Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v utorok o 17:30 na STV2, v stredu o 5:30 na STV1 a v sobotu o 10:50 na STV2
Hyundai SANTA FE
 
 
Aktuálna súťažná otázka

Musí mať zimná pneumatika dezén minimálne 3 mm?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 

NOVÁ TOYOTA YARIS – NAVRHNUTÁ PRE ŽIVOT V MESTE

Novinky

16.10.2019

Pri navrhovaní nového modelu Toyota Yaris si dizajnéri dali za úlohu vyriešiť rastúce výzvy každodenného života v meste.

Súčasní záujemcovia o kompaktné vozidlá patria medzi najnáročnejším európskych zákazníkov a zvyčajne žijú svoje rušné životy v preplnenom mestskom prostredí, ktoré na nich kladie stále väčšie a väčšie výzvy.

Od svojho auta preto očakávajú, že bude štýlové a praktické. Chcú, aby sa s ním ľahko parkovalo a aby bolo v mestských uliciach obratné a počas dlhých ciest pohodlné. Očakávajú najvyššiu úroveň bezpečnosti a najnižšie možné prevádzkové náklady. Navyše majú silnejšie povedomie o životnom prostredí než kedykoľvek predtým a hľadajú zodpovedajúce riešenia vhodné pre ich každodenný harmonogram a prostredie.

A samozrejme preferujú aj to, aby tieto vlastnosti dostali za dostupnú cenu.

Nový Yaris reaguje sa tieto neustále rastúce požiadavky a po prvýkrát prináša filozofiu TNGA (Toyota New Global Architecture) do triedy kompaktných automobilov.

V prípade nového modelu Yaris to znamená prvé použitie novej platformy GA-B a tiež prvé použitie novej, 4. generácie hybridného systému na báze TNGA s trojvalcovým motorom.

K tomuto prístupu sa pridávajú tiež vylepšenia aktívnych a pasívnych systémov, vďaka čomu vzniká najbezpečnejšie kompaktné vozidlo na svete. 

ŠTÝLOVÝ DIZAJN A INTELIGENTNÉ USPORIADANIE VĎAKA PLATFORME GA-B

  • Pôsobivý, napnutý dizajn exteriéru, z ktorého je zrejmá obratnosť a kompaktné rozmery vozidla
  • Kratší, širší a nižší než aktuálny model
  • Inteligentné usporiadanie zaručuje najväčší možný priestor vo vnútri
  • Inovácie v oblasti materiálov a nová úroveň vnímanej kvality

Dizajnovú koncepciu exteriéru v prípade nového modelu Yaris definujú pojmy „hutnosť a obratnosť“ –je vždy pripravený vyraziť a poskytnúť zábavu za volantom.

„Hutné“ rozmery ho odlišujú od ostatných vozidiel v danom segmente, kde sú zvyčajne nové automobily s každým novým spracovaním stále väčšie a väčšie. Toyota skrátila celkovú dĺžku modelu Yaris o 5 mm, zároveň však zväčšila rázvor o 50 mm. Vozidlo tým získalo obratnosť a schopnosť manévrovať počas jazdy a parkovania v meste. Súčasne sa zachoval priestor vo vnútri, kde na cestujúcich čaká pohodlný interiér. A to je tá pravá podstata tohto „malého velikána“.

Vďaka platforme GA-B klesla celková výška vozidla o 40 mm, čo však vodičovi ani ostatným cestujúcim neubralo priestor v oblasti hlavy, pretože teraz sedia nižšie. Nižšie položená kapota poskytuje vodičovi lepší výhľad smerom dopredu. Dodatočných 50 mm šírky vytvára vo vozidle viac miesta vpredu aj vzadu. Širší rozchod predných a zadných kolies zasa dodáva novému modelu Yaris nižší, rozšírený postoj.

Štýl exteriéru zdôrazňuje efekt hutných proporcií s výraznými charakterovými líniami, ktoré sa tiahnu nadol po bočnej strane a vytvárajú dojem, že vozidlo sa pohybuje smerom dopredu. Celkovo natiahnutý, jednotný vzhľad dotvárajú mohutné blatníky vpredu aj vzadu, spolu s výrazne tvarovanými panelmi dverí, z ktorých vyžaruje obratnosť vozidla a jeho neustála pripravenosť vyraziť.

