa.
Počas pretekov VC Talianska v Monze Button figuroval na druhom mieste, ale pre problémy s nasávaním paliva ich nedokončil.
V nedeľňajšej VC Singapuru Hamilton v prvej tretine viedol, ale pokazená prevodovka mu znemožnila uspieť.
"V Singapure sme mali rýchly monopost, no bol by som rád, keby sme odteraz dokončili každé preteky," povedal pre autosport.com šéf McLarenu Martin Whitmarsh. "Len tak sa udržíme v boji o titul. Musíme zaistiť, aby Lewis v šiestich ďalších pretekoch prišiel bez problémov do cieľa. Ak sa mu to vzhľadom na to, akým rýchlym vozidlom v súčasnosti disponujeme, podarí, potom máme veľkú šancu na titul," dodal Whitmarsh.
"Keď som tu pretekal v roku 2009 prvýkrát, nemohol som uveriť, že je takýto okruh stále na zozname pretekov F1," vyhlásil Lewis Hamilton. "Suzuka je "stará škola". Nemá vlastnosti typickej modernej trate, ale práve z toho ťaží. Ide o veľmi rýchlu trať, náročnú na zvládnutie. Tu sa žiadna chyba neodpúšťa. V Suzuke všetko dýcha atmosférou, ktorú možno zažiť iba v Japonsku," dodal majster sveta z roku 2008 Hamilton.
Oproti minuloročnej VC Japonska urobili organizátori na 5807 m dlhom okruhu viacero zmien. Západnú časť trate od 7. zákruty až po šikanu preasfaltovali a v tomto úseku nainštalovali nové kanalizačné mechanizmy. Zóna DRS sa skrátila o 20 m. Detekčná časť za začína 50 m pred zákrutou č. 16 a aktivačnú časť umiestnili za 18. zákrutu. Meteorológovia hlásia, že počas víkendu by v Suzuke nemalo pršať. V piatok sa očakáva 27 stupňov Celzia, v sobotu 23 a v nedeľu 26 stupňov. Miera pravdepodobnosti dažďa nepresahuje desať percent.
Veľká cena Japonska:
Dejisko: okruh Suzuka
Dĺžka okruhu: 5807 m.
Dĺžka pretekov: 307,471 km (53 okruhov)
Divácka kapacita: 120 000 divákov
Minuloročný víťaz: Jenson Button (V. Brit.) McLaren
Najrýchlejšie kolo v pretekoch: Kimi Räikkönen (Fín.) McLaren 1:31,540 (2005 - 228,37 km/h)
Najviac víťazstiev - jazdec: 6 - Michael Schumacher (1995, 1997, 2000 - 2002, 2004)
Najviac víťazstiev - tím: 9 - McLaren
História:
Prvá VC Japonska sa jazdila v sezóne 1976 na okruhu Fudži, ďalší rok však monopost Ferrari Gilesa Villeneuvea, ktorý vyletel z trate, zabil dvoch divákov a preteky v Japonsku vypadli z kalendára. Tam sa opäť vrátili v sezóne 1987, keď VC Japonska privítal okruh v Suzuke patriaci automobilovému gigantovi Honde. V roku 2007 sa preteky vrátili na okruh Fudži, ktorý v roku 2000 kúpila automobilka Toyota a nechala ho zmodernizovať a prestavať známym nemeckým architektom okruhov F1 Hermannom Tilkem. Svetová kríza spôsobila v roku 2009 odchod Toyoty z motoristického športu a návrat F1 do Suzuki. Okruh v Suzuke navrhol ako testovaciu trať pre automobilku Honda v roku 1962 holandský architekt by John Hugenholtz. Je to jedna z mála tratí, ktorá má tvar osmičky. Okruh poskytuje možnosť troch rôznych konfigurácií tratí - celý okruh, Suzuki východ a Suzuki západ.
Kuriozity:
*Počas 24 ročníkov VC Japonska F1 sa práve na týchto pretekoch 12-krát rozhodlo o majstrovi sveta.
*Japonsko patrí medzi šesť krajín, ktoré v jednom roku hostili dvoje preteky F1. V rokoch 1994 a 1995 sa okrem *VC Japonska v Suzuke išla aj VC Pacifiku na japonskom okruhu TI Circuit Aida.
*O VC Japonska je obrovský divácky záujem. V roku 1990 sa do lotérie o 120 000 dostupných vstupeniek prihlásili 3 milióny záujemcov.
*V roku 2004 tajfún spôsobil, že kvalifikácia na VC Japonska sa išla až v nedeľu predpoludním a samotné preteky popoludní.
Víťazi uplynulých ročníkov VC Japonska (ročník 2007 a 2008 vo Fudži):
2011 Jenson Button (V. Brit.) McLaren
2010 Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
2009 Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
2008 Fernando Alonso (Šp.) Renault
2007 Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren
2006 Fernando Alonso (Šp.) Renault
2005 Kimi Räikkönen (Fín.) McLaren
2004 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2003 Rubens Barrichello (Braz.) Ferrari
2002 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2001 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2000 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
Poradie MS (po 14 z 20 pretekov): 1. Fernando Alonso (Šp.) Ferrari 194 bodov, 2. Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull 165, 3. Kimi Räikkönen (Fín.) Lotus 149, 4. Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren 142, 5. 5. Mark Webber (Aus.) Red Bull 132, 6. Jenson Button (V. Brit.) McLaren 119, 7. Nico Rosberg (Nem.) Mercedes 93, 8. Romain Grosjean (Švajč.) Lotus 82, 9. Sergio Pérez (Mex.) Sauber 66, 10. Felipe Massa (Braz.) Ferrari 51.
Pohár konštruktérov: 1. Red Bull Racing 297 bodov, 2. McLaren 261, 3. Ferrari 245, 4. Lotus 231, 5. Mercedes 136, 6. Sauber 101.