BRATISLAVA 9. októbra (WEBNOVINY) - Dlhšie noci, znížená viditeľnosť aj počas dňa, nízke teploty a zhoršené jesenné počasie prinášajú so sebou negatíva, na ktoré by vodiči nemali zabúdať. V nasledujúcich dňoch by sa mali vodiči pripraviť na častejšie hmly, dážď a s tým spojenú mokrú vozovku. V počasí, keď sa hromadí voda na cestách, je dôležité, aby vodiči dodržiavali predpísané rýchlosti, prispôsobili jazdu stavu a povahe vozovky, ako aj poveternostným podmienkam. "Práve v takomto počasí je veľká pravdepodobnosť, že sa vozidlo stane neovládateľné v dôsledku takzvaného akvaplaningu. Akvaplaning nastáva vtedy, keď je medzi pneumatikou a vozovkou viac vody, ako dokáže dezén na pneumatike odviesť. Auto pláva a v dôsledku toho sa stáva neovládateľné," uviedla hovorkyňa Prezídia PZ Denisa Baloghová.
Za deväť mesiacov tohto roka eviduje polícia 11 103 dopravných nehôd, čo je o 4 695 menej ako v rovnakom období minulého roka. Polícia sa snaží toto číslo znižovať aj upozorneniami pre vodičov. Za zníženej viditeľnosti prispieva k bezpečnej jazde najmä zníženie rýchlosti, ale aj používanie svetiel do hmly. Hmlové svetlá smie vodič použiť za hmly, dažďa alebo sneženia. Pomôže aj zníženie rýchlosti na klzkom povrchu vozovky na potrebnú mieru. Dôležité je zvýšiť vzdialenosť medzi vozidlami, aby bolo možné včas zareagovať a predísť kolíznym situáciám. V jesennom období sa v blízkosti cestných komunikácií, najmä medzi obcami, vyskytuje množstvo potulujúcej sa zveri. Zvýšené riziko zrážky so zverou je najmä v noci a ráno, kedy môže byť viditeľnosť a aj pozornosť vodičov znížená. Ak sa už zviera dostane na vozovku, polícia vodičom neodporúča, aby sa vyhli prekážke vo vysokej rýchlosti. Následky šmyku môžu byť väčšie ako zrážka so zvieraťom. To platí hlavne pri jazde na diaľnici. Obozretní musia byť vodiči aj v prípade poľnohospodárskych prác v blízkosti cestnej komunikácie, kde môže byť znečistená vozovka najmä od blata a lístia. Aj tu treba počítať so zvýšeným rizikom šmyku.
Chodci a cyklisti sú najzraniteľnejším článkom medzi účastníkmi cestnej premávky. Preto by mali používať reflexné prvky na oblečení. Pri prechádzaní cez cestu treba byť ostražitý a používať vyznačené priechody. Radšej sa viackrát presvedčiť, či je bezpečné cez cestu prejsť. Cyklisti musia byť zo zákona osvetlení a mať na sebe reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev. Polícia však stále eviduje množstvo prípadov, keď cyklisti za zníženej viditeľnosti jazdia na neosvetlenom bicykli bez reflexných prvkov. Výnimkou nie je ani jazda po nesprávnej strane vozovky a pod vplyvom alkoholu. Treba sa vyhnúť bicyklovaniu za silného vetra, v daždi na mokrej a klzkej ceste.
Vodiči musia v sťažených poveternostných podmienkach najmä predvídať. Sledovať situáciu hlavne v okolí zastávok, škôl a nákupných centier, kde je zvýšený pohyb chodcov. Každý účastník premávky je podľa zákona povinný dodržiavať pravidlá cestnej premávky. Správať sa disciplinovane a ohľaduplne tak, aby neohrozil jej bezpečnosť a plynulosť. Pritom je povinný prispôsobiť svoje správanie najmä stavebnému, dopravno-technickému stavu cesty, situácii v cestnej premávke, poveternostným podmienkam a svojim schopnostiam, aby neohrozil na živote a zdraví seba a ostatných, a nespôsobil sebe a ostatným škody na majetku. Vodiči by si mali v tomto období skontrolovať najmä osvetlenie vozidla, funkčnosť stieračov, a keď poklesnú teploty k nule, zájsť do pneuservisu a prezuť letné pneumatiky za zimné. V zimnom období by už mali byť zimné pneumatiky samozrejmosťou.