V prednej časti sa dizajn upriamuje na veľkú masku chladiča a znak Toyota v strede. Potiahnutím spodnej časti predného stĺpika karosérie dozadu a predĺžením kapoty sa dizajnérom podarilo posilniť dynamický vzhľad vozidla. Nové svetlá využívajú technológiu LED a zahŕňajú tiež smerové svetlá, ktoré sa striedajú s dennými svetlami.

Mimoriadne štýlový prvok tvoria svetlomety predĺžené smerom k predným kolesám, čo zároveň vizuálne skracuje predný previs.

Dizajn interiéru sa riadi princípom „ menej je viac“, vďaka čomu vzniká veľký otvorený priestor pre vodiča a predného spolujazdca. Nájdeme tu vysokokvalitné materiály, ako napríklad inovačnú plstenú povrchovú úpravu panelov dverí a po prvýkrát v modeli Yaris aj prístrojovú dosku mäkkú no dotyk, čo spríjemňuje atmosféru v kabíne.

Základným aspektom, na ktorý sa tvorcovia sústredili v celom vozidle, bola úroveň vnímanej kvality. Zohľadnili pocit pri dotyku s ovládacími prvkami, ich používaní a zvukovom prejave, ako aj farby, podsvietenie, tvary, vzory, grafiku a celkový vzhľad.

Dizajn priestoru vodiča vychádzal z koncepcie „ruky na volante, oči na ceste“. Potrebné informácie vodič získava prehľadnou a priamou formou z troch navzájom prepojených zdrojov: centrálnej obrazovky Toyota Touch, multiinformačného TFT displeja na združenom prístroji a 10-palcového projekčného displeja. Väčšie rozmery projekčného displeja pomáhajú vodičovi sústrediť sa na vedenie vozidla s minimálnym rozptyľovaním. Na čelné sklo v zornom poli vodiča premieta základné informácie o jazde a upozornenia, ako napríklad navigačné pokyny a najvyššiu povolenú rýchlosť.

Nový Yaris si môžete nechať vybaviť ďalšími technicky vyspelými a praktickými funkciami, ako je napríklad veľká bezdrôtová nabíjačka, na ktorú sa zmestia aj smartfóny poslednej generácie, vyhrievanie volantu či špeciálne náladové osvetlenie kabíny v okolí vodiča. Umiestnenie a používanie ovládacích prvkov je vďaka ergonomickému dizajnu naozaj intuitívne. Samotná palubná doska je tenšia a posadená nižšie, spojená so širšou a vyššou stredovou konzolou. Združený prístroj vodiča pozostáva z dvoch digitálnych prístrojov po bokoch a multiinformačného TFT displeja v strede a má len veľmi plytký štít. V neposlednom rade je tu kvôli lepšej viditeľnosti menší volant, ktorý ďalej podporuje koncepciu „oči na ceste, ruky na volante“.

PLATFORMA GA-B VYTVORENÁ PRE POTEŠENIE Z JAZDY

  • Zaručuje spoľahlivú a prirodzenú jazdu s presným riadením a skvelými manévrovacími schopnosťami
  • Nízke ťažisko a optimalizovaná poloha za volantom
  • Mimoriadne pevná karoséria zlepšuje ovládateľnosť a zvyšuje stabilitu

Vývojom platforiem vychádzajúcich z architektúry TNGA priniesla Toyota postupnú zmenu jazdných vlastností, ovládateľnosti a štýlu pre sériu nových modelov. Prvou bola platforma GA-C pre vozidlá strednej veľkosti, ktorá je východiskom pre vylepšenia charakteru jazdy a atraktívneho vzhľadu modelu Prius najnovšej generácie, modelu C-HR a novo uvedeného modelu Corolla. Podobne s príchodom platformy GA-K sa ukázala aj možnosť prispôsobiť filozofiu TNGA pre väčšie sedany a SUV – vytvorila veľmi efektívny základ nových modelov Camry a RAV4.

Teraz Toyota pri vývoji nového modelu Yaris po prvýkrát využíva silu architektúry TNGA na zvýšenie výkonnosti svojho kompaktného vozidla. Nová platforma GA-B prináša spoľahlivosť a prirodzený pocit z riadenia a je hlavným predpokladom zvýšeného pôžitku z jazdy, ktorý nový model Yaris prináša. Stabilita vozidla poskytuje istotu za volantom. Prirodzená a precízna odozva na vstupy vodiča zasa prináša vyššiu úroveň obratnosti.

K emocionálnej príťažlivosti nového modelu Yaris výrazne prispieva zábavný a živý charakter jazdy, ktorý je výsledkom spojenia kompaktných rozmerov a nízkeho, širokého postoja, dynamických kvalít platformy GA-B a výkonnosti hybridného pohonu štvrtej generácie. Počas jazdy v meste poskytuje riadenie energickú a ostrú odozvu. Výkon a manévrovacie schopnosti vozidla zasa prinášajú hladkú, uvoľnenú a komfortnú jazdu, ktorú si s radosťou vychutnáte počas dlhých ciest po diaľnici aj pri ustálenej rýchlosti na otvorených cestách.

Pocit kontroly a prepojenia vodiča s vozidlom umocňuje práve pozícia za volantom, podobne ako v ostatných modeloch postavených na architektúre TNGA. Vďaka platforme GA-B sa sedadlo vodiča podarilo umiestniť nižšie a viac dozadu (o 60 mm v porovnaní so súčasným modelom Yaris) smerom k stredu vozidla. Tým sa zároveň znížilo ťažisko vozidla a vznikla príjemnejšia poloha pri jazde, s lepšou ergonómiou a rozsiahlejšími možnosťami prispôsobenia. Volant sa nachádza bližšie k vodičovi a poskytuje o šesť stupňov väčší rozsah nastavenia sklonu.

Nový Yaris má nízke ťažisko, rovnako ako všetky modely s architektúrou TNGA. V porovnaní so súčasným modelom je vozidlo o 15 mm nižšie, čím získava lepšie parametre zotrvačnosti. Aj podvozok sa môže pochváliť lepším rozložením hmotnosti, a to medzi prednou a zadnou časťou vozidla aj medzi ľavou a pravou stranou. Tým sa podarilo obmedziť nakláňanie karosérie, zvýšiť stabilitu pri brzdení a skrátiť brzdnú dráhu. Karoséria s vyššou torznou tuhosťou zasa dodáva vozidlu svižnosť a stabilitu pri manévrovaní.

Nový systém zavesenia predných kolies so vzperami MacPherson a zadná náprava s torznou tyčou prinášajú okrem iného menšie trenie v predných vzperách, mäkšie pružiny a zvýšenie klopnej tuhosti vzadu z 320 na 580 Nm/stupeň. To ďalej zlepšuje dynamické vlastnosti nového modelu Yaris, znižuje klopenie karosérie v zákrutách a zvyšuje obratnosť vozidla.

Použitie platformy GA-B umožnilo podstatne zvýšiť tuhosť karosérie, čo podporuje stabilitu vozidla a jazdný komfort a prispieva k nízkym hladinám hluku a vibrácií. Optimalizovala sa architektúra platformy a horná časť karosérie, pričom sa použili strategické výstuže na paneli pod čelným sklom, v zadných stĺpikoch, na tuneli, zadnej konštrukcii a zadných podbehoch, ako aj tuhší panel palubnej dosky.

NOVÝ SYSTÉM 1.5 HYBRID DYNAMIC FORCE – CITLIVEJŠIA ODOZVA A ÚSPORNEJŠÍ CHOD

  • Úplne nový systém 1.5 Hybrid Dynamic Force
  • Citlivejšia odozva, o 15 % vyšší kombinovaný výkon a vyše 20 % pokles spotreby paliva
  • Hybridná technológia 4. generácie optimalizovaná z hľadiska hmotnosti, usporiadania a hospodárnosti
  • Zahŕňa nový zážihový motor 1.5 Dynamic Force so 40 % tepelnou účinnosťou

Uznávané vedúce postavenie spoločnosti Toyota v oblasti samonabíjacej hybridnej technológie stavia na viac ako 20-ročných skúsenostiach. Na základe miliárd kilometrov odjazdených po celom svete preukázali hybridy značky Toyota svoju výnimočnú kvalitu, odolnosť a spoľahlivosť. Odhaduje sa, že hybridné vozidlá Toyota na celom svete prejdú každý deň dokopy vyše 500 miliónov kilometrov.

Od roku 1997, keď sa predstavil prvý model Prius, predala Toyota Motor Corporation na celom svete viac ako 14 miliónov hybridných vozidiel – z toho 2,5 milióna v Európe – pričom túto technológiu neustále zlepšuje and uvádza nové modely v širokom spektre trhových segmentov. Yaris Hybrid, prvý plno hybridný model nižšej triedy na svete, sa predstavil v roku 2012 a odvtedy sa v Európe predalo viac ako 500 000 kusov. Upevnil si tak postavenie kľúčového produktu, vďaka ktorému si verejnosť rozširuje povedomie o hybridnej technológii Toyota a dokáže oceniť jej výhody.

Hybridný systém 4. generácie sa testoval v rôznych európskych mestách, napríklad v Ríme, Paríži a Darmstadte. Výsledky ukázali, že pri používaní v mestskom prostredí dokáže takmer 80 % času jazdiť úplne bez emisií.

Na týchto skvelých výsledkoch má zásluhu architektúra hybridného systému Toyota, ktorý v zásade poskytuje všetky prvky elektrického vozidla s vysokovýkonnými elektromotormi a vysokonapäťovými súčasťami a zároveň veľmi úsporný spaľovací motor pracujúci v Atkinsonovom cykle.

Nová, štvrtá generácia hybridnej technológie Toyota zažije svoju premiéru v základnej pohonnej jednotke nového modelu Yaris. Tento systém s názvom 1.5 Hybrid Dynamic Force je priamo odvodený od väčších, 2,0- a 2,5-litrových systémov, ktoré sa predstavili v nových modeloch Corolla, RAV4 a Camry. Pri jeho vývoji sa rovnako dôsledne kontrolovali rozmery a hmotnosť jednotlivých dielov, aby vozidlo dosahovalo ešte nižšiu spotrebu a produkovalo menej emisií.

Súčasťou hybridného systému je nový 1,5-litrový trojvalcový zážihový motor Dynamic Force s variabilným časovaním ventilov, pracujúci v Atkinsonovom cykle. Rovnako ako štvorvalcové varianty s objemom 2,0 a 2,5 litra profituje z detailných opatrení na zníženie vnútorného trenia a mechanických strát a optimalizuje účinnosť spaľovania. V skutočnosti sa motor môže pochváliť najrýchlejším spaľovaním na svete, čo podporuje vysoký krútiaci moment pri nízkych otáčkach a úsporu paliva. Okrem toho obsahuje vyrovnávací modul, ktorý pomáha znižovať hluk a vibrácie motora.

Vďaka tomu sa môže pochváliť 40 % tepelnou účinnosťou, čo je viac než poskytujú bežné vznetové motory. To v modeli Yaris prispieva k viac ako 20 % zníženiu spotreby paliva a emisií CO2. Zároveň sa podarilo zvýšiť systémový výkon o 15 % a vyladiť prenos výkonu, čím vozidlo získalo spoľahlivý a prirodzený chod.

Hybridná náprava „transaxle“ bola úplne prepracovaná. Zaviedla sa nová dvojosová konštrukcia, vďaka ktorej je teraz kompaktnejšia (o 9 %). Výsledkom je prevodový mechanizmus s menšími celkovými rozmermi a nízkymi stratami, ktorý zlepšuje jazdné vlastnosti a jednoducho sa kombinuje s platformou GA-B pre nový model Yaris.

Systém okrem toho využíva nový lítiovo-iónový hybridný akumulátor s vyšším výstupným výkonom, ktorý umožňuje rýchlejšiu akceleráciu vozidla. Nový akumulátor je nielen výkonnejší, ale aj o 27 % ľahší než predchádzajúci nikel-metal-hydridový akumulátor.

Na vybraných trhoch sa nový Yaris bude predávať aj s 1,5- alebo 1,0-litrovým trojvalcovým zážihovým motorom. Podrobnejšie informácie o týchto pohonných jednotkách uverejníme neskôr.


NOVÁ ÚROVEŇ POKROČILÝCH ASISTENČNÝCH SYSTÉMOV PRE VODIČA V KOMPAKTNÝCH VOZIDLÁCH

  • Navrhnuté ako najbezpečnejšie kompaktné vozidlo sveta
  • Vyvinuté s cieľom ponúknuť tie najlepšie parametre aktívnej bezpečnosti s novým balíkom Toyota Safety Sense (TSS)
  • Prvé stredné airbagy na svete

Hlavným cieľom pri vývoji nového modelu Yaris bolo vytvoriť najbezpečnejší kompaktný automobil na svete, ktorý prinesie najlepšie bezpečnostné parametre v tejto triede vozidiel. Prispieť k tomu mali významné vylepšenia systémov aktívnej aj pasívnej bezpečnosti.

Vďaka novým vyspelým technológiám je nový Yaris pripravený podporiť našich zákazníkov pri každodenných jazdách maximálnou úrovňou bezpečnosti.

Medzi tieto vyspelé asistenčné systémy pre vodiča patrí inteligentný adaptívny tempomat pre celý rozsah rýchlostí a asistent sledovania jazdného pruhu, ktoré sa predstavili v nedávno uvedených modeloch značky Toyota, ako napríklad Corolla. A všetky tieto prvky ponúka každý nový Yaris v štandardnej výbave.

Popri pokročilých asistenčných systémoch pre vodiča ponúka nový Yaris aj najvyššiu mieru ochrany cestujúcich podľa pripravovaných prísnejších noriem pre rok 2020. Napríklad kvôli lepšej ochrane cestujúceho pri náraze zboku prinesie nový Yaris ako prvý v triede kompaktných automobilov stredný airbag.

Úplné informácie o systémoch aktívnej a pasívnej bezpečnosti v novom modeli Yaris uverejníme neskôr.

YARIS – EURÓPSKY PRÍBEH ÚSPECHU POHÁŇANÝ INOVÁCIAMI

Yaris je základom úspechu značky Toyota v Európe. Je to model, ktorý sa teší trvalej popularite a získal si skvelú reputáciu za neustále inovácie.

Pôvodný Yaris ihneď urobil skvelý dojem a získal v roku 2000 ocenenie Európskej auto roka a tiež Motor roka za prelomový výkon svojho 1,0-litrového zážihového motora. Išlo o prvé vozidlo značky Toyota navrhnuté špeciálne pre Európu, ktoré sa tu od roku 2001 aj vyrába v našom závode Valenciennes vo Francúzsku.

Yaris druhej generácie sa v roku 2005 odlíšil tým, že sa stal prvým vozidlom nižšej triedy, ktoré získalo v testoch nezávislej organizácie Euro NCAP najvyššie hodnotenie 5 hviezdičiek za bezpečnosť. Zároveň malo ako prvé vozidlo tejto triedy namontovaný kolenný airbag vodiča. V roku 2012 sa Yaris tretej generácie stal prvým modelom svojej triedy so samonabíjacím plno hybridným systémom pohonu, čím zadefinoval nové štandardy z hľadiska spotreby paliva a emisií.

V roku 2017 sa Toyota vrátila do svetového šampionátu v rely s modelom Yaris WRC, ktorý sa stal inšpiráciou pre vývoj športového cestného automobilu Yaris GRMN. Táto limitovaná edícia modelu Yaris (prvý globálny model s označením GRMN), čerpajúca priamo z úspechu tímu TOYOTA GAZOO Racing v motoristických súťažiach, sa okamžite vypredala. Vďaka tejto histórii inovácií rástol Yaris z generácie na generáciu. V Európe sa predali 4 milióny kusov, z toho viac ako 500 000 hybridov. Nová, štvrtá generáciu modelu Yaris prináša novinku v podobe platformy GA-B využívajúcej architektúru TNGA (Toyota New Global Architecture). Táto platforma sa bude používať v nových generáciách malých vozidiel Toyota a ich derivátoch. Tvorí skvelý základ pre dynamickejší výkon, lepšie jazdné a manévrovacie schopnosti a vyššiu bezpečnosť, ako aj atraktívny dizajn. Ďalšou výhodou bude nový systém 1.5 Hybrid Dynamic Force – štvrtá generácia poprednej samonabíjacej hybridnej technológie od spoločnosti Toyota, ktorá prináša ešte nižšiu spotrebu paliva a menej emisií v kombinácii s vyšším výkonom a lepšou odozvou pri jazde. Nový Yaris sa bude naďalej vyrábať v Európe.
Do prevádzky závodu Toyota Motor Manufacturing France sa investovalo vyše 300 miliónov eur, aby tu bolo možné vyrábať vozidlá na platforme GA-B.

 

 

 
 
 
 
 
© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